Skip to main content
Articole

Stiluri de leadership: caracteristici și beneficii

Un lider poate ghida organizația înspre succes, motivându-și echipa și sporind productivitatea muncii. Felul în care managerii aleg să-și îndrume angajații influențează într-un mod simțitor viața organizației.

Leadershipul este definit prin capacitatea unei persoane de a-și îndruma și de a-și influența angajații, având ca scop final îndeplinirea obiectivelor organizaționale. Există numeroase stiluri de leadership, iar alegerea lor este strâns legată de personalitatea conducătorului, precum și de persoanele cu care acesta intră în contact.

Care este diferența dintre lider și manager?

lider vs manager

Deși rolurile acestora sunt adesea confundate, între lider și manager există o diferență notabilă. Managerul unei companii este persoana responsabilă de partea administrativa si organizatorica a firmei. Acesta gestionează resursele organizației, fie că este vorba despre resursa umană, financiară sau materială. Totodată, managerii setează obiective și se asigură că acestea sunt realizabile, verifică standardele de calitate și respectarea termenelor limită sau iau decizii de impact în raport cu organizația.

Pe de altă parte, liderii sunt cei care dețin puterea de a-și ghida echipa. Remarcăm faptul că principala diferență dintre manageri și lideri este strâns legată de interacțiunea cu angajații și de felul în care aceștia sunt coordonați înspre îndeplinirea obiectivelor.

Un lider oferă viziune și are capacitatea de a conduce echipa înspre succes, prin exemplu personal și prin crearea unui mediu propice pentru îndeplinirea obiectivelor. De asemenea, un aspect extrem de important în caracterizarea unui lider este capacitatea acestuia de a-și motiva echipa, de a-i înțelege problemele și de a o recompensa conform așteptărilor.

Mai mult decât atât, un lider trebuie să se asigure că angajații săi se dezvoltă și evoluează constant, susținându-i în acest sens. Acesta creează o viziune și oferă un scop muncii, este flexibil în ceea ce privește schimbarea, își asumă riscuri și este cu adevărat implicat în evoluția echipei.

Important de menționat este faptul că cele două roluri nu se exclud reciproc. Cu alte cuvinte, managerii pot să îndeplinească și rolul de lider, lucru de dorit într-o organizație, iar liderii au, în general, atribuții manageriale.

Acțiuni de leadership

O serie de acțiuni specifice pot fi menite să facă trecerea dinspre management înspre leadership. Literatura de specialitate identifică leadershipul ca fiind una dintre componentele exercitării funcției de conducere de care un manager este responsabil, strâns legată de relația cu angajații.

Practic, ca acțiuni de leadership, managerul poate lua în considerare:

  • comunicarea deschisă cu angajații în ceea ce privește strategia organizațională și viziunea pe termen lung;
  • exprimarea angajamentului în raport cu echipa și obiectivele acesteia;
  • dovedirea unei expertize solide în domeniu (credibilitatea se poate câștiga printr-un profesionalism demonstrat);
  • ghidarea angajaților înspre dezvoltare personală și profesională;
  • motivarea corespunzătoare a angajaților prin acordarea de bonusuri, flexibilitate și alte beneficii extrasalariale.

Tipuri de leadership și stiluri de conducere

De-a lungul timpului, numeroase stiluri de leadership s-au distins în organizații. Aceste tipuri de leadership sunt diferite în ceea ce privește modalitatea de abordare a echipei, având fiecare avantaje și dezavantaje deopotrivă.

Leadership autoritar

Stilul de leadership autoritar se caracterizează prin puterea mare de decizie care aparține liderului. Acesta nu ia în considerare opinia celorlalți membri ai echipei și mizează în totalitate pe abilitățile sale.

Principalul dezavantaj al acestui stil de conducere este că poate deveni un factor demotivator pentru angajați, cărora nu li se permite să ia inițiativa sau să aducă idei inovatoare. Totodată, acest stil de leadership poate genera tensiuni la nivelul echipei.

Stilul autocratic este util în situațiile de criză, în momentele în care trebuie luată o decizie rapidă sau o hotărâre radicală. De asemenea, se poate dovedi util în cazul în care liderul autