Dacă și tu administrezi o afacere sau poate că te ocupi de departamentul de resurse umane, ești preocupat să îți motivezi echipa și să crești compania. Aici intervine intraprenorul, un fel de antreprenor intern, care stimulează creativitatea și progresul din interiorul firmei. Ești deja intrigat? Continuă să citești pentru a afla ce roluri are un intraprenor, ce diferențe există față de antreprenor, cum să creezi o cultură intraprenorială și cum să îți răsplătești intraprenorii.
Intraprenoriatul este un termen mai recent decât antreprenoriatul. Se referă la inițiativele antreprenoriale din interiorul unei companii. Cu alte cuvinte, un angajat (sau mai mulți) creează proiecte inovative în interiorul companiei și pentru companie. Aceste proiecte sunt susținute și aprobate de manageri.
Un intraprenor folosește resursele umane, materiale și financiare ale firmei pentru a lansa un proiect nou. Având susținerea companiei, intraprenorul aduce plusvaloare firmei, de exemplu, prin soluționarea unei nevoi a clienților sau modernizarea unui anumit departament.
Prin intraprenoriat, împuternicești angajații să gândească și să se poarte ca un antreprenor în interiorul organizației. Astfel, vei încuraja angajații să viseze, să gândească inovativ și să fie creativi în mediul în care se află. În acest sens, este indicat să creezi un mediu care să ofere angajaților:
Pe scurt, obiectivul intraprenoriatului este să răspândească energia antreprenorială în întreaga companie. Confruntate cu piața în continuă schimbare, firmele pot alege să își concentreze atenția asupra creării de strategii care să promoveze inovația.
👉 Poți include clauze pentru intraprenoriat în anexa contractului individual de munca. Descoperă care sunt elementele-cheie ale unui contract și ce drepturi și obligații au părțile.
Principala diferență între cei doi este că antreprenorul este, adesea, și proprietarul afacerii create prin proiectul la care lucrează, în timp de intraprenorul rămâne un angajat al companiei pentru care lucrează la ideea/proiectul său.
Astfel, intraprenoriatul este mai facil și preferat de anumite persoane care, deși creative și cu idei, nu își doresc să deschidă o firmă, de cele mai multe ori, din motive financiare și de timp.
Această proprietate inerentă asupra proiectului expune intraprenorul la un risc mai mic, însă este mai puțin autonom și se va bucura de mai puține beneficii dacă ideea sa are succes.
De cealaltă parte, antreprenorul este principalul proprietar al afacerii și al proiectului la care lucrează intraprenorul, investește și își asumă riscul, în caz de eșec. Totuși, dacă proiectul are succes, se bucură de profitul creat.
Prin urmare, intraprenorul împarte deciziile și responsabilitățile cu firma și colegii săi, în timp ce antreprenorul are un stres în plus, pe care îl împarte cu partenerii de afaceri (dacă există).
👉 Vrei să îți păstrezi angajații în aceste vremuri de instabilitate? Descoperă 4 sfaturi si strategii pentru retentia angajaților.
Iată ce roluri are un intraprenor:
Pentru ca un angajat să devină intraprenor ar trebui să aibă următoarele calități:
Angajații au numeroase beneficii dacă devin intraprenori:
Ca manager, este esențial să îți motivezi și păstrezi angajații cu spirit intraprenorial. Iată câteva modalități prin care îți poți răsplăti intraprenorii din echipă.
👉 Poți recunoaște succesul intraprenorilor și prin oferirea unei mese festive la restaurant. Folosește-te de cardul de masa, iar compania va beneficia de 100% deductibilitate la plata impozitului pe profit.
👉 Încurajează participarea pe platfoma BIZTRO Club. Aici intraprenorii vor găsi informații utile de la experți în domeniul antreprenorial, financiar și nu numai pentru a descoperi soluții la provocările cu care se confruntă.
👉 Încurajează echilibrul dintre viața profesională și cea personală printr-un card de vacanta. Intraprenorul își va reîncărca bateriile și se va întoarce la birou cu mintea limpede pentru a inova.
Companiile care dezvoltă o cultură intraprenorială, care încurajează asumarea de riscuri și inovația beneficiază pe termen mediu și lung. Angajații sunt mai mulțumiți și productivi, iar entuziasmul va fi împărtășit și colegilor. De asemenea, dacă ideea este una de succes, compania va avea doar de câștigat. Iată câteva recomandări pentru a crea o cultură intraprenorială:
Liderii joacă un rol important în promovarea unei culturi a intraprenoriatului în companie. Iată cum un lider poate acționa drept catalizator la inovație:
Companiile rareori rețin talentele de top. Cu toate acestea, organizațiile care încurajează intraprenoriatul au un avantaj. Prin promovarea inovației la locul de muncă și oferirea de unelte, resurse și recunoașterea rezultatelor, firmele se bucură de numeroase beneficii, inclusiv angajați mai productivi și produse și servicii competitive.
Surse foto: Shutterstock 1, Shutterstock 2
Conform unui studiu realizat de Niagara Institute, comunicarea asertivă este stilul predominant de comunicare în mediul profesional, folosit de 75.3% dintre respondenți, datorită avantajelor semnificative pe care le aduce în cadrul mediului de lucru.
Descoperă, în cele ce urmează, care sunt acestea, dar și ce tehnici de comunicare asertivă poți să folosești, pentru construirea unui mediu de lucru modern.
Dacă te întrebi ce înseamnă „asertiv”, ei bine, să fii asertiv înseamnă să ai încredere în forțele proprii și să îți poți exprima nevoile și dorințele într-un mod constructiv.
Pornind de la această definiție, putem spune că tipul de comunicare asertiv este acea modalitate de interacțiune verbală prin care îți poți exprima opinia, nevoile și dorințele într-un mod direct, clar și respectuos, fără a încălca drepturile sau sentimentele celorlalți.
Concret, aceasta presupune un echilibru subtil între exprimarea propriilor nevoi și înțelegerea perspectivei interlocutorului, care duce la înțelegerea reciprocă, la colaborarea eficientă și construirea unei atmosfere de respect și de încredere, în cadrul echipei.
Pe lângă construirea unei atmosfere potrivite unui mediu de lucru modern la locul de muncă, iată ce alte avantaje mai poate aduce comunicarea asertivă, atunci când este aplicată într-un cadru profesional:
👉Descoperă mai multe despre cum poti sa gestionezi mai bine munca in echipa: ce responsabilități ai, ca manager, și ce reguli ar trebui sa urmezi.
👉O altă metodă de a crește productivitatea angajaților este de a le oferi beneficii extrasalariale competitive, potrivite nevoilor lor. Un astfel de beneficiu este și cardul de tichete de masa Edenred. Având în vedere că valoarea maximă a unui tichet de masă a ajuns la 40 de lei, pentru angajaţi, oferirea unui card de tichete de masă ar fi un suport financiar suplimentar, pe lângă salariu. În ceea ce priveşte angajatorul, cardul de tichete de masă este scutit de la plata CAS, CASS și CAM. În plus, este și 100% deductibil de la plata impozitului pe profit.
Ca să poți beneficia de toate avantajele comunicării asertive, este important să știi cum și când să o aplici în contextul profesional. Iată câteva tehnici și exemple de comunicare asertivă pe care le poți folosi.
👉Află mai multe detalii despre cum poti sa oferi un feedback care sa motiveze, in loc sa demoralizeze.
👉Nu rata nicio ocazie de a le arăta angajaților tăi că apreciezi eforturile pe care le depun pentru companie, iar cu ocazia evenimentelor importante, oferă-le un card cadou Edenred. Acesta poate fi utilizat în cea mai dezvoltată reţea de parteneri cu prezenţă naţională, care acoperă toate tipurile de produse și servicii: modă, bijuterii, IT&C, sport, amenajări interioare etc.
Deși, în teorie, pare că este ușor să te exprimi asertiv, în practică, acest tip de comunicare presupune, de fapt, un proces de învățare continuă și de cultivare a abilităților. Pe lângă practicarea comunicării asertive în contextele profesionale reale cu care te întâlnești zilnic, iată ce alte metode mai poți aplica pentru a-ți cultiva asertivitatea în comunicare.
Organizează sesiuni de training împreună cu ceilalți manageri și practicați scenarii de comunicare dificile sau conflictuale, jucând diferite roluri. De exemplu, puteți simula o conversație în care trebuie să oferiți feedback unui angajat care solicită o mărire salarială nejustificată sau să discutați despre perioadele de concediu.
Prin aceste jocuri de rol pentru comunicarea asertivă, vei putea să-ți exersezi abilitățile de comunicare și să primești feedback în timp real, de la ceilalți colegi din management, pentru îmbunătățire.
👉Revenind la perioadele de concediu, este important ca tu și echipa ta să fiți de acord cu privire la perioadele de concediu luate, astfel încât planificarea să respecte atât nevoile angajaților, cât și pe cele ale companiei. Pe lângă asta, pentru a-ți motiva angajații să-și ia toate zilele de concediu la care au dreptul, poți să le oferi un card Edenred cu tichete de vacanta, care poate fi folosit pe teritoriul României, pentru plata serviciilor turistice din rețeaua de unități partenere.
Înscrie-te la un curs sau workshop specializat în comunicare asertivă, unde poți învăța tehnici și strategii practice pentru a-ți îmbunătăți abilitățile de comunicare. Aceste sesiuni susținute de specialiști în comunicare îți pot oferi cunoștințe noi și oportunități de practică într-un mediu sigur și susținut.
De asemenea, și autoeducarea poate fi utilă. Citește cărți populare în acest domeniu, cum ar fi „Crucial conversations: Tools for talking when stakes are high”, de Kerry Patterson, sau „Cum să vorbești ca să fii înțeles”, de Daniela Irimia, apoi aplică aspectele învățate.
Reflectează asupra propriilor experiențe de comunicare și identifică zonele în care ai putea să le îmbunătățești.
Pentru a-ți fi mai ușor, ține un jurnal de comunicare unde să notezi situațiile în care te-ai simțit confortabil și în control, precum și cele în care ai întâmpinat dificultăți sau te-ai simțit nesigur. Analizează aceste experiențe, identifică modele sau tendințe în comportamentul tău de comunicare și încearcă să le schimbi pe cele care nu sunt caracteristice unui comportament asertiv.
De asemenea, pentru situațiile în care nu ai acționat corespunzător, scrie un scenariu alternativ, în care să menționezi cum ți-ar fi plăcut să reacționezi, ca să ai în vedere acest lucru pe viitor, în cazul în care te vei mai confrunta cu o astfel de situație.
👉Dacă îți dorești să te dezvolți și mai mult în domeniul profesional și antreprenorial, te invităm în BIZTRO Club – o platformă din care fac parte diverși experți din domenii precum resurse umane, financiar sau legal. Datorită informațiilor furnizate de către aceștia, îți va fi mai ușor să depășești obstacolele pe care le întâlnești zi de zi, în afacerea la care lucrezi.
Deși atât comunicarea asertivă, cât și cea agresivă pun accent pe afirmarea propriilor drepturi și pe exprimarea în mod clar a ceea ce îți dorești, între cele două stiluri de comunicare există câteva deosebiri semnificative, care pot face diferența dintre un mediu de lucru plăcut și unul toxic.
De exemplu, spre deosebire de comunicarea asertivă, care este caracterizată de un ton calm și înțelegător, comunicarea agresivă este definită de un ton ridicat, dominator și lipsit de respect. Persoana care folosește comunicarea agresivă își impune punctul de vedere sau nevoile fără a ține cont de drepturile ori de sentimentele celorlalți.
De asemenea, comunicarea agresivă se concentrează pe satisfacerea propriilor nevoi și dorințe în detrimentul celorlalți, în timp ce comunicarea asertivă ține cont și de nevoile celorlalți.
De aceea, comunicarea agresivă poate deteriora relațiile interpersonale și poate duce la conflicte sau la resentimente în cadrul echipelor, creând o atmosferă de lucru tensionată. Pentru a evita acest lucru, încearcă să fii o persoană asertivă și să pui în aplicare numai comunicarea asertivă în contextul profesional.
În concluzie, așa cum ai putut observa pe parcursul acestui articol, comunicarea asertivă poate fi un instrument valoros în arsenalul oricărei persoane care lucrează cu oamenii. Folosindu-te de sfaturile și de exemplele prezentate în articol, vei putea să comunici într-un mod asertiv, astfel încât să-ți motivezi echipa și să construiești un mediu de lucru sănătos.
Sursă foto: Shutterstock, Shutterstock
La baza succesului unui business stă o viziune pe termen lung care poate fi transformată în realitate cu ajutorul îndeplinirii unor obiective corespunzătoare. Dar, până la îndeplinirea obiectivelor, este important să definești în mod clar care sunt acestea. Aici intervin obiectivele SMART. Dacă nu ai auzit încă de ele, este momentul perfect să le aduci în atenție, iar dacă ai auzit, atunci e timpul să le pui în aplicare cu adevărat. Descoperă în continuare tot ce trebuie să știi.
Fiecare dintre noi, atunci când își dorește mai mult decât ceea ce are în prezent, setează anumite obiective, indiferent că vorbim despre viața personală sau cea profesională. Dar câte dintre aceste obiective ajung să fie îndeplinite? Cel mai probabil, și tu ai întâmpinat la un moment dat dificultăți în procesul de atingere a obiectivelor tale, fie din cauza lipsei unei planificări adecvate, fie din cauza unor obstacole neprevăzute apărute între timp. Ca să eviți astfel de dificultăți în viitor, aplică metoda SMART pentru îndeplinirea obiectivelor viitoare.
Așa cum poți deduce și din denumire, SMART este o metodă inteligentă de setare a obiectivelor, aplicabilă atât în plan personal, cât și în cazul obiectivelor profesionale, care te ajută să-ți focalizezi eforturile și resursele într-un mod eficient pentru atingerea lor.
Dacă te întrebi ce înseamnă SMART în contextul setării unui obiectiv, ei bine, află că SMART este acronimul de la:
Dacă ești antreprenor sau ai o funcție de conducere într-o companie și îți dorești să aduci o valoare adăugată semnificativă succesului firmei, iată câteva exemple de obiective SMART pe care le poți propune.
Exemple de obiective SMART pe termen scurt:
Exemple de obiective SMART pe termen mediu:
👉 Deseori, dacă primesc o ofertă mai bună, angajații tind să demisioneze chiar și în primele 6 luni de la angajare. Pentru a evita acest lucru, asigură-te că oferi salarii competitive și beneficii extrasalariale moderne care să îi motiveze. Unul dintre aceste beneficii este și cardul de tichete de masa Edenred. Angajatorul este scutit de la plata CAS, CASS și CAM. În plus, este și 100% deductibil de la plata impozitului pe profit.
Exemple de obiective SMART pe termen lung:
👉 Arată-le angajaților tăi că ești recunoscător pentru eforturile depuse în cadrul companiei și oferă-le un card cadou Edenred cu ocazia evenimentelor importante din an. Acesta poate fi utilizat în cea mai dezvoltată reţea de parteneri cu prezenţă naţională, care acoperă toate tipurile de produse și servicii: modă, bijuterii, IT&C, sport, amenajări interioare etc.
În mod clar, setarea obiectivelor SMART în cadrul unei companii contribuie la succesul acesteia pe termen lung datorită caracteristicilor acestor obiective. Acestea diferențiază obiectivele SMART de obiectivele „tradiționale” care, de cele mai multe ori, nu sunt definite în mod clar. Cu ajutorul obiectivelor SMART știi exact unde vrei să ajungi și cum să faci asta.
De asemenea, obiectivele SMART nu te lasă să visezi cu ochii deschiși, ci îți permit să stabilești țeluri care chiar pot fi atinse în cadrul companiei. Totuși, este bine să fii ambițios, dar nu uita să fii și realist. Iar dacă alegi să setezi obiective SMART, îndeplinești ambele calități.
👉 Dacă îți dorești să dezvolți o afacere, pe lângă setarea obiectivelor SMART, te invităm să descoperi și BIZTRO Club – o platformă cu mai mulți experți din diferite domenii, care te ajută să găsești soluții practice la provocările tale de zi cu zi în business.
Ca să beneficiezi de toate avantajele setării obiectivelor SMART, este important să știi că formularea acestor obiective este mai mult decât o simplă declarație de intenții. Acest proces necesită o abordare strategică și inteligentă pe care o poți descoperi în continuare.
Înainte de a seta obiective SMART pentru o afacere, este esențial să cunoști în detaliu viziunea și misiunea acesteia pentru a obține un cadru general în care să stabilești obiectivele. De asemenea, încearcă să identifici și prioritățile strategice ale companiei – acestea ar trebui să reflecte cele mai importante aspecte ale dezvoltării și succesului pe termen lung.
Ultimul pas, dar cu o importanță deosebită pe care ar trebui să îl faci constă în efectuarea analizei SWOT a afacerii. Aceasta presupune următoarele:
👉 Descoperă mai multe despre analiza SWOT: cum o poti realiza in 3 pasi.
Dacă te întrebi de ce este importantă analiza SWOT pentru setarea obiectivelor SMART,, aceasta îți permite să iei în considerare atât resursele și capacitățile companiei, cât și factorii externi care pot influența succesul obiectivelor pe care dorești să le stabilești.
👉 Analiza SWOT este utilă și atunci când realizezi un plan de afaceri necesar în momentul în care vrei să lansezi un business sau chiar și atunci când afacerea ta activează de câțiva ani. Descoperă mai multe despre planul de afaceri: cum il poti realiza si la ce te ajuta.
După ce ai parcurs pașii de mai sus, poți să treci la stabilirea efectivă a obiectivelor SMART. Iată câteva aspecte pe care să le ai în vedere pentru a seta obiectivele în mod corect:
Pentru a exemplifica mai bine modul în care poți să setezi obiective SMART pentru compania ta, ne imaginăm compania ABC SRL care are misiunea de a oferi clienților săi servicii personalizate de marketing digital care să contribuie la succesul afacerilor.
În urma analizei SWOT, ABC SRL a constatat următoarele:
Având în vedere toate aceste lucruri, obiectivul SMART al companiei este următorul: creșterea portofoliului de clienți cu cel puțin 10 noi colaboratori în următoarele 12 luni. Motivul setării acestui obiectiv este de a elimina punctul slab al companiei, și anume dependența de un număr limitat de clienți pentru veniturile companiei.
Acesta este un obiectiv definit clar și precis deoarece este specificat un număr de 10 noi colaboratori. Este specificat și intervalul de timp stabilit pentru atingerea obiectivului, respectiv următoarele 12 luni.
Pentru atingerea obiectivului, sunt setate strategii măsurabile, precum: derularea unor campanii de promovare, abordarea potențialilor clienți aflați într-o bază de date etc. Având în vedere acțiunile necesare, resursele și capacitatea agenției, acest obiectiv este considerat a fi unul fezabil. De asemenea, conform rezultatelor analizei SWOT, obiectivul de creștere a numărului de clienți se dovedește a fi și unul relevant pentru succesul companiei pe termen lung.
Pentru a asigura îndeplinirea obiectivului SMART stabilit, echipa monitorizează lunar progresul, analizând performanța fiecărei acțiuni și implementând măsuri corective și strategice dacă este necesar. De exemplu, în cazul în care contactarea potențialilor clienți prin telefon se constată că nu are succes, echipa de proiect poate revizui modul de abordare a clienților și baza de date folosită. În ceea ce privește campaniile de promovare, acestea sunt monitorizate constant pentru a fi ajustate în funcție de rezultatele pe care le oferă.
Concluzionând, stabilirea obiectivelor SMART reprezintă o abordare strategică esențială pentru orice afacere, indiferent de dimensiunea sau industria în care activează. În același timp, monitorizarea lor și motivarea echipelor nu numai că optimizează performanța și eficiența organizațională, dar contribuie și la consolidarea culturii organizaționale și la creșterea angajamentului în cadrul companiei.
Sursă foto: Shutterstock, Shutterstock
Într-un mediu de afaceri atât de dinamic, este posibil, ca antreprenor, să te confrunți cu o serie de provocări care pot influența evoluția și succesul afacerii tale. De aceea, un lucru benefic pe care îl poți face este de a monitoriza periodic situația în care se află afacerea ta. Astfel, vei putea identifica momentele potrivite pentru a lua măsuri și pentru a profita de oportunități. Descoperă cum te poate ajuta analiza SWOT în acest sens.
Dacă ai ajuns până aici, cel mai probabil una dintre întrebările pe care ți le adresezi este „Ce înseamnă analiza SWOT?” Ei bine, analiza SWOT este o metodă eficientă utilizată pentru a evalua situația actuală a unei companii din perspectiva unor factori interni, dar și externi, care-i pot influența performanța.
Tot de la factori pornește și acronimul SWOT, care face referire la elementele sale componente și care înseamnă: Strengths (puncte tari), Weaknesses (puncte slabe), Opportunities (oportunități) și Threats (amenințări).
Iată mai multe detalii despre matricea SWOT, care cuprinde următoarele elemente:
👉O soluție modernă pe care o poate folosi firma din acest exemplu, dar și tu, pentru menținerea angajaților buni în companie este cardul de masă Edenred. Acesta vine cu 100% deductibilitate de la plata impozitului pe profit pentru angajator.
👉Află mai multe detalii despre cum poti sa-ti cresti vanzarile daca esti comerciant.
Acum că știi la ce se referă analiza SWOT, descoperă în continuare câteva momente potrivite în care o astfel de analiză ar putea fi utilă pentru businessul tău. Așadar, pentru a crește șansele de succes ale businessului tău, realizează o analiza SWOT atunci când:
Este important să revizuiești starea actuală a afacerii tale periodic, pentru a identifica la timp slăbiciunile și punctele tari ale firmei. În timp ce pentru slăbiciuni vei putea concepe o strategie de îmbunătățire, în ceea ce privește punctele tari, le poți analiza pentru a identifica anumite caracteristici care pot fi implementate și în alte procese ale afacerii. De asemenea, în acest context și identificarea oportunităților și amenințărilor este importantă, deoarece îți permit să îți menții și chiar să îmbunătățești performanța afacerii tale.
De exemplu, anumite modificări legislative pot influența cashflow-ul unui business. Din acest motiv, poți să realizezi o analiza SWOT pentru a vedea măsura în care te impactează schimbările legislative și modul în care poți atenua amenințările.
👉Află mai multe despre ce este cashflow-ul și cum poți să-l optimizezi.
Atunci când extinzi oferta de produse sau servicii, efectuarea unei analize SWOT este esențială. Identifică cum se potrivesc noile elemente în portofoliul existent și cum pot contribui la creșterea afacerii. Analiza SWOT te va ajuta să anticipezi potențiale slăbiciuni sau amenințări asociate cu lansarea noilor produse.
În acest context, înainte de a realiza analiza SWOT, setează câteva obiective măsurabile pentru businessul tău. Apoi, cu ajutorul analizei SWOT, vei putea obține o imagine de ansamblu asupra poziției actuale și asupra factorilor care îți pot influența dezvoltarea. Identifică noi oportunități de creștere, consolidează punctele forte și dezvoltă planuri pentru a gestiona slăbiciunile și amenințările potențiale.
Deși pare un plan complex, analiza SWOT poate fi făcută în doar 3 pași, dacă ții cont de elementele sale. Iată, concret, care sunt pașii:
Pasul 1: Identifică punctele tari și slăbiciunile afacerii tale. Poți face asta cu ajutorul următoarelor metode:
Pasul 2: Identifică oportunitățile și amenințările. Iată cum poți face asta:
Pasul 3: Dezvoltă strategiile.
Odată ce ai identificat fiecare element al analizei SWOT, a sosit momentul să dezvolți strategiile de business. Acestea trebuie să pornească de la obiectivele pe care ți le-ai propus și trebuie să țină cont de punctele tari și slabe determinate, dar și de oportunitățile și amenințările cu care te-ai putea confrunta.
Pentru dezvoltarea unui business, nu numai analiza SWOT a afacerii este importantă, ci este esențial ca și tu, ca antreprenor, să te autoevaluezi periodic. Așadar, o analiză SWOT personală te-ar putea ajuta să-ți evaluezi caracteristicile personale și abilitățile de conducere a afacerii.
Câteva exemple de puncte tari pe care le-ai putea descoperi sau pe care ai putea decide să le dezvolți sunt următoarele: determinare, abilități de lider, experiență în domeniul de afaceri etc.
În ceea ce privește slăbiciunile, acestea sunt caracteristici la care poți să lucrezi în timp pentru a-ți consolida poziția. Iată care sunt cele mai comune slăbiciuni ale antreprenorilor: lipsa de experiență în anumite domenii, dificultatea de a delega și rezistența la schimbare.
