Skip to main content

Vrei să devii client Edenred?

Articole

Cum încurajezi creativitatea la locul de muncă și ce beneficii va aduce afacerii tale?

Creativitatea este aptitudinea care permite indivizilor să aducă elemente de noutate sau să propună idei inovatoare, fiind extrem de benefică nu doar pentru dezvoltarea personală, ci și pentru evoluția unei organizații în ansamblul său.

Creativitatea la locul de muncă joacă un rol esențial și poate fi încurajată prin diferite practici. Important de menționat, încă de la început, este faptul că fiecare persoană are capacitatea de a fi creativă. Manifestarea creativității depinde de factori multipli, precum contextul în care un individ se află, practicarea și exersarea acestei trăsături sau obiceiurile care să stimuleze creativitatea.

  • La ce ajută creativitatea și de ce este important ca un angajat să fie creativ?
  • Creativitatea ca proces - ce trebuie să faci pentru a deveni creativ?
  • Stimularea creativității - idei de activități la locul de muncă
  • Cum influențează creativitatea performanța la locul de muncă?

La ce ajută creativitatea și de ce este important ca un angajat să fie creativ?

Un angajat creativ reprezintă un adevărat beneficiu pentru compania angajatoare. Semnificația creativității este vastă. Aceasta nu se referă numai la procesul de a inventa un lucru nou sau de a emite un produs artistic. Deși frecvent asociată cu domeniul artelor, creativitatea este aplicabilă în multiple domenii și reprezintă o aptitudine extrem de apreciată de către angajatori.

Un angajat creativ este o persoană care va găsi soluțiile potrivite într-un timp relativ scurt, fără a ceda în fața problemelor aparent fără rezolvare și fără a depinde de ajutorul permanent al unui coleg, pentru a-și duce la îndeplinire sarcinile.

Creativitatea angajaților trebuie încurajată și exersată, pentru ca performanțele acestora să crească. Mai mult decât atât, o gândire creativă dezvoltă abilități adiacente și ajută angajatul să își asume riscuri, să gestioneze mai ușor situațiile stresante și să activeze independent.

Cotată ca fiind una dintre cele mai importante abilități încă de la angajare, creativitatea unui angajat poate influența succesul companiei, prin lansarea unor produse sau servicii inovatoare, dar și prin implementarea unor modalități de lucru care să ușureze activitatea.

Creativitatea ca proces - ce trebuie să faci pentru a deveni creativ?

creativitatea la job

Reușita multor companii de succes s-a datorat capacității angajaților de a inova și de a-și folosi creativitatea. Deși nu există o serie de pași de urmat pentru a deveni creativ, această abilitate, pe care fiecare angajat o deține într-o măsură mai mică sau mai mare, poate fi consolidată și îmbunătățită.

Mediul organizațional joacă un rol extrem de important în stimularea creativității. Totodată, există o serie de obiceiuri care contribuie la dezvoltarea creativității și pe care angajații ar trebui încurajați să le adopte pe cont propriu.

  • Deprinderea unor noi abilități

Capacitatea de adaptare la necunoscut crește gradul de creativitate al angajaților. A ieși din zona de confort prin expunerea la situații mai puțin familiare va stimula abilitatea de învățare, de adaptare și, implicit, creativitatea.

Pentru a crea un context favorabil deprinderii unor noi abilități, companiile pot organiza diferite workshop-uri, însoțite de aplicații practice, care să determine angajații să învețe și să găsească soluții. Cursurile de public speaking sau de actorie ar putea fi o idee bună în acest sens, căci nu toate exercițiile trebuie conectate cu specificul organizației sau cu domeniul de activitate.

  • Cititul

Cititul este esențial pentru a menține un creier sănătos și pentru a dezvolta creativitatea. Organizațiile pot pune la dispoziția angajaților cărți pe care să le împrumute, atât în format fizic, cât și sub formă de e-book.

Totodată, pentru a încuraja cititul și pentru a stârni curiozitatea, firmele pot propune o carte a lunii sau pot organiza diferite cercuri de lectură. Angajații cu implicație crescută în astfel de activități pot fi recompensați prin diferite metode, precum premii, o zi liberă plătită pe an, un workshop gratuit, un card cadou și multe altele.

  • Sportul

Deși nu există o legătură directă între practicarea unui sport și dezvoltarea creativității, a face mișcare este un lucru benefic nu doar pentru fizic, ci și pentru psihic. Mulți angajați își petrec orele de muncă făcând activități repetitive, stând în fața unui laptop și fiind stresați de iminența termenelor limită.

În acest context, a face sport înseamnă a te deconecta de la situațiile stresante și a te conecta cu propriul corp, proces care stimulează creativitatea. Companiile pot să ofere angajaților abonamente gratuite sau la preț redus la săli de sport, bazine de înot, terenuri de fotbal sau tenis și multe altele.

Astfel de activități sunt menite să stimuleze creativitatea și să îmbunătățească stilul de viață al angajaților. Deși sunt acțiuni personale, care țin de dorința și dedicarea fiecărui angajat în parte, acestea pot fi facilitate de către organizații și de către manageri, în mod indirect.

Totuși, pe lângă aportul personal al fiecărui angajat, procesul de creativitate trebuie stimulat și în interiorul companiei. Mediul organizațional are un aport crescut asupra spontaneității și creativității angajaților.

Stimularea creativității - idei de activități la locul de muncă

stimularea creativitatii la job

Fiecare angajat poate fi creativ, dacă i se permite acest lucru. Mai mult, atunci când o persoană are idei inovatoare, care sunt puse în practică și folosite în interes organizațional, munca acestuia devine un factor de motivație intrinsecă.

Activitatea desfășurată, responsabilitatea și recunoașterea la locul de muncă generează o motivație intrinsecă, direct legată de satisfacția în muncă a angajatului. Cu cât gradul de satisfacție este mai mare, cu atât angajatul va fi mai performant, contribuind la îndeplinirea obiectivelor organizaționale și la menținerea competitivității firmei.

Creativitatea poate fi stimulată în mod direct sau indirect, prin diferite proceduri de lucru sau activități specifice.

  • Sesiuni de brainstorming

Sesiunile de brainstorming pot fi extrem de folositoare atât pentru angajați, cât și pentru companie. Angajații își exersează spontaneitatea și creativitatea, iar managerii obțin o listă cu soluții și idei care să rezolve anumite probleme sau să îmbunătățească anumite procese.

Pentru a ne asigura că este un exercițiu cu adevărat util pentru angajați, brainstormingul necesită o abordare atentă. Este indicată gruparea angajaților pe echipe relativ mici, astfel încât fiecare persoană să aibă posibilitatea de a-și spune punctul de vedere. Mai mult, nicio idee nu trebuie respinsă sau criticată. Acest lucru poate crea blocaje și poate împiedica angajații să mai participe cu idei sau sugestii.

Ideile pot fi notate și dezbătute până în momentul în care echipa decide că s-a găsit o soluție optimă. Pentru a dezvolta creativitatea și spontaneitatea, sesiunile de brainstorming trebuie organizate cât mai frecvent, iar angajații trebuie încurajați să participe activ.

  • Sesiuni de feedback

Feedback-ul este extrem de relevant în activitatea angajaților. Utilizat ca instrument pentru dezvoltarea creativității, feedback-ul poate să vină dinspre angajat înspre manager sau înspre ceilalți membri ai echipei. Încurajând un angajat să ofere feedback, acesta va fi nevoit să-și utilizeze creativitatea pentru a-și expune punctul de vedere într-un mod onest, dar profesionist, indiferent că este vorba despre aspecte pozitive sau negative.

  • Ședințe de echipă în care se încurajează comunicarea

Ședințele care au loc la nivelul unei echipe de lucru pot fi un prilej bun pentru a încuraja comunicarea și pentru a dezvolta creativitatea. Simplul monolog al managerului nu mai este de ajutor, mai ales atunci când dorim să dezvoltăm echipe puternice, bine pregătite și creative.

Angajații trebuie încurajați să participe la discuții, să vină cu idei și să propună soluții la problemele pe care echipa le întâmpină. Pentru a-i familiariza cu acest proces, la început, angajați pot fi rugați să-și transmită ideile în scris. Odată ce acumulează experiență, aceștia își vor putea expune părerile verbal, în cadrul ședințelor propriu-zise.

  • Workshop-uri, seminarii, training-uri

După cum aminteam mai sus, angajații creativi care vor fi recompensați vor înregistra un grad mai mare de satisfacție în muncă. Învățarea continuă este un proces important, în acest sens. Compania poate stabili câteva întâlniri cu specialiști din domeniul de activitate, cu un grad mare de aplicabilitate, construite sub forma unor workshop-uri, seminarii sau alte tipuri de întâlniri educative.

În cadrul acestora, angajații pot primi diferite scenarii pe care să le rezolve, folosindu-și creativitatea. Aceste activități nu doar că reprezintă o modalitate de a-și îmbunătăți gândirea creativă, ci contribuie în mod direct la formarea lor profesională și la obținerea calității de specialiști.

  • Grad crescut de autonomie

Deși poate fi destul de dificil ca un manager să transfere responsabilitatea de a lua decizii cu impact unui angajat, investirea acestuia cu un grad crescut de autonomie și autoritate mărește creativitatea sa. Atunci când este implicat într-un anumit proiect, angajatul poate fi lăsat să decidă ce modalitate de lucru abordează, care este cea mai potrivită formă de a-și organiza munca sau care sunt termenele limită pe care trebuie să le respecte, în concordanță cu cerințele proiectului.

Având libertatea de a alege felul în care muncește, angajatul poate căuta modalități de lucru mai ușoare, inovând procese care ar putea fi utilizate și în viitor. Este puțin probabil ca toți angajații investiți cu autonomie să-și utilizeze gândirea creativă pentru a se organiza, însă este posibil ca această modalitate de acțiune să fie potrivită măcar pentru unii dintre aceștia.

După cum aminteam, creativitatea este influențată în mare măsură de mediul organizațional. Astfel, dacă managerul dă directive fixe și nu permite angajatului să-și aducă în vreun fel aportul, este aproape imposibil ca acesta să fie creativ.

  • Beneficii extrasalariale care să încurajeze creativitatea

Pe lângă beneficiile de ordin financiar, companiile au început să se preocupe tot mai mult de buna dispoziție a angajaților și de starea acestora de bine, înțelegând că acest lucru influențează în mod direct performanțele în muncă și, implicit, succesul organizației.

Tichetele de masa, asigurările de sănătate sau abonamentele la săli de sport sunt doar câteva dintre beneficiile extrasalariale care vizează sănătatea fizică a angajatului și care sunt extrem de apreciate în rândul angajaților.

Totuși, nici partea morală a angajaților nu ar trebui omisă, în special dacă angajatorul așteaptă un aport crescut de creativitate în raport cu activitățile prestate. Timpul liber al angajaților ar putea fi utilizat într-un mod constructiv, iar compania poate interveni în acest proces, oferind un card cultural care să-i ajute să plătească bilete la spectacole sau festivaluri, muzee, teatre, cursuri de limbi străine, biblioteci și multe altele. Acest tip de beneficiu are o aplicabilitate vastă și se potrivește cerințelor multiple ale angajaților.

Cum influențează creativitatea performanța la locul de muncă?

performanta la job

Motivația intrinsecă, venită ca urmare a muncii prestate și a recunoașterii acesteia, influențează performanța angajaților la locul de muncă. Organizația este responsabilă să creeze un mediu propice pentru manifestarea creativității, astfel încât angajații să se poată remarca prin idei inovatoare. Acest lucru nu va influența doar parcursul carierei unui angajat, ci și ascensiunea companiei pe piața de profil.

Un angajat creativ este un câștig pentru firmă, fapt pentru care tot mai mulți dintre angajatori includ creativitatea printre abilitățile pe care candidatul ideal ar trebui să le dețină. Această abilitate nu doar că permite angajatului să aducă plus valoare organizației din care face parte, ci îl ajută, totodată, să rezolve situații dificile, să gestioneze momente stresante și să găsească în muncă un factor intrinsec de motivație.

Creativitatea și performanța sunt interdependente și sunt influențate, după cum aminteam, de mediul organizațional, dar și de managementul practicat la nivelul companiei. Dacă organizația își dorește angajați creativi și performanți, cu soluții inovatoare și idei strălucite, aceasta trebuie să investească în modalități de a stimula creativitatea și trebuie să permită angajaților să-și utilizeze abilitățile creative în fiecare sferă a activității.

Sursă foto: Shutterstock

  • Etichete :