Ce este detoxifierea digitala si de ce este importanta Skip to main content

Vrei să devii client Edenred?

Articole

Ce este detoxifierea digitală și de ce este importantă

Viața în cel mai conectat secol din istoria omenirii are multe aspecte pozitive; putem lua legătura cu membrii familiei aflați la mii de kilometri depărtare prin intermediul apelurilor video, iar răspunsurile la aproape orice întrebare sunt la doar un click distanță. Însă, prea multă tehnologie poate avea și consecințe nedorite, fie că este vorba de timpul petrecut pe telefon, pe rețelele de socializare sau în fața altor ecrane.

Utilizarea excesivă a tehnologiei poate afecta activități de bază precum somnul, exercițiile fizice și socializarea, care sunt toate importante pentru sănătatea noastră fizică și mintală.

De aceea, din când în când, este bine să luăm o pauză de la digitalizare. O astfel de detașare temporară de la lumea virtuală și ecrane se numește detoxifiere digitală.

În cele ce urmează îți vom explica de ce este importantă detoxifierea digitală și ce poți face pentru a lua din când în când o pauză de la tehnologie.

Ce este detoxifierea digitală?

A fi constant conectat la tehnologie îți poate afecta calitatea vieții. De aceea, o pauză de la aplicații de socializare în care să petreci ceva timp departe de ecrane ar putea fi benefică pentru sănătatea ta mintală și fizică.

Aici intervine detoxifierea digitală. Acest proces reprezintă reducerea în mod intenționat a timpului pe care îl petreci online pe dispozitive.

Detoxifierea digitală reprezintă procesul prin care ne îndepărtăm pentru o perioadă de ecrane și de conexiunile virtuale. Astfel, avem ocazia să examinăm rolul pe care gadgeturile îl joacă în viața noastră și să ne dăm seama cum ne dorim să ne raportăm la tehnologie pe viitor.

Pe parcursul procesului de detoxifiere digitală, o persoană încetează să mai folosească tehnologii precum smartphone-urile, computerele și televizoarele. Deși majoritatea oamenilor nu pot scăpa complet de tehnologie, pot face pauze pentru a se concentra la alte aspecte ale vieții.

Beneficiile detoxifierii digitale

Efortul de a folosi mai puțin dispozitivele digitale poate contribui la îmbunătățirea calității vieții și te poate ajuta să:

  • Devii mai calm - a lua o pauză de la utilizarea telefonului sau a laptopului poate reduce nivelul de stres resimțit de organism. De asemenea, te poate ajuta să te concentrezi asupra prezentului și să acorzi mai multă atenție lucrurilor din jur. Un concediu sabatic ar putea fi ocazia ideală pentru a începe un program de detoxifiere digitală.
  • Fii mai productiv - navigarea pe internet consumă mult timp. Te poate sustrage de la responsabilitățile tale, de aceea, lăsând telefonul deoparte te vei putea concentra asupra lucrurilor pe care trebuie să le faci.
  • Te simți mai bine în pielea ta - aplicațiile de socializare te determină să te compari în mod constant cu ceilalți. Acest lucru poate afecta modul în care îți percepi corpul și personalitatea. Reducerea timpului petrecut la telefon îți poate îmbunătăți imaginea și stima de sine.
  • Fii mai sănătos - prea mult timp petrecut cu smartphone-ul în mână poate duce la oboseală, ochi uscați, vedere încețoșată și dureri de cap. De asemenea, este posibil ca poziția corpului să aibă de suferit în timp ce te uiți la telefon. Acest lucru poate cauza probleme în partea inferioară a spatelui și a gâtului. Deconectarea poate contribui la relaxarea diferitelor părți ale corpului.

digital detox la locul de munca

Digital detox la locul de muncă

Odată cu pandemia COVID-19, care a adus în prim plan munca la distanță, am devenit conectați la mai multe gadgeturi și pentru mai mult timp decât oricând, iar tehnologia ne-a invadat casele. În acest context, pentru a menține o stare de bine din punct de vedere mintal și fizic, detoxifierea digitală ar trebui să fie o prioritate pentru noi toți.

Lumea virtuală este întotdeauna aproape, indiferent unde ne aflăm. În acest context, tehnologia modernă a schimbat modul în care companiile și angajații își desfășoară activitatea.

Impactul tehnologiei la locul de muncă și al culturii corporative asupra sănătății și bunăstării angajaților este unul complex. În acest context, managerii pot sprijini detoxifierea digitală la nivel organizațional.

Pentru a evita supraîncărcarea digitală există câteva soluții practice care te pot ajuta să maximizezi beneficiile unei detoxifieri digitale la locul de muncă. De asemenea, ele pot deschide calea spre minimizarea riscurilor pentru sănătatea și bunăstarea angajaților.

▶️ Detoxifierea digitală poate începe cu detoxifierea organismului. Platforma Benefit oferă angajaților posibilitatea de a alege să se mențină în formă mergând la sală, practicând diferite sporturi sau activități de wellness. Astfel de activități îi ajută să se deconecteze și să aibă grijă de sănătatea fizică și mintală.

Din perspectiva angajatorului, platforma Benefit contribuie substanțial la bunăstarea angajaților, care au posibilitatea de a se bucura de vacanțe în baza facilităților oferite de Benefit. Activitățile de relaxare și care le permit angajaților să ia o pauză de la tehnologie sunt markeri ai performanțelor profesionale. În acest context, platforma Benefit vine atât în sprijinul angajaților, cât și al angajatorului.

Următoarele sunt semne de dependență de ecrane și dispozitive. Acestea pot semnala, de asemenea, că locul de muncă are nevoie de o dezintoxicare digitală.

  • Cultura „Always-on”. Ne concentrăm mai mult pe a fi online decât pe a crea conexiuni și relații umane;
  • Angajații se simt obligați să își verifice e-mailul după orele oficiale de lucru. Unii răspund la fiecare câteva minute, în timp ce alții sunt lipiți de ecran pentru o perioadă prelungită. Ambele situații împiedică maximizarea timpului liber pentru hobby-uri și interese personale;
  • Niveluri crescute de epuizare a angajatilor, stare de spirit scăzută;
  • Relații de stres între colegi;
  • Tulburări de somn;
  • Incapacitatea de a te concentra sau de a finaliza sarcinile;
  • Lipsa de echilibru între viața profesională și cea privată. Acest lucru poate ieși la suprafață printr-un management deficitar al timpului sau un comportament dezorganizat.

detoxifiere digitala la job

Cum să organizezi o detoxifiere digitală la locul de muncă

Deconectarea de la tehnologie la locul de muncă nu este întotdeauna o opțiune viabilă, dar cu toții putem lua măsuri pentru a reduce utilizarea gadgeturilor.

Iată câteva  sfaturi pentru a începe o detoxifiere digitală la locul de muncă:

1. Organizează întâlniri fără tehnologie. În timp ce multitaskingul este dăunător pentru productivitate, întâlnirile fără tehnologie o pot spori. Încearcă în timpul ședințelor să iei notițe pe o agendă în loc de laptop. Actul fizic de a scrie implică diferite părți ale creierului și poate stimula creativitatea și rezolvarea problemelor.

meeting fara tehnologie

Pagina unei agende nu  te poate distrage în același mod în care o face ecranul unui dispozitiv digital. Folosirea unei agende va îmbunătăți concentrarea, memoria și abilitățile de comunicare.

De asemenea, putem fi percepuți ca fiind nepoliticoși sau mai puțin prezenți atunci când folosim dispozitive în timpul ședințelor. Reuniunile fără dispozitive permit tuturor să joace un rol activ în succesul grupului.

O metodă pe care o poți utiliza pentru a stabili această practică și a asigura implicarea și rezultatele este următoarea:

  • Stabilește reguli de bază înainte de începerea unei ședințe.
  • La începutul ședinței, reamintește în mod politicos tactica „fără dispozitive în sală”. Informează participanții că pot părăsi sala dacă trebuie să răspundă la un apel sau la un e-mail.
  • Comunică pauzele prestabilite pentru ca persoanele să își verifice dispozitivele și fii clar cu privire la momentul în care se va încheia ședința. Oferă un bun exemplu pe care să îl urmeze și ceilalți.

2. Încurajează limite precum utilizarea unui singur ecran, a pauzelor de la utilizarea ecranelor și a pauzelor fără tehnologie.

Folosirea unui singur ecran pe rând este un mic pas spre detoxifierea digitală. Ia în considerare posibilitatea de a face din aceasta o practică obișnuită la birou. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă să eviți în mod conștient obiceiul de utiliza telefonul în timp ce lucrezi la calculator. Practic, înseamnă să nu faci multitasking cu dispozitivele.

Pentru a realiza acest lucru, ține telefonul mai departe de birou astfel încât să fii nevoit să faci câțiva pași pentru a-l verifica. Concentrarea se poate îmbunătăți prin simpla ținere a telefonului departe de vedere. Aceasta se îmbunătățește și mai mult atunci când telefonul este ascuns fizic, într-un sertar sau în poșetă.

Pauzele de la ecrane ne pot ajuta să ne relaxăm, să ne îmbunătățim postura și să fim mai vigilenți. Pauzele scurte și frecvente sunt preferabile pauzelor rare și mai lungi. Cei mai productivi oameni lucrează timp de 52 de minute și apoi fac pauze de până la 17 minute. Poți încerca și tu să faci acest lucru, luând o pauză de 5-10 minute la fiecare 50-60 de minute. Chiar și cei cu locuri de muncă solicitante pot realiza această performanță.

3. Perioade de pauză fără tehnologie: oferă membrilor echipei o fereastră zilnică „fără tehnologie”. În acest timp, ei își pot rezerva timp pentru a opri dispozitivele și e-mailurile.

Un exemplu ar fi deconectarea timp de o oră în timp ce luați prânzul. Fără telefon, fără e-mailuri, fără interacțiune cu social media.

4. Promovează dezactivarea notificărilor

Încurajează-ți colegii angajați să își rezerve o singură zi sau chiar câteva ore, în fiecare săptămână, pentru a dezactiva notificările. În acest timp, ei pot activa un răspuns în afara biroului. Astfel, colegii și clienții relevanți vor fi informați despre dezactivarea tehnică.

Un exemplu de mesaj este următorul: „Bună ziua, nu îmi verific e-mailurile între orele 1-2 PM în fiecare zi. Voi citi mesajul dvs. după ora 14:00, dar dacă este urgent, vă rog să mă apelați”.

5. Încurajează dietele digitale

Concentrează-te pe faptul că trebuie să fii realist, să stabilești limite și să elimini distragerile. La fel ca o dietă alimentară, procesul de detoxifiere digitală constă în stabilirea unor limite pentru a ne asigura că utilizarea dispozitivelor este benefică pentru sănătatea noastră emoțională și fizică.

Acest lucru se poate face într-o varietate de moduri. Câteva idei de luat în considerare includ:

  • Încercarea de a renunța la toate dispozitivele digitale pentru o perioadă scurtă de timp, cum ar fi o zi sau până la o săptămână. Monitorizează-ți starea de spirit în această perioadă. Rezervă-ți câteva minute pentru a face un bilanț într-un jurnal și ține evidența acestei experiențe.
  • Alegerea unei zile din săptămână în care să nu utilizezi dispozitive digitale.
  • O detoxifiere specifică: ia în considerare acest lucru dacă o anumită aplicație, site web sau instrument digital îți ocupă prea mult timp. Concentrează-te pe restricționarea utilizării respective.
  • O detoxifiere de social media: concentrează-te pe restricționarea sau chiar eliminarea completă a utilizării aplicațiilor de social media pentru o anumită perioadă de timp.

Digital detox în viața de zi cu zi: 5 pași simpli

Poți utiliza mai multe strategii pentru a lua o pauză de la timpul petrecut în fața ecranului. Diferite metode funcționează pentru persoane diferite, din cauza stilurilor noastre de viață și a personalităților noastre unice. Încearcă aceste cinci modalități de a începe o detoxifiere digitală:

  • Pasul 1 - Stabilește limite de timp: programează ore fără tehnologie în fiecare zi, stai departe de telefon în timpul meselor sau adaugă în programul tău activități ce nu implică utilizarea tehnologiei. Un exemplu ar fi să incluzi o pauză de lectură în programul tău pentru a te deconecta temporar de la mediul digital. Poți utiliza cardul cultural Edenred pentru a achiziționa titluri captivante, care te-ar putea ține departe de ecrane câteva ore pe zi.
  • Pasul 2 - Folosește telefonul cu un scop: atunci când dorești să utilizezi telefonul, gândește-te la motivul pentru care o faci. Dacă acesta implică anumite comportamente de adaptare negative, cum ar fi evitarea unei activități anume, gândește-te la modul în care poți gestiona mai bine acest sentiment.
  • Pasul 3 - Stabilește limite fizice: dacă îți este greu să lași telefonul jos, încearcă să îl lași în altă cameră pentru a te descuraja să îl folosești.
  • Pasul 4 - Încearcă  mediile nondigitale, cum ar fi cărțile, ziarele și benzile desenate. De asemenea, poți lua un creion și hârtie pentru a scrie sau a desena.
  • Pasul 5 - Profită de aplicațiile și funcțiile telefonului: funcțiile telefonului tău te pot ajuta să controlezi utilizarea tehnologiei. De exemplu, poți să dezactivezi notificările pentru anumite aplicații sau să închizi complet telefonul pentru o perioadă de timp.

În concluzie, detoxifierea digitală ne permite să fim cea mai bună variantă a noastră la job. Atunci când limităm utilizarea dispozitivelor digitale, în loc să le lăsăm să ne controleze programul, suntem mai prezenți, mai implicați, mai productivi și mai eficienți la serviciu și acasă.

Surse foto: Shutterstock.com

 

  • Etichete :