Trecând la cel de-al treilea element al analizei SWOT, ajungem la oportunități. Acestea reprezintă factori care ar putea să sprijine creșterea ta profesională, dar și personală. De exemplu, cursurile de dezvoltare personală și evenimentele de networking din industrie pot fi văzute ca oportunități de dezvoltare pentru orice antreprenor.
Ultimul element al analizei SWOT personale, amenințările, vizează factorii externi care pot să constituie obstacole pentru evoluția ta. Acestea pot fi: concurența puternică, dependența de furnizori, reputația deteriorată etc.
Odată ce identifici toate aceste informații care au legătură directă cu tine, ca antreprenor, poți începe să lucrezi la un plan de dezvoltare personală. De exemplu, poți să participi la cursuri și seminarii din industrie, să citești constant, să colectezi feedback constant de la angajați și parteneri de afaceri etc.
Pentru a înțelege mai bine modul în care se realizează o analiză SWOT și modul în care aceasta poate influența dezvoltarea unui business, îți prezentăm o analiză SWOT model completat.
În acest exemplu de analiză SWOT a unei firme, să ne imaginăm o companie fictivă XYZ.SRL, care funcționează în domeniul tehnologic și care are următoarele caracteristici:
👉Menține-ți angajații talentați în companie, în timp ce promovezi și echilibrul între viața personală și cea personală. Oferă-le câte un card de vacanta Edenred. Poți face economie în comparație cu acordarea unui bonus sau o creștere salarială și, astfel, poți atenua impactul eventualelor puncte slabe, cum ar fi resursele financiare limitate.
Folosind toate aceste informații, acest business ar putea să dezvolte strategii care să-l mențină relevant pe piață. De exemplu, o soluție pentru a profita de oportunitatea extinderii pe piețe internaționale și pentru a atenua influența schimbărilor tehnologice ar putea fi dezvoltarea de noi produse și servicii, în funcție de tendințele din comportamentul consumatorilor. De asemenea, investițiile în strategii de marketing și parteneriate ar putea fi benefice în acest context.
În ceea ce privește costurile de dezvoltare ridicate, businessul ar putea căuta metode de automatizare a unor procese interne, astfel încât resursa umană să poată fi folosită la sarcini care necesită capacități analitice.
De asemenea, o altă soluție pe care afacerea ar putea s-o adopte este efectuarea unor cercetări continue de dezvoltare, pentru a rămâne în fruntea inovației și pentru a menține produsele competitive pe piață.
Acest exemplu poate fi folosit și adaptat și pentru o analiză SWOT restaurant sau o analiză SWOT a unei firme de construcții. Tot ceea ce trebuie să faci este să gândești elementele analizei din perspectiva activității businessului tău.
Așa cum ai observat pe parcursul acestui articol, analiza SWOT nu este doar o simplă listă de puncte tari, puncte slabe, oportunități și amenințări. Mai degrabă, ea poate fi considerată o hartă a drumului tău, ca antreprenor, spre succes.
Folosește-te de informațiile din acest articol și realizează o analiză SWOT pentru businessul tău ori de câte ori este nevoie.
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstok.
Creșterea vânzărilor este un obiectiv cheie pentru orice comerciant. Indiferent dacă ai un magazin fizic sau operezi online, există mereu modalități prin care poți să-ți dezvolți afacerea și să-ți mărești veniturile. Descoperă în continuare câteva metode eficiente și cum să le pui în aplicare.
Fidelizarea clienților este una dintre cele mai eficiente metode care te pot ajuta să-ți crești vânzările pe termen lung. Iată câteva moduri prin care poți să faci asta:
Implementând aceste strategii de vânzare, vei reuși să transformi clienții noi în clienți fideli, care să îți aducă venituri pe termen lung.
Este important ca pe lângă aplicarea mai multor strategii de vânzare, să accepți diverse metode de plată. Aceasta este una dintre cele mai bune metode de creștere a numărului de clienți și a gradului de fidelizare. De exemplu, multiple metode de plată îți permit să te adresezi diferitelor preferințe și nevoi ale clienților tăi. Unii clienți preferă să plătească cu cardul de debit sau credit sau cu cardul de tichete de masă, în timp ce alții preferă să plătească cu numerar sau prin alte modalități online. Prin acceptarea mai multor opțiuni, le facilitezi clienților procesul de achiziție și le oferi mai multă flexibilitate.
Alătură-te rețelei noastre de comercianți și acceptă la plată cardurile Edenred. Iată ce avantaje poți obține:
👉 Completează formularul și te sunăm în cel mai scurt timp!
Dacă oferi diverse metode de plată, vei reduce obstacolele și vei încuraja clienții să finalizeze tranzacțiile. Unii pot ezita să cumpere dacă nu pot plăti într-un mod convenabil pentru ei. Prin acceptarea mai multor opțiuni, vei crește rata de conversie și vei atrage mai mulți clienți.
În același timp, acceptarea diferitelor metode de plată îți permite să te adresezi unui public mai larg și să-ți extinzi piața-țintă. De exemplu, clienții internaționali pot prefera plata prin intermediul serviciilor de plată online sau al cardurilor internaționale. Prin acceptarea acestor opțiuni, vei putea atrage clienți din diferite regiuni sau țări.
Atunci când ai un portofoliu divers, produsele tale vor putea să îndeplinească mai multe nevoi și dorințe ale clienților, acest lucru ducând la creșterea numărului de achiziții. De aceea, este important să te gândești constant la produse noi și inovatoare, care să îți ofere un avantaj competitiv.
Iată 5 pași care te pot ajuta să-ți diversifici portofoliul de produse:
👉 Care este domeniul de activitate al businessului tău? Află dacă ești influențat de Ordonanța Guvernului nr. 16/2022, privind schimbările aduse impozitului pe profit pentru anul 2023.
Oferind facilități și servicii suplimentare, creezi o experiență plăcută pentru clienți. De exemplu, te poți gândi la aspecte precum parcarea gratuită, accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilități sau zone de odihnă, în cazul în care deții un magazin fizic.
Totodată, furnizarea de facilități personalizate și adaptabile poate ajuta la satisfacerea nevoilor și preferințelor specifice ale clienților. Poți oferi opțiuni precum măsurători și ajustări gratuite pentru produsele vestimentare sau posibilitatea de a personaliza produsele conform cerințelor individuale. Astfel, clienții se simt valorizați și vor fi mai predispuși să achiziționeze de la tine.
Nu uita să creezi promoții și oferte speciale pentru clienți, cum ar fi reduceri, cadouri sau pachete personalizate. Acestea îi motivează pe clienți să achiziționeze mai mult sau să revină pentru a beneficia de avantajele oferite. Promoțiile pot fi comunicate prin intermediul canalelor de marketing și prin folosirea rețelelor sociale sau e-mail marketing.
Creșterea vânzărilor când ești comerciant este un obiectiv accesibil, atunci când ai la îndemână instrumentele potrivite și când aplici strategii de vânzare eficiente, adaptate nevoilor clienților tăi. Amintește-ți că, indiferent de domeniul tău de activitate, cheia succesului constă în consecvență, adaptabilitate și învățarea continuă. Fii deschis la inovație, experimentează și ajustează strategiile pe măsură ce afacerea ta evoluează. Cu determinare și perseverență, vei reuși să-ți atingi obiectivele și să-ți crești vânzările, transformându-ți afacerea într-un succes durabil și profitabil.
Sursă foto: shutterstock.com
Indiferent de dimensiunea afacerii tale, gestionarea fluxului de numerar este un aspect vital pentru succesul și stabilitatea financiară a companiei tale, iar înțelegerea profundă a acestui concept și abilitatea de a-l gestiona în mod eficient pot face diferența între succes și eșec.
Fiind indicatorul ce reflectă sănătatea financiară și capacitatea de supraviețuire a unei companii, analiza și gestionarea cash-flow-ului reprezintă o sarcină esențială pentru orice antreprenor.
Descoperă, în cele ce urmează, ce este cashflow-ul, câte tipuri de cashflow există și ce poți face pentru a-l îmbunătăți, astfel încât să te bucuri de succesul afacerii tale, pe termen lung.
Cashflow-ul, cunoscut și sub denumirea de flux de numerar, este o măsură financiară utilizată pentru a evalua veniturile și cheltuielile unui business într-un anumit interval de timp. Concret, acesta reprezintă diferența dintre încasările și plățile în numerar într-o perioadă specifică, de exemplu, o lună, un trimestru sau un an, motiv pentru care este considerat un indicator al lichidității și stabilității financiare a unei afaceri.
Cashflow-ul pozitiv și cashflow-ul negativ sunt 2 termeni care indică nivelul de lichiditate al unei companii, însă aceștia descriu situații opuse.
Acesta se referă la situația în care încasările în numerar sunt mai mari decât cheltuielile, într-un anumit interval de timp. Atunci când businessul înregistrează un cashflow pozitiv, înseamnă că generează mai mult numerar, prin activitățile sale, decât are nevoie pentru a-și acoperi costurile și obligațiile. Acest lucru indică un business sănătos și profitabil, ce are suficiente resurse pentru a-și finanța investițiile viitoare, plățile de datorii și distribuirea de dividende.
Acesta se referă la situația în care cheltuielile în numerar depășesc încasările în numerar, într-un anumit interval de timp. Atunci când se confruntă cu un cashflow negativ, businessul cheltuie mai mult decât generează. Acest lucru poate indica dificultăți în îndeplinirea obligațiilor financiare, cum ar fi plata furnizorilor, a salariilor sau a datoriilor. În astfel de cazuri, companiile pot fi nevoite să caute surse suplimentare de finanțare, cum ar fi împrumuturile sau investițiile de la acționari și identificarea metodelor de optimizare a cashflow-ului, pentru a-și acoperi nevoile de numerar.
Cashflow-ul pozitiv și cashflow-ul negativ au implicații semnificative asupra sănătății și viabilității financiare a unei afaceri. Un cashflow pozitiv este de dorit, deoarece indică faptul că entitatea are suficiente resurse pentru a-și finanța operațiunile și a-și îndeplini angajamentele financiare. Pe de altă parte, un cashflow negativ poate indica probleme financiare și necesitatea de a lua măsuri corective, pentru a îmbunătăți situația și a asigura stabilitatea financiară pe termen lung.
Este important de știut că fluxul de numerar nu este un concept simplu, ci cuprinde mai multe tipuri și aspecte importante. În acest context, întrebarea-cheie devine: Câte tipuri de cashflow există?
Ei bine, există 3 tipuri principale de cashflow, pe care ar trebui să le cunoască orice antreprenor:
👉Citește și: Care sunt cele 3 tipuri de angajati de care ai nevoie pentru dezvoltarea afacerii tale.
Analiza periodică a cashflow-ului este un instrument fundamental în procesul de administrare a unei afaceri. În acest sens, iată ce oportunități îi oferă unui antreprenor:
👉Află cat poti sa economisesti cu cardurile Edenred, cu ajutorul calculatorului online!
Având în vedere toate aceste avantaje pe care le aduce cunoașterea situației cashflow-ului, este recomandat să se efectueze analize periodice și să se monitorizeze cu atenție acest aspect al unei afaceri, indiferent de domeniul său de activitate.
Îmbunătățirea cash-flow-ului nu este doar o opțiune dorită, ci o necesitate vitală pentru succesul și supraviețuirea afacerii tale. Prin implementarea unor strategii eficiente și adoptarea unui mindset financiar proactiv, poți influența pozitiv fluxul de numerar și poți crea o bază solidă pentru dezvoltare și prosperitate. Iată, concret, cum poți să optimizezi cashflow-ul businessului tău:
👉Alege tichetele de masă de la Edenred și bucură-te de cea mai mare rețea de comercianți, cu acoperire națională de 100% în hipermarketuri, supermarketuri, restaurante. Solicita o oferta personalizata pentru compania ta!
Un cash-flow pozitiv este vital pentru a-ți plăti furnizorii la timp, pentru a-ți asigura lichiditatea și pentru a face investiții strategice în creșterea afacerii tale. De aceea, este important să iei toate măsurile necesare pentru a obține nivelul de cashflow de care afacerea ta are nevoie pentru a supraviețui și pentru a se dezvolta.
Cu toate acestea, nu uita că gestionarea cash-flow-ului este un proces continuu. Este important să analizezi și să ajustezi periodic strategiile și planurile financiare, în funcție de schimbările din mediul de afaceri. Fii disciplinat în urmărirea încasărilor și a cheltuielilor și folosește instrumente și tehnologii, pentru a-ți simplifica procesele financiare.
sursă foto: shutterstock.com
Ai auzit până acum de brandul de angajator (employer branding)? Este cazul să afli că este foarte important atât în retenția angajaților, cât și în recrutarea unor candidați valoroși, aliniați viziunii și valorilor companiei.
În continuare, îți vom explica, pe scurt, ce înseamnă brandul de angajator, la ce este important și de asemenea, îți vom spune cum poate fi construit și consolidat.
Dacă nu știi exact ce este employer branding (brandul de angajator), îți vom prezenta în continuare acest concept conform definiției oficiale. Conceptul de brand de angajator înglobează totalitatea informațiilor aflate la îndemâna publicului și a percepțiilor despre felul în care un angajator se prezintă.
Din această definiție, putem deduce faptul că brandul de angajator este elementul care oferă detalii despre:
➡️ Află mai multe informații interesante despre cât de importante sunt beneficiile extrasalariale acordate angajaților, cum sunt și Zilele libere pentru evenimente speciale: casatorie, nastere, deces.
Bineînțeles, acestea sunt doar câteva categorii de informații pe care le poți afla analizând brandul de angajator.
Probabil te întrebi și care este importanța reputației de angajator. În primul rând, un brand de angajator puternic va fi unul ușor de recunoscut printre potențialii angajați, astfel că vei atrage la interviu doar candidați valoroși, care vor dori să evolueze în același timp cu firma.
În al doilea rând, este vorba și despre retenția angajaților actuali. Un branding de angajator puternic te va ajuta să eviți migrația angajaților. Astfel, dacă sunt posturi disponibile, angajații vor dori să candideze în aceeași companie, deoarece au toate motivele să rămână.
Conform unei statistici recente, peste 90% dintre candidații la un post vacant au declarat brandul de angajator unul dintre principalele elemente pe baza cărora decid la care companie vor rămâne în urma procesului de recrutare (dacă au mai multe opțiuni).
Un brand de angajator puternic îți va aduce numai beneficii, iar pe cele mai importante le-am menționat anterior. Pentru a sumariza, brandingul angajatorului te ajută atât pentru a recruta candidați aliniați viziunii și valorii companiei, cât și pentru a evita migrarea angajaților.
Pentru a construi un brand de angajator puternic, va trebui să te înarmezi cu răbdare și să analizezi cât mai des dacă schimbările pe care le-ai implementat au efect. Apoi, este bine să știi că reputația de angajator poate fi construită numai după ce se stabilește o strategie clară pentru toți cei implicați. La această strategie vor participa în principal persoane din departamentele: resurse umane, comunicare, marketing, dar și ceilalți angajați, care vor aduce un aport cât de mic la construirea brandingului. În continuare, îți vom prezenta principalele etape pe care să le bifezi pentru a construi și consolida un brand de angajator.
De regulă, stabilirea și prezentarea valorilor pe care se bazează compania ar trebui să se realizeze imediat după înființare. Însă, niciodată nu este prea târziu, așa că primul pas spre crearea unui brand de angajator este stabilirea valorilor pe care se bazează compania. Acestea trebuie respectate în fiecare zi de activitate, iar persoanele care fac parte din companie vor trebui să le împărtășească. Valorile companiei reprezintă unul dintre elementele care induc sentimentul de apartenență al angajaților.
Atât angajații, cât și candidații pentru posturile vacante își doresc o companie cu principii de muncă sănătoase. Ce înseamnă acest lucru? Un exemplu ar fi respectarea echilibrului dintre viața personală și cea profesională. Acest echilibru ajută angajații să fie atât fericiți, cât și productivi. Nimănui nu îi va plăcea să lucreze ore suplimentare foarte des, chiar dacă remunerația va fi pe măsură. Timpul liber este extrem de important pentru oricine, iar un angajat care are parte de echilibru între muncă și viața personală, va fi un angajat care aduce plus valoare companiei și care va participa la creșterea brandului de angajator.
➡️ Află mai multe detalii despre Cum sa sustii echilibrul dintre viata personala a angajatilor si job.
De asemenea, este bine să se încurajeze o atmosferă prietenoasă la locul de muncă. În mediile în care se pune accent doar pe rezultate, se va crea o competiție foarte ridicată între angajați, astfel că aceștia vor ajunge să nu mai coopereze, ci să încerce să lucreze individual pentru a fi remarcați.
Un alt principiu este cel legat de siguranța și securitatea la locul de muncă. Astfel, companiile sunt obligate să asigure condiții sigure pentru fiecare angajat, astfel încât desfășurarea activității să se realizeze fără vreun risc.
Având în vedere că trăim în era internetului, la construirea și consolidarea unui brand de angajator contribuie și existența unui website. Poate fi un site de prezentare sau un magazin online, în funcție de specificul companiei. Foarte important este aspectul website-ului și experiența utilizatorilor în timp ce navighează pe acesta.
Website-ul va fi cartea de vizita digitală a companiei, folositoare în special candidaților și celor care iau în considerare dacă să aplice sau nu pentru un job vacant la companie. Bineînțeles și angajații se vor putea bucura de website, în funcție de rubricile și funcționalitățile ce vor fi integrate în acesta.
Cum ar trebui să arate un website pentru a ajuta la crearea și consolidarea unui brand de angajator? Iată câteva sfaturi:
La fel ca și în cazul unui website, prezența pe rețelele de socializare a devenit un must-have pentru companii, indiferent de domeniul în care activează. Profilurile pe rețelele de socializare pot fi folosite pentru a prezenta compania așa cum este. Spre exemplu, se pot posta imagini cu desfășurarea unei zile obișnuite de lucru, testimoniale de la angajați, informații interesante din domeniu, detalii despre planurile companiei, realizări și așa mai departe. Astfel, candidații la un loc de muncă vacant vor avea o imagine mai clară asupra companiei și vor putea să ia cea mai bună decizie.
Bineînțeles, nu puteam să nu menționăm și interacțiunea pe platformele de recrutare. Acestea sunt unele dintre cele mai la îndemână instrumente pentru recrutarea unor candidați foarte buni. Postarea unor anunțuri nu este suficientă, având în vedere că sunt alte zeci sau chiar sute de companii în domeniu. Este bine ca anunțurile să fie foarte bine gândite, să atragă atenția de la primele cuvinte și să ofere suficiente informații pentru a determina oamenii să aplice pentru posturile vacante.
Nu în ultimul rând, aducem în discuție și beneficiile extrasalariale ca o modalitate excelentă de construire și consolidare a unui brand de angajator puternic. Spre exemplu, îți poți surprinde plăcut angajații oferindu-le Cardul cu Tichete Cadou Edenred. Acesta reprezintă o soluție modernă de recompensare și este de asemenea și o soluție win-win, având în vedere că beneficiile extrasalariale sunt deductibile și scutite de la plata taxelor sociale.
Astfel, atât angajații, cât și candidații vor fi încântați de grija companiei și modalitatea de recompensare, ceea ce va duce la consolidarea brandului de angajator.
➡️ Oferă beneficii extrasalariale angajaților tăi și contribuie astfel la crearea și consolidarea unui brand de angajator puternic. Poți alege oricand un Card cu Tichete Cadou Edenred.
Așadar, acum că știi care sunt pașii pe care trebuie să îi faci pentru a consolida brandul de angajator al companiei, nu mai sta pe gânduri!
Sursa foto: Shutterstock
Un plan de afaceri este ca o hartă care te ajută să obții succesul în business. Prin urmarea structurii sale, îți poți fixa și atinge obiective pe termen scurt și lung, financiare, de marketing, operațiuni și vânzări. Citește în continuare pentru a afla cum să faci un plan de afaceri, ce rol are, care sunt elementele definitorii, etapele realizării și multe altele.
Mulți se întreabă ce este un plan de afaceri. Ei bine, un plan de afaceri (plan de business) este o strategie de business bine documentată, care pune accent pe obiective și pe modul în care le poți atinge. Creionează planul de marketing, proiecțiile financiare, cercetarea de piață, direcția business-ului.
👉 Intră în Biztro Club! Aici vei găsi soluții și practici de la experți în domenii conexii unei afeceri pentru a-ți dezvolta afacerea. Informează-te din articolele de tip analiză, metode și resurse, care îți stau la dispoziție zi de zi!
Un model de afacere este o formă prescurtată a planului de afaceri, fiecare secțiune având 2-3 paragrafe. Dacă vrei să realizezi un model de afacere, este necesar să creezi, mai întâi, planul de afaceri. În general, un model de afacere include câteva elemente-cheie:
Nu există un moment nepotrivit pentru a realiza un plan de afaceri. Indiferent dacă vrei să lansezi o afacere sau business-ul tău este activ de câțiva ani, un document în care să treci toate informațiile legate de afacere te va ajuta să pui totul în perspectivă. Elaborarea planului de afaceri ar trebui să țină cont de scopul său. Iată câteva momente-cheie când poți realiza planul de afaceri:
Vor dori clienții să cumpere ce plănuiești tu să vinzi? În cât timp vei face profit? De ce fonduri ai nevoie pentru funcționarea lunară a afacerii? Când este momentul să îți transformi proiectul într-un job full time?
În acest moment, este important să scrii un rezumat al ideii tale de afaceri. În jurul acestuia, vei vedea care sunt clienții potențiali, cât sunt dispuși să plătească etc. Pe măsură ce aduni noi informații, poți revizui planul de afaceri, pentru a corespunde realității.
Dacă ai deja o idee de afaceri și vrei să o transformi într-un business în toată regula, te poți folosi de planul de afaceri.
În elaborarea unui plan de afaceri poți vorbi despre nevoile pe care le acoperă afacerea ta, ce plan financiar ai și cum plănuiești să îți atingi obiectivele pe termen scurt și lung.
Dacă vrei să aplici pentru un credit bancar sau o altă formă de finanțare, vei avea nevoie de un plan de afaceri bine pus la punct, cu previziuni financiare detaliate (vezi mai jos).
Fie că îți dorești să obții un împrumut, fie cauți investitori, trebuie să înțelegi de câți bani ai nevoie pentru afacere și pentru cât timp îți va ajunge suma dorită de tine pentru dezvoltarea afacerii. Este posibil ca investitorii să nu îți ceară un plan de afaceri, însă îți vor pune întrebări detaliate, ale căror răspunsuri le poți afla dacă întocmești un astfel de document. Vor dori să afle mai multe informații despre publicul țintă, competiție, vânzări, planul de marketing și multe altele.
Trăim într-o perioadă incertă economic. Piața muncii este în schimbare, lanțurile de aprovizionare suferă și ele schimbări, iar prețul materialelor crește.
Dacă industria se îndreaptă într-o nouă direcție, este important să te asiguri că ai un plan de rezervă pentru schimbările care vor apărea. Vei modifica strategia de vânzare sau pe cea de marketing? Ce cheltuieli poți reduce? Ai la dispoziție un buget de rezervă, dacă viitoarele venituri ar scădea brusc?
Planificarea pentru schimbare implică diferite scenarii financiare și documentarea direcțiilor în care ar putea merge business-ul tău. Realizarea unui plan de afaceri realist, obiectiv și adaptat la condițiile economice, legislative și din industrie este de dorit.
👉 Vrei să fii la curent cu noutățile legislative care țin de afacerea ta? Informează-te din secțiunea Taxe si Legislatie pentru a ține pasul cu legislația, domeniul juridic și fiscal.
Extinderea unei afaceri ar trebui sărbătorită, însă, în același timp, vine cu o serie de provocări. Pentru o afacere care vinde produse, inventarul și creșterea rapidă a numărului de comenzi reprezintă o problemă reală.
Întocmirea sau actualizarea planului de afaceri te ajută să faci față acestor schimbări ori dacă vrei să introduci noi produse sau servicii (diferite ori complementare). O planificare detaliată te ajută să te asiguri că poți suporta creșterea business-ului și că poți obține finanțare suplimentară, dacă este nevoie.
Mulți cred că planul de afaceri este necesar doar când lansezi un business sau pentru a obține finanțare. Adevărul este că un plan de afaceri este un instrument esențial pentru buna funcționare a afacerii.
Te ajută să ai un buget, obiective și să monitorizezi regulat evoluția business-ului. Folosirea regulată a planului de afaceri te ajută să detectezi eventualele probleme înainte de a apărea și să descoperi oportunități de creștere pe care, altfel, le-ai trece cu vederea.
Planul de afaceri te ajută să îți vezi business-ul în perspectivă. Poți face acest lucru dacă optezi pentru o structură plan de afaceri bine determinată. Tradițional, un plan de afaceri are o structură standard, care trece în revistă aspecte ce țin de produse/servicii, finanțare, marketing, vânzări, echipa de management.
De fapt, putem vorbi despre un plan de afaceri proiect care, dacă este realizat corect și realist, te ajută atât în fazele incipiente ale business-ului, cât și mai târziu, când poate îți dorești să introduci noi produse sau servicii. Află mai jos ce conține un plan de afaceri.
Rezumatul executiv sau sinteza planului de afaceri apare la începutul acestui document, deși trebuie scris la final. Este prima secțiune pe care o vor citi părțile interesate (bancă, investitori etc.).
Această zonă este un rezumat pentru ceea ce urmează. Include misiunea companiei, ce valori ai și care sunt obiectivele pe termen lung.
Este o altă secțiune relativ scurtă dintr-un plan de afaceri. Tratează subiecte precum:
Tot în această zonă vei trece date care țin de „oportunitățile” firmei. Cu alte cuvinte, vei spune, în detaliu, ce face firma ta pentru a satisface nevoile pieței și câteva informații, pe scurt, despre publicul țintă.
Majoritatea industriilor au mai mulți jucători pe piață. Chiar dacă afacerea ta este revoluționară și deține monopol, tot vor exista competitori, chiar dacă mai mici.
În această secțiune a planului de afaceri, vei privi industria în ansamblul ei și o vei analiza. Ulterior, trebuie să explici ce loc ocupă business-ul tău în acest mediu. La final, poți introduce o analiză SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunități, amenințări), pentru a prezenta cititorului, într-un mod organizat, ce oferi.
Cine va cumpăra produsele sau serviciile tale și de ce? În această zonă, vei detalia care este publicul tău țintă. Explică:
Zona de marketing este diversă și complexă. Poți fi tentat să folosești toate canalele de marketing pe care le ai la dispoziție, însă acest lucru nu este indicat. Optează pentru acele strategii care se adaptează la publicul tău țintă.
Un plan afaceri bine realizat va include atât date legate de promovarea organică a afacerii, cât și moduri de a genera publicitate rapid (dacă este cazul).
Banii nu curg la robinet și, chiar dacă ai un business online, tot vei avea cheltuieli. În sumarul financiar vei vorbi despre cum stai cu finanțele și ce obiective ai din acest punct de vedere. Un plan de finanțare model completat va include:
Anterior, ai vorbit despre produse, marketing și aspecte financiare, însă, pentru a atinge astfel de obiective, ai nevoie de angajați. Cine sunt angajații și ce va face fiecare?
Este indicat să nu sari peste acest pas, dacă încă nu ai făcut angajările. În această fază, este important să știi de câți angajați ai nevoie și care sunt sarcinile fiecăruia. Nu uita să incluzi și detalii legate de echipa de management, ce roluri va deține și ce experiență anterioară are. Un bun plan de afaceri specifică și aceste aspecte.
👉 Vrei să îți dezvolți afacerea și să atragi oameni valoroși? Zona Starea de bine a angajatilor din Biztro Club te poate ajuta. Descoperă informații utile despre recrutare, sănătatea psiho-emoțională și fizică a angajaților.
Un plan de afaceri eficient și util te ajută să îți dai seama ce vrei să facă afacerea ta. De aceea, este important să parcurgi toate etapele întocmirii unui plan de afaceri. Iată, mai jos, cum se face un plan de afaceri.
Când realizezi un plan de afaceri, este important să ții cont de câteva aspecte. Iată cum faci un plan de afaceri:
Un model de plan de afaceri ia multe forme și are multe roluri, însă există un punct comun important: trece în revistă obiectivele afacerii și te ajută să le atingi. Un plan de afaceri exemplu include structura clasică a planului de business și informațiile care trebuie introduse.
Bineînțeles că e necesar să adaptezi planul de afaceri la situația afacerii tale și la punctul în care te afli (lansarea business-ului, noi produse/servicii, solicitarea unui credit etc.). Intră aici pentru a vedea un plan de afaceri model PDF.
Un exemplu plan de afaceri are o structură fixă, însă există anumite particularități în funcție de domeniul în care activezi.
Un start-up este axat pe inovație, iar atunci când creezi un plan de afaceri start up, acest lucru ar trebui să fie evident încă din sumarul executiv. Cum plănuiești să ieși în evidență pe această piață în schimbare rapidă?
Pe ce vrei să pui accent? Cum te deosebești? Oferi un produs/serviciu nou sau intri pe o piață existentă și trebuie să cauți altfel de soluții pentru a fi disruptiv? Reține că planul de afaceri va trebui actualizat pe măsură ce afacerea crește, precum și la schimbările majore din industrie.
Mulți antreprenori sar peste planul de afaceri, când vor să lanseze o firmă în domeniul IT. Într-un mediu atât de competitiv ca tehnologia, lipsa pregătirii poate crește șansele de eșec.
Un plan de afaceri firmă IT te ajută să obții credite bancare sau finanțare din partea unor investitori. De asemenea, dacă ai mai mulți parteneri de afaceri, oferă o imagine unitară asupra business-ului și identității companiei.
Indiferent dacă te afli la prima afacere sau ești antreprenor cu experiență, chiar și un magazin de haine poate câștiga avantaj competitiv dacă întocmești un plan de afaceri. Obiectivul tău este să ajuți clienții să găsească noi articole vestimentare.
Cum există o concurență mare, plan de afaceri magazin de haine va fi ca un ghid pentru a-ți atinge obiectivele. Detaliază care sunt produsele pe care le vei vinde, cine va cumpăra de la tine și descrie sarcinile angajaților. Salariații joacă un rol primordial, pentru ca potențialii clienți să fie mulțumiți, să cumpere de la tine, să revină și să te recomande și altora.
Comerțul online a devenit înfloritor, în ultimii ani. Atunci când realizezi plan de afaceri magazin online, este recomandat să pui un accent mai mare pe zona de marketing. Pentru a avea succes cu un magazin online, trebuie să fii prezent acolo unde sunt și potențialii clienți.
De exemplu, dacă vinzi mobilier și accesorii, este recomandat să fii prezent pe rețelele sociale folosite cel mai des de publicul tău și să ai un blog, unde poți oferi sfaturi cu privire la amenajarea locuinței sau idei pentru a alege anumite piese de mobilier.
Domeniul construcțiilor este unul dintre cele mai promițătoare și profitabile. Un plan de afaceri firmă de construcții ar trebui să țină cont de faptul că această industrie este în continuă dezvoltare, apar periodic tehnologii inovatoare, materiale și moduri diferite de a realiza anumite activități.
Gândește-te bine și la ce tipuri de clădiri ai dori să construiești (case, ansambluri rezidențiale, clădiri de birouri etc.). Un accent major în realizarea planului de afaceri va cădea pe produse, materiale și tehnologii.
Planul de afaceri ridică antreprenorilor numeroase întrebări. Iată câteva întrebări frecvente și răspunsuri despre planul de afaceri.
Răspunsul este „da”. În loc să vezi planul de afaceri ca pe o corvoadă, gândește-te la el ca la o oportunitate să pui pe hârtie (computer) cum se prezintă afacerea în prezent și cum va arăta business-ul tău pe viitor.
Partenerii de afaceri, bancherii sau investitorii vor fi mai impresionați de un proiect plan de afaceri bine pus la punct, decât de abilitățile tale oratorice.
Nu există un răspuns corect sau greșit. Un plan de afaceri poate avea între 10 și 100 de pagini. Totuși, dacă îl prezinți la bancă sau unor investitori, este recomandat să nu depășească 30-40 de pagini.
Lungimea sa depinde de obiectivele planului de afaceri și de cine îl va citi. Dacă îl realizezi pentru a-ți face o idee despre unde se îndreaptă compania, nu este necesar să fixezi un număr de pagini.
Primul contact cu un plan de afaceri este rezumatul executiv, care conține punctele principale ale documentului și o descriere a companiei.
Mai apoi, vei include informații despre publicul țintă, profilul clienților, ce produse/servicii vinzi, cum le promovezi, ce obiective financiare ai, care sunt angajații și ce rol au în companie.
Nu este greșit să cauți ajutorul unui consultant, pentru a realiza planul de afaceri. Cu toate acestea, un exemplu de plan de afaceri de calitate, realizat de tine, are mai multe avantaje.
Îți permite să îți transpui într-un document personalitatea și pasiunea pentru afaceri și pentru industria în care lucrezi sau vrei să lucrezi.
Este un exercițiu fantastic să afli mai multe informații despre business-ul tău și să cunoști care sunt punctele forte și punctele slabe ale companiei. Dacă nu ai încredere în propriile abilități de a scrie, poți realiza o ciornă, apoi să rogi pe cineva să transcrie într-un limbaj potrivit (pentru a solicita credit, pentru a atrage investitori/parteneri). Cum arată un plan de afaceri va influența rezultatele pe care le obții: un împrumut acceptat, o investiție, un parteneriat.
Scrierea unui plan de afaceri poate părea o sarcină complexă, însă începutul este cel mai dificil. Odată ce aduni toate documentele și informațiile de care ai nevoie, vei fi surprins de cât de repede intri în ritm.
Abordează lucrurile pas cu pas (fiecare capitol). Poți chiar să te uiți pe un model plan de afaceri completat.
Durata de scriere depinde de mai mulți factori. Unul dintre ei este timpul. Dacă ai câteva zile libere, poți dedica 6-8 ore pe zi pentru a scrie și a finisa planul de afaceri. În cazul în care lucrezi după program, îți va lua mai mult timp. Durata depinde și de cât de repede faci rost de informațiile de care ai nevoie (date ce țin de afacerea ta, de concurență, de publicul țintă, marketing, financiar etc.).
De asemenea, dacă ai parteneri de afaceri și lucrați împreună, îți va lua mai puțin timp. Totodată, vei avea nevoie de o perioadă mai mare, dacă dezvolți o idee complexă de afaceri.
În funcție de informațiile de care ai nevoie, poți consulta diverse surse, pentru a întocmi un plan de afaceri.
De exemplu, un plan de afaceri completat va include statistici din industrie, diverse studii, rapoarte. Mai apoi, poți colecta informații privind preferințele consumatorilor prin chestionare.
Prețurile produselor și ale unor procese de manufactură, de exemplu, le poți obține de la furnizori. Pe baza tuturor acestor date, vei stabili obiectivele de business și cum va arăta situația financiară pe termen scurt și lung.
Mulți oameni de afaceri includ un plan de marketing detaliat, ca parte a planului de afaceri. Acest plan de marketing este util pentru a te ajuta să plănuiești cum să vinzi produsele sau serviciile publicului-țintă.
Poți chiar include provocările de promovare și să propui soluții. În funcție de preferințe, poți include planul de marketing ca parte a documentului principal sau ca anexă la model de business plan.
Investitorii citesc planul de afaceri, pentru a-și da seama dacă business-ul tău este profitabil. Fondurile de investiții se așteaptă să primească de 3-5 ori suma investită, în 5-7 ani, în funcție de industrie. De aceea, este important ca planul de afaceri să demonstreze că înțelegi mediul antreprenorial și industria, precum și că ai planificat moduri de extindere, pentru a crește profitul într-un anumit interval de timp. De asemenea, investitorii apreciază modul în care îți vei promova produsele și serviciile pe piață.
Cum poți ieși în evidență? O modalitate este să pui accent pe atributele care fac produsele și/sau serviciile tale să fie unice, să acopere o nevoie specifică de pe piață.
Un alt plus este dacă tu, un partener de afaceri și/sau un alt membru al echipei de management ați contribuit la succesul unei alte afaceri. Astfel de informații îți cresc șansele de a obține investiția. Bineînțeles că, dacă dorești să folosești planul de afaceri pentru a atrage investitori, este indicat să incluzi un capitol în acest sens sau chiar un plan de investiții model, în zona de anexe.
Un plan de afaceri este ca o hartă care îți arată direcția în care se îndreaptă business-ul tău. Din fericire, tu ești cel care îl creează. Acest lucru vine cu responsabilitatea de a fi realist, cu privire la informațiile pe care le deții, dar și visător, în legătură cu viitorul.
Sursa foto: Shutterstock
Un lider poate ghida organizația înspre succes, motivându-și echipa și sporind productivitatea muncii. Felul în care managerii aleg să-și îndrume angajații influențează într-un mod simțitor viața organizației.
Leadershipul este definit prin capacitatea unei persoane de a-și îndruma și de a-și influența angajații, având ca scop final îndeplinirea obiectivelor organizaționale. Există numeroase stiluri de leadership, iar alegerea lor este strâns legată de personalitatea conducătorului, precum și de persoanele cu care acesta intră în contact.
Deși rolurile acestora sunt adesea confundate, între lider și manager există o diferență notabilă. Managerul unei companii este persoana responsabilă de partea administrativa si organizatorica a firmei. Acesta gestionează resursele organizației, fie că este vorba despre resursa umană, financiară sau materială. Totodată, managerii setează obiective și se asigură că acestea sunt realizabile, verifică standardele de calitate și respectarea termenelor limită sau iau decizii de impact în raport cu organizația.
Pe de altă parte, liderii sunt cei care dețin puterea de a-și ghida echipa. Remarcăm faptul că principala diferență dintre manageri și lideri este strâns legată de interacțiunea cu angajații și de felul în care aceștia sunt coordonați înspre îndeplinirea obiectivelor.
Un lider oferă viziune și are capacitatea de a conduce echipa înspre succes, prin exemplu personal și prin crearea unui mediu propice pentru îndeplinirea obiectivelor. De asemenea, un aspect extrem de important în caracterizarea unui lider este capacitatea acestuia de a-și motiva echipa, de a-i înțelege problemele și de a o recompensa conform așteptărilor.
Mai mult decât atât, un lider trebuie să se asigure că angajații săi se dezvoltă și evoluează constant, susținându-i în acest sens. Acesta creează o viziune și oferă un scop muncii, este flexibil în ceea ce privește schimbarea, își asumă riscuri și este cu adevărat implicat în evoluția echipei.
Important de menționat este faptul că cele două roluri nu se exclud reciproc. Cu alte cuvinte, managerii pot să îndeplinească și rolul de lider, lucru de dorit într-o organizație, iar liderii au, în general, atribuții manageriale.
O serie de acțiuni specifice pot fi menite să facă trecerea dinspre management înspre leadership. Literatura de specialitate identifică leadershipul ca fiind una dintre componentele exercitării funcției de conducere de care un manager este responsabil, strâns legată de relația cu angajații.
Practic, ca acțiuni de leadership, managerul poate lua în considerare:
De-a lungul timpului, numeroase stiluri de leadership s-au distins în organizații. Aceste tipuri de leadership sunt diferite în ceea ce privește modalitatea de abordare a echipei, având fiecare avantaje și dezavantaje deopotrivă.
Stilul de leadership autoritar se caracterizează prin puterea mare de decizie care aparține liderului. Acesta nu ia în considerare opinia celorlalți membri ai echipei și mizează în totalitate pe abilitățile sale.
Principalul dezavantaj al acestui stil de conducere este că poate deveni un factor demotivator pentru angajați, cărora nu li se permite să ia inițiativa sau să aducă idei inovatoare. Totodată, acest stil de leadership poate genera tensiuni la nivelul echipei.
Stilul autocratic este util în situațiile de criză, în momentele în care trebuie luată o decizie rapidă sau o hotărâre radicală. De asemenea, se poate dovedi util în cazul în care liderul autocratic conduce o echipă neexperimentată și care necesită o ghidare fermă pentru a-și duce la îndeplinire obiectivele.
Dintre toate aceste stiluri de leadership, stilul autocratic este considerat cel mai demotivant pentru angajați, deoarece liderul se concentrează pe rezultate și eficiență, mai mult decât pe motivarea echipei.
La polul opus, liderul democratic încurajează implicarea angajaților în procesul de luare a deciziei. Acesta își expune adesea planurile și își prezintă strategia, solicitând feedback constant din partea echipei. Angajații sunt stimulați să-și prezinte ideile și opiniile, iar liderul va ține cont de părerea acestora, ori de câte ori va fi nevoit să ia o decizie.
Principalul avantaj al acestui stil de leadership este gradul mare de implicare al membrilor echipei, fapt care stimulează cooperarea dintre angajați, spiritul de echipă și încrederea față de lider. Mai mult decât atât, o implicare directă a salariaților va spori creativitatea acestora și va susține dezvoltarea lor profesională.
Dezavantajul acestui stil de leadership apare mai ales în situațiile de criză, când procesul de luare a deciziilor ar putea fi mult întârziat de consultarea generală a membrilor echipei. Totodată, acest proces poate da naștere unor opinii contradictorii, fapt care creează confuzie și întârzie stabilirea unui plan de acțiune.
Liderul transformațional este adeptul comunicării clare și al setării unor obiective înalte. Această tipologie de leadership se remarcă prin puterea de a-i inspira, de a-i ghida și de a-i motiva pe angajați să atingă obiective înalte și să se perfecționeze constant.
👉 Un factor motivator important este reprezentat de beneficiile extrasalariale oferite angajaților. Dacă îți dorești să motivezi echipa pentru a se implica în îndeplinirea obiectivelor, pune accent pe echilibrul dintre viața personală și cea profesională, oferindu-i cardul de vacanta Edenred.
Liderul transformațional este pregătit să aducă schimbări în organizație, acolo unde sistemele sau procesele sunt disfuncționale. Exemplul personal reprezintă baza acestui stil de leadership.
Avantajele practicării unui stil de leadership transformațional sunt numeroase. Acesta creează echipe solide și stabilește un mediu de lucru sănătos, bazat pe motivare și inspirație. Angajaților li se permite să lucreze autonom, să-și folosească creativitatea și să contribuie cu idei la îmbunătățirea procesului de muncă.
Leadershipul transformațional vine și cu o serie de dezavantaje, care se răsfrâng în cea mai mare măsură asupra persoanei care decide să-l practice. Liderul poate resimți o presiune destul de mare izvorâtă din necesitatea de a conduce după puterea exemplului personal și de a fi un factor care inspiră entuziasm și încredere la tot pasul. Totuși, recompensa unui lider transformațional este o echipă solidă, motivată și pregătită să îndeplinească obiective înalte.
Acest tip de leadership se bazează pe oferirea de recompense care să determine angajații să îndeplinească obiective importante din cadrul organizației. Principalul obiectiv al liderului tranzacțional este obținerea performanței, iar în acest sens, stabilește roluri clare pentru membrii companiei.
În acest model de leadership, obiectivele sunt setate pe termen scurt, iar angajații primesc diferite stimulente care să-i determine să acționeze în vederea obținerii performanței. Pentru a eficientiza acest tip de conducere, liderul trebuie să înțeleagă care sunt factorii motivatori importanți pentru salariați.
👉 Pentru că fiecare angajat are priorități și nevoi diverse, un card cultural Edenred poate fi un instrument util de motivare al întregii echipe. Acesta acoperă contravaloarea multiplelor bunuri și servicii culturale, precum bilete la film sau la concert, cursuri de limbi străine, cărți și altele.
Principalul avantaj al acestui tip de leadership este fidelizarea angajaților, prin motivarea și recompensarea permanentă a acestora.
Pe de altă parte, dacă beneficiile promise nu sunt acordate la timp, liderul tranzacțional poate risca pierderea credibilității în fața angajaților.
Leadershipul tranzacțional este potrivit unor echipe cu obiectivele specifice și care trebuie atinse într-un termen destul de scurt. Totuși, acest stil de conducere nu stimulează creativitatea și nu încurajează obiective de carieră pe termen lung pentru angajați, care sunt obișnuiți să primească recompense imediate.
Acest tip de lider nu se implică în activități de supraveghere excesivă a angajaților și nu practică micromanagementul. Oferă echipelor autonomia necesară de a-și gestiona munca exact cum doresc și are încredere că angajații își cunosc activitățile și pot lucra independent.
Pe de altă parte, liderul de tip „laissez-faire” sau delegativ este dispus să ofere sprijin, dar numai în momentul în care angajații solicită acest lucru.
Această tipologie de leadership este funcțională în organizațiile în care echipa este înalt calificată și deține o expertiză dovedită în domeniul de activitate. Avantajul este că angajații obțin un grad mare de independență și au ocazia de a-și exersa creativitatea și capacitatea de luare a deciziilor pe cont propriu.
Dezavantajul acestui stil de leadership vine din faptul că liderul poate părea mult prea distant și neimplicat în problemele organizaționale, iar productivitatea angajaților poate scădea simțitor. Leadershipul de tip „laissez-faire” nu este potrivit echipelor fără experiență sau demotivate, care necesită o coordonare strictă.
Pe de o parte, factorii care influențează stilul de conducere sunt personalitatea liderului și experiențele pe care le-a avut de-a lungul carierei sale.
Dacă a fost nevoit să îndrume echipe neexperimentate, acesta a dezvoltat, cel mai probabil, un stil de leadership autocratic, care i-a permis să supravegheze îndeaproape activitatea angajaților și să-i ghideze pas cu pas. În situația unei echipe înalt calificate, acest tip de conducere nu doar că este nepotrivit, ci poate să conducă la demotivarea salariaților și la fluctuații de personal.
Adaptabilitatea este o trăsătură extrem de importantă pentru un lider. Acesta trebuie să-și ajusteze în permanență stilul de conducere în funcție de oamenii cu care lucrează și pe care trebuie să-i îndrume.
Echipa aflată în subordinea unui lider influențează în mod cert stilul de leadership abordat. De pildă, o echipă autonomă și motivată permite un stil de leadership delegativ, iar echipele cu obiective specifice și de termen scurt se pot preta unui leadership tranzacțional.
Un lider poate experimenta mai multe stiluri de conducere, pentru a identifica o tipologie potrivită cu personalitatea sa, dar și cu echipa pe care o conduce.
Ba mai mult, liderul nu trebuie să urmeze o singură tipologie de conducere pentru a avea succes în activitatea sa. Acesta își poate adapta stilul în funcție de componența echipei sau de lucruri specifice care se petrec în organizație la un moment dat.
Un atu important în dezvoltarea stilului de conducere este flexibilitatea. Aceasta permite liderului să ia în considerare diferite abordări pentru a observa care dintre stiluri funcționează cel mai bine pentru echipa în cauză.
Nu în ultimul rând, feedbackul este un element util în alegerea și dezvoltarea stilului de conducere. Liderul poate solicita părerea angajaților pe parcursul experimentării diferitelor stiluri de leadership, pentru a afla care dintre acestea este în acord cu echipa și cu nevoile ei.
În ceea ce privește alegerea diverselor stiluri de leadership, nu există o singură variantă corectă, care să ducă la funcționarea sănătoasă a echipelor și la productivitatea angajaților. Tipul de leadership aplicat trebuie să se adapteze organizației, echipei și angajaților, în mod particular. Scopul final este acela de a construi o echipă funcțională și de a avea angajați motivați, capabili să obțină performanțe și să atingă obiectivele propuse la nivel general.
Sursă foto: Shutterstock
Resursa umană este una dintre cele mai valoroase resurse ale unei companii, iar alegerea acesteia poate reprezenta o adevărată provocare pentru manageri. Oamenii potriviți, ocupând roluri și responsabilități adecvate, pot influența succesul unui afaceri și evoluția sa.
Cunoașterea tipologiilor de angajați care pot susține dezvoltarea unei afaceri trebuie luată în considerare încă din stadiul unei idei de business. Proiectarea posturilor dintr-o organizație trebuie să țină cont de potențialul de creștere al unei afaceri și se referă la sarcinile pe care le va avea titularul postului, dar și la calităţile acestuia, cunoştinţele, abilităţile, aptitudinile, deprinderile şi experienţa necesare postului.
Prin urmare, pentru a dezvolta o afacere profitabilă, alegerea angajaților este un pas important. Managerul trebuie să țină cont de faptul că un angajat care rezonează cu rolul său și cultura organizațională va fi un angajat mulțumit, dispus să rămână în companie pe termen lung.
Procesul de recrutare și selecție, dar și retenția angajaților în cadrul unei companii trebuie să țină cont de anumite aspecte cu privire la tipologiile de oameni care sunt acceptați în cadrul unei organizații, dar și motivați să rămână.
Pentru stimularea unei afaceri profitabile, oamenii care lucrează la îndeplinirea obiectivelor organizaționale sunt un element valoros. De la priceperea acestora pleacă toate premisele unei afaceri de succes. Angajații în care orice companie ar trebui să investească sunt acei angajați proactivi, care își duc la îndeplinire sarcinile și care caută să se dezvolte în permanență.
Referitor la tipurile de angajați de care orice companie are nevoie pentru a performa, am alcătuit mai jos o listă cu principalele persoane care nu ar trebui să lipsească din interiorul unei afaceri de succes.
A avea oameni cu expertiză în principalele roluri cheie ale organizației este un aspect extrem de important. Chiar dacă ne raportăm la o companie de mici dimensiuni, nu este recomandat ca managerul să încerce să suplinească priceperea unor experți, în special atunci când firma este în proces de creștere.
Dacă îți dorești ca organizația să evolueze, trebuie să ții cont de câteva roluri esențiale, fără de care o companie de succes nu poate să se dezvolte. În această categorie sunt incluse posturile specialiștilor de resurse umane, ale specialiștilor în comunicare și marketing, ale specialiștilor în IT sau contabilitate.
Pentru a te situa printre cele mai profitabile afaceri din domeniul tău de activitate, partea de promovare are un rol extrem de important. Comunicarea prin intermediul rețelelor sociale, campaniile de promovare și relația cu mass-media pot fi ușor mediate de către un specialist care deține cunoștințe solide în marketing și comunicare.
Felul în care clientul percepe afacerea ta, dar și cât de cunoscută este aceasta la nivelul consumatorului final sunt aspecte care depind de o promovare riguroasă, iar o persoană specializată poate media acest proces și îl poate transforma într-un real succes.
Odată cu evoluția firmei, un manager trebuie să se concentreze pe dezvoltarea strategică a acesteia, astfel că procesele de salarizare și motivare a angajaților, de recrutare și selecție trebuie să cadă în sarcina unei persoane cu expertiză în acest domeniu. Aceasta este responsabilă de alegerea candidaților potriviți cu specificul posturilor vacante, dar și de motivarea, recompensarea și, implicit, retenția angajaților în firmă. Cunoscând domeniul și dinamica unei companii, responsabilul HR poate propune soluții de îmbunătățire, care să ducă la dezvoltarea continuă a afacerii.
Oferirea unui card de tichete de masa poate fi o opțiune viabilă pentru a dezvolta afacerea și pentru a întări brandul de angajator. Este important ca specialistul în resurse umane să fie o persoană cu experiență și care poate oferi o expertiză valoroasă în domeniu, astfel încât managerul să-i poate acorda întreaga încredere.
Un specialist IT oferă ajutor cu privire la partea tehnică, gestionând echipamentele de lucru, adresele de e-mail ale organizației, asigurându-se de securitatea informațiilor și așa mai departe. Odată ce echipele de lucru dintr-o firmă cresc, iar personalul devine din ce în ce mai numeros, o persoană care deține cunoștințe solide în acest domeniu este absolut necesară.
O firmă nu va putea funcționa fără un contabil, indiferent de dimensiunea sau statutul acesteia. Un contabil cu expertiză va ușura gestionarea tuturor proceselor financiare și va fi o investiție pe termen lung, contribuind la menținerea stabilității, dar și la dezvoltarea firmei.
Remarcăm că există câteva categorii bine definite de experți, care susțin evoluția unei companii și care ușurează munca unui manager. Mai mult decât atât, oricât de priceput ar fi un lider, acesta nu va avea nici timpul, dar nici cunoștințele necesare pentru a egala priceperea unor oameni cu experiență în ariile lor de activitate.
Experții angajați pe posturi cheie din organizație trebuie să lucreze împreună cu managerul pentru a conduce firma înspre succes, conferind angajaților stabilitate, un mediu de lucru optim, posibilități de evoluție și un sistem solid de motivare și recompensare.
Acei angajați care au o soluție pentru orice problemă și care rezolvă situații dificile sunt un element extrem de valoros pentru companie. În general, acești angajați sunt proactivi, construiesc strategii într-un timp scurt și sunt dispuși să preia sarcini pe care majoritatea angajaților nu ar fi capabili să le soluționeze.
Deși astfel de persoane nu pot fi observate în timpul procesului de recrutare și selecție, se fac remarcate pe parcurs. Retenția unor angajați care sunt capabili să rezolve probleme și să găsească soluții este extrem de importantă, iar managerii trebuie să identifice modalități prin care să-i stimuleze și să-i recompenseze.
Motivul pentru care acești angajați sunt valoroși este unul simplu. Indiferent de puterea organizației, aceasta s-ar putea afla în momente de impas sau în situații mai puțin favorabile, care să necesite o rezolvare rapidă și eficientă. Un angajat care are capacitatea de a prelua responsabilitatea și de a gestiona o situație de criză este absolut esențial.
În ceea ce privește recompensarea, compania ar putea oferi acestor angajați proactivi diferite beneficii, care să-i mențină interesați, loiali firmei din care fac parte și motivați să-și păstreze acest comportament. O idee în acest sens ar fi oferirea unui card de vacanta, care să le permită să plătească atât cazarea, dar și transportul, mesele sau serviciile de agrement din multiple unități turistice de pe teritoriul țării.
Creativitatea este o abilitate pe care din ce în ce mai mulți angajatori o caută, considerând-o un atu important pentru un angajat. A fi creativ înseamnă a găsi soluții ingenioase pentru rezolvarea sarcinilor, fără a depinde de ajutorul celorlalți, dar și a propune modalități de lucru unice, care să ușureze procesele de muncă.
Această abilitate își poate găsi aplicabilitatea în toate domeniile de lucru, iar important de menționat este faptul că orice angajat are capacitatea de a fi creativ. Managerii trebuie să încurajeze dezvoltarea acestei aptitudini, deoarece beneficiile unui angajat creativ se vor proiecta negreșit și în succesul companiei.
Pe lângă beneficiile pe care firmele decid să le acorde angajaților creativi, managerii pot investi în dezvoltarea creativității întregului personal, prin sesiuni de brainstorming, feedback constant, workshopuri, seminarii sau traininguri de specialitate.
Fie că este vorba despre afaceri mici de succes sau companii în plină ascensiune, personalul este un element cheie în reușita unui business. Dacă ești în căutarea unor idei de investiții, cea mai importantă dintre acestea ar trebui să fie investiția făcută în angajați. Cunoștințele acestora, abilitățile lor, dar și devotamentul față de compania angajatoare și satisfacția în muncă sunt elemente care vor influența parcursul și evoluția organizației.
Sursa foto: Shutterstock
Oricine are o pensiune și dorește să o transforme într-un loc cât mai primitor pentru cei care îi trec pragul știe că amenajarea și găsirea celor mai potrivite piese de mobilier și decorațiuni pot fi, de cele mai multe ori, o provocare. Deși frumusețea unei locuințe stă în sentimentul pe care ți-l creează, o pensiune trebuie să dea și senzația unei case departe de casă.
Cu toate acestea, adesea, proprietarii de pensiuni amână să le înfrumusețeze, pentru că acest lucru presupune costuri importante și un efort logistic considerabil. Însă există o mulțime de soluții care pot fi adoptate ușor și rapid, pentru a transforma o pensiune într-un loc cât mai atractiv pentru turiști.
Cheltuielile de amenajare sunt destul de consistente, mai ales dacă ai de acoperit o suprafață mai mare, așa cum este cazul unei pensiuni. Pentru a amortiza din cheltuieli, prin atragerea unui număr mare de turiști, poți înscrie pensiunea pe o platforma de parteneriat cu comerciantii, o soluție care te va ajuta să generezi venituri prin oferirea de facilități celor care vin să petreacă aici câteva zile sau o vacanță întreagă.
Platforma de înscriere a comercianților în rețeaua Edenred are o mulțime de beneficii pentru toți cei care dețin o afacere în domeniul HoReCa:
Dacă vrei să faci modificări de amploare, poți solicita un împrumut bancar, mai ales dacă știi că schimbările pe care le aduci vor fi un motiv în plus pentru care turiștii vor alege să stea la pensiunea ta. Gândește-te la cea mai bună variantă de rambursare, care să-ți permită să rulezi sumele de bani necesare pentru renovarea unei unități de cazare.
O pensiune nu înseamnă doar camerele de cazare pentru turiști, ci și o mulțime de anexe și spații de depozitare, de exemplu, care ajută la buna funcționare a acesteia și la o organizare eficientă. Acest lucru este valabil mai ales în cazul în care pensiunea oferă și servicii de masă, prin restaurantul propriu. Pensiunile cu restaurant sunt la mare căutare, iar clienții pot alege regim de demipensiune sau pensiune completă, în funcție de preferințe. Înscrierea într-o platformă de parteneriat cu comercianții înseamnă că turiștii pot plăti pentru serviciile de masă și cu cardul pentru tichete de masa, ceea ce simplifică lucrurile atât pentru clienți, cât și pentru personalul pensiunii.
De aceea, organizarea cât mai bună a fiecărei încăperi este esențială, mai ales dacă, pentru moment, nu poți construi sau extinde spațiile deja existente. Uneori, chiar și câțiva metri câștigați înseamnă un spațiu mare pentru o pensiune, unde este mereu nevoie de soluții pentru depozitare.
Poți încerca să reorganizezi spațiile și să intervii la nivelul structurii, dacă aceasta permite modificări. Poți crea pereți din rigips pentru delimitare sau poți renunța la unii pereți de compartimentare, pentru a câștiga mai mult spațiu. Este important să te documentezi înainte de a începe acest tip de lucrări, pentru că este posibil să ai nevoie de autorizații. Evident, vei avea nevoie și de specialiști care să evalueze dacă lucrările prevăzute nu influențează siguranța clădirii.
Înfrumusețarea și îmbunătățirea unei pensiuni se pot face cu fonduri minime și fără a o transforma într-un șantier. Analizează cu atenție spațiile de care dispui deja și pe cele de care ar mai fi nevoie, pentru ca pensiunea să funcționeze la capacitate maximă. Gândește-te la nevoile celor care vin aici în vacanță și încearcă să le oferi cele mai bune condiții și toate lucrurile de care au nevoie pentru a se relaxa.
Uneori, câteva schimbări care par mici pot face diferența, atunci când vine vorba despre decorarea unei pensiuni sau a unei locuințe. Dacă nu ai bugetul necesar sau nu dorești să începi lucrări de amploare, poți aduce câteva modificări care vor da un aspect cu totul nou atât la interior, cât și la exterior.
Deși la prima vedere pare o schimbare nesemnificativă, uneori, o vopsea poate schimba complet aspectul unei locuințe și al unei pensiuni. Dacă te gândești la o astfel de soluție, alege pentru exterior nuanțe plăcute de bej, cărămiziu sau maro ori tonuri de alb, dacă dorești să obții un aspect de rustic-modern.
În funcție de preferințe și de stilul pe care l-ai dat de la început pensiunii, poți alege decorațiuni care se potrivesc și care îmbunătățesc imediat aspectul, fără a investi sume foarte mari și fără modificări majore. Decorațiunile interesante și materialele de calitate pot fi un plus în ceea ce privește înfrumusețarea pensiunii.
Începând de la covoare și terminând cu ghivecele sau cu tablourile din cameră, orice idee de decor este oportună, dacă se potrivește cu restul ansamblului. Bambusul, lâna, lemnul natural și sticla sunt unele dintre cele mai căutate și folosite materiale pentru decorațiuni și au, în plus, și un preț accesibil. Acestea pot schimba complet felul în care arată pensiunea, oferind un aer proaspăt și atrăgător.
La mare, la munte sau în orice zonă liniștită, o pensiune înseamnă, pentru turiști, o casă departe de casă, pentru cel puțin câteva zile. Relaxarea este importantă pentru toată lumea, de aceea majoritatea angajatorilor oferă ca beneficiu carduri de vacanță, pe care angajații să le folosească pentru a petrece un weekend sau o vacanță mai lungă într-o zonă din România în care să își încarce bateriile.
Dacă ai o pensiune, gândește-te ce ți-ar plăcea să găsești sau care sunt lucrurile de care ai nevoie atunci când pleci în concediu. Poate fi vorba despre saltele confortabile, textile moi și odihnitoare, decorațiuni plăcute și cât mai multe facilități care să transforme șederea într-un succes.
Cele mai mici detalii sunt importante pentru o relaxare completă, de la produsele de igienă până la florile pe care turiștii le găsesc în cameră. Nu uita de numărul suficient de prize, de veiozele cu lumină caldă, de draperiile care creează o atmosferă intimă și odihnitoare, de așternuturi confortabile și, mai ales, de curățenia impecabilă!
Dacă tocmai ți-ai construit o pensiune nouă sau vrei să amenajezi mai bine camerele din pensiunea pe care o ai deja, este important să ții cont de modul în care o amenajezi, astfel încât turiștii să se bucure de o vacanță reușită din toate punctele de vedere. Chiar dacă nu ai un buget foarte mare, sunt o mulțime de lucruri pe care le poți face, pentru a transforma pensiunea într-un loc cât mai atractiv pentru turiști.
Sursa foto: Shutterstock
Mai mult de jumătate dintre angajații români primesc tichete de masă, cu beneficii importante atât pentru aceştia, cât și pentru angajator. Avantajele sunt multiple: reduceri fiscale, fidelizarea și creșterea puterii de cumpărare a angajaților, costuri reduse de implementare și altele. Utilizarea cardului de masă electronic, ce include valoarea tichetelor de masă, este forma cea mai simplă și modernă de utilizare a acestora, înlocuind complet soluția clasică a tichetelor de masă, pe suport de hârtie. Este important de notat că, începând cu 2022, tichetele de masă vor fi emise exclusiv pe suport electronic, adică pe card.
Tichetele de hârtie, cunoscute pentru avantajele extrasalariale pe care le aduc, au însă limite pe care utilizatorii le cunosc foarte bine: de la imposibilitatea plății unor sume mai mici decât valoarea unui tichet de masă, în condițiile în care reglementările nu permit acordarea de rest în bani, până la operația în sine de completare și desprindere din carnetul de tichete a bonurilor de masă. La acestea se adaugă măsurile de siguranță pe care trebuie să le conțină tichetele și distribuția acestora, ceea ce presupune costuri suplimentare de tipărire, securizare și transport, pe care le suportă angajatorul.
Cardul electronic de tichetele de masa exclude complet toate aceste neplăceri. Sunt eliminate toate procedurile birocratice, transportul și distribuția. Cardul are o valabilitate de patru ani, trebuie distribuit o singură dată angajatului, se încarcă lunar, permite realizarea de plăți de orice sumă, inclusiv mai mici decât valoarea nominală a unui tichet de masă, beneficiază de tehnologia contactless, iar suma disponibilă poate fi monitorizată printr-o aplicație intuitivă, pe telefonul mobil.
Conform prevederilor legale, cardul nu permite extragerea de lichidități, ceea ce garantează utilizarea banilor doar în scopul pentru care au fost destinați, respectiv procurarea de alimente, și nu implică alte costuri suplimentare sau comisioane de administrare pentru utilizatori.
Ultimul update privind acordarea tichetelor de masă a fost făcut pe 17 Decembrie 2021 prin Ordonanța de Urgență nr 130/2021, prin care este reglementat ca începând cu data de 01 Februarie 2022, tichetele de masă să se emită exclusiv în format electronic, sub formă de card.
Sunt câteva elemente pe care angajatorii trebuie să le ia în calcul atunci când aleg un emitent de tichete de valoare, pentru a putea utiliza toate beneficiile oferite de cardul de masă.
Cardurile de masă nu sunt extensia unui cont bancar, în consecință, nu pot fi „citite” cu ajutorul unui bancomat sau al altor sisteme bancare, astfel că este obligatoriu să existe o modalitate de verificare și gestionare a sumelor disponibile. Acest lucru se poate realiza prin intermediul unor platforme complexe, care pot satisface toate nevoile utilizatorilor, indiferent dacă aceștia pot sau nu utiliza o aplicație pe telefonul mobil.
Siguranța platformei, fiabilitatea acesteia și posibilitatea de a oferi posesorilor de carduri acces permanent la informații despre sold și istoricul tranzacțiilor reprezintă principalele criterii care trebuie luate în calcul.
Este necesar ca accesul la date să se poată face prin utilizarea unui cont, a unei aplicații mobile dedicate, compatibile cu toate sistemele de operare utilizate de telefoanele mobile, prin apel telefonic și comunicare directă cu un robot sau operator uman ori prin email. Comunicarea trebuie să fie facilă și sigură.
Sistemele eficiente de carduri de masă informează automat utilizatorii cu privire la suma disponibilă sau la momentul alimentării și generează automat mesaje după tranzacții.
Un alt element de siguranță obligatoriu este protecția cardului. Acesta presupune confirmarea codului PIN solicitat de comercianți în funcție de setările POS-ului care autentifică plată, dar și posibilitatea de a bloca rapid cardul, în cazul furtului sau pierderii.
Pentru că tichetele de masă pe suport electronic nu sunt conectate cu o rețea bancară, așa cum se întâmplă în cazul cardurilor de debit sau de credit, utilizarea lor ca mijloace de plată este posibilă atâta vreme cât comercianții au stabilit contracte cu emitenții cardului de masă. De asemenea, un alt criteriu este acoperirea națională pentru fiecare lanț de magazine, dar și o verificare simplă și rapidă a accesibilității pentru fiecare comerciant în parte.
Pentru a fi util salariaților, cardul de masă trebuie să permită plata în magazinele alimentare de toate tipurile, în restaurante și unități de tip fast-food, în magazine alimentare mici. Cardurile de masă sunt compatibile cu POS-urile deja existente în magazinele care au contract pentru acceptarea tichetelor de masă electronice, nefiind nevoie de investiții suplimentare din partea comercianților.
Un avantaj suplimentar important, de care trebuie să beneficieze un card de masă eficient, este posibilitatea plății online, dar şi a plăţii cu telefonul.
Acesta este, de asemenea, un aspect important și presupune posibilitatea de a conecta cardul la aplicația de plată de pe telefonul mobil sau pe un smartwatch. Totodată, este important ca aplicația conectată cardului să fie intuitivă, simplă, eficientă și să funcționeze 24/7, pentru ca utilizatorul să aibă control asupra fondurilor disponibile.
Este de dorit ca salariații să poată utiliza cât mai simplu cardul de masă, iar rețeaua de unități unde să poată fi folosit ca instrument de plată să fie cât mai extinsă, dar la fel de importante sunt și beneficiile pe care le are angajatorul, inclusiv economiile de până la 37% pentru companiile care acordă acest beneficiu extrasalarial.
Alte detalii în beneficiul angajaților:
● scutirea de plata oricăror comisioane sau alte obligații financiare la utilizarea cardului de masă;
● eliberarea unui card nou la fiecare patru ani (aceasta fiind durata de valabilitate a cardului); garantarea siguranței datelor personale;
● posibilitatea de a face plăți indiferent de sumă, atâta vreme cât disponibilul de pe card le acoperă;
● posibilitatea de a recupera PIN-ul uitat sau de a-l schimba;
● acces la oferte speciale la plata cu cardul de tichete de masă.
Cele mai importante aspecte pe care angajatorii le pot lua în calcul sunt:
● virarea rapidă a banilor pe cardurile de masă ale angajaților;
● posibilitatea de a oferi sume variabile, respectând valoarea nominala maxima deductibila pentru un tichet pe zi lucrată;
● logistica simplă, care presupune eliminarea oricăror alte operațiuni, după ce se realizează distribuția cardurilor către angajați;
● siguranța datelor și a detaliilor referitoare la sumele distribuite;
● gestionarea rapidă și simplă a situațiilor în care apar angajați noi sau a celor în care salariații părăsesc compania care a solicitat eliberarea cardului de masă;
● alimentarea cardurilor se poate face ușor, online, prin platformele dedicate;
● posibilitatea de a personaliza cardurile cu brandul companiei care le acordă.
Cardurile de masă sunt un instrument de plată sigur și util nu doar pentru salariați și angajatori. Acest sistem electronic, care oferă facilități suplimentare clasicelor tichete de masă, sunt preferate de comercianți pentru siguranța, rapiditatea și comoditatea efectuării plăților și a încasării sumelor aferente.
Sursa foto: Shutterstock.com
Un restaurant pare a fi una dintre cele mai bune idei de afaceri. În ciuda dificultăților prin care a trecut în ultima perioadă, acest gen de antreprenoriat este unul cu șanse foarte mari de succes. Pe de altă parte, provocările ce pot afecta profitabilitatea sunt diverse. Unele pot fi anticipate, altele nu, dar reușita pleacă de la ceea ce, în esență, înseamnă un restaurant: o combinație între mâncare bună și interacțiune umană. Dacă la aceasta se adaugă o bună organizare a operațiunilor comerciale, câștigurile sunt garantate.
Când este vorba despre un restaurant, cel mai bine funcționează un plan în continuă adaptare la nevoile și dorințele clienților. Disponibilitatea de adaptare rapidă la cerințe, indiferent de natura lor, este unul dintre secretele unei afaceri care merge bine, iar asta presupune, printre altele, un meniu variat, dar și posibilități multiple de plată, de la plata cash până la cea prin card de masă.
Baza unui model de afacere care să fie apreciat și să aducă beneficii este, fără doar și poate, meniul propus, care are un impact major asupra capacității de a atrage clienți și de a-i face să revină. Totodată, selectarea și stabilirea meniului reprezintă un element esențial ce contează în proiecțiile financiare ale unui restaurant, regăsindu-se în costuri, venituri și profitabilitate.
Gusturile și așteptările clienților sunt foarte diverse, iar tendința acestora este de a ridica ștacheta din ce în ce mai sus. Cu alte cuvinte, un restaurant al cărui meniu se limitează la carne la grătar, cartofi prăjiți, clătite și papanași nu are foarte mari șanse de a rezista într-un segment al serviciilor din ce în ce mai concurențial și mai diversificat. Pentru a face lucrurile și mai complicate, este obligatoriu ca preparatele menționate să se regăsească în meniu, fie reinventate, fie cu rețetele originale, dar preparate cu maximă măiestrie (pe principiul restaurantelor cu stele Michelin, care au în meniu burgeri), accentul fiind pus pe gust și rafinamentul prezentării, nu neapărat pe diversitate.
Modul în care evoluează piața și preferințele publicului țintă sunt criterii extrem de importante, dar care merg mână în mână și se influențează reciproc. Pe de altă parte, fără a te adresa unui public țintă, afacerea nu poate avea succes. Este ca și cum ai produce ceva, fără ca acel ceva să fie cunoscut sau cerut pe piață. Din fericire, fiind vorba despre mâncare, este foarte posibil ca mereu să fie cineva amator să guste… Și totuși, o afacere nu poate rezista pe piață, dacă nu este stabilit clar cui se adresează și dacă nu urmărește, în mod constat, calculat și premeditat, extinderea publicului consumator.
Identificarea potențialilor clienți trebuie să urmărească o serie de date esențiale (vârsta, veniturile, stilul de viață), să se adapteze la tendințe și să evolueze în același ritm cu aceștia. Testarea pieței trebuie făcută pe eșantioanele ce reprezintă grupul cel mai numeros de clienți.
Nimic nu este mai periculos pentru un restaurant decât concurența, iar monitorizarea competitorilor direcți este vitală pentru a menține o afacere în segmentul profitabil. Există mai multe elemente cheie, pe care proprietarii de restaurante le pot învăța de la concurență: identificarea punctelor slabe și a celor de forță ale competitorilor direcți și adaptarea afacerii proprii în sensul corect, prin oferta de servicii, diversitatea meniului și adaptarea prețurilor.
Aceasta este planul prin care restaurantul își poate atinge publicul țintă și, prin urmare, își poate îndeplini obiectivele financiare și de recunoaștere a mărcii. Strategia de marketing include publicitate, promoții, oferte și alte stimulente care să aibă ca scop atragerea de clienți și fidelizarea acestora, dar și cultivarea bunului renume al localului.
Marketingul în restaurante poate include, de asemenea, activități generatoare de venituri suplimentare, cum ar fi cateringul, meniurile fixe, livrările la dată și oră prestabilite și așa mai departe.
Există o mulțime de instrumente disponibile, care pot face ca restaurantul să fie mereu plin: un software de rezervare online, un sistem bun de avertizare al personalului cu privire la rezervări, anulări și neprezentări, o listă de așteptare, o prezentare provocatoare și apetisantă a meniului, online și offline, servicii speciale, capacitatea de a organiza evenimente și diferite parteneriate, toate sunt strategii de piață care funcționează. Acestea, însă, trebuie să fie în acord fin cu tendințele generale ale pieței, cu dorințele și așteptările clienților fideli sau potențiali.
Încă nu oferi carduri de masă angajaților tăi? Solicită o ofertă personalizată pe nevoile afacerii tale
Sau discută direct cu un consultant financiar Edenred pentru a primi mai rapid o ofertă personalizată.
Abonează-te la newsletter-ul nostru pentru a fi la curent cu ultimii comercianți la care poți plăti cu cardul de masă Edenred și ce promoții și oferte exclusive avem pentru tine.
În curând vei primi pe email oferte speciale pentru a fi la curent cu promoțiile și ofertele exclusive la restaurantele partenere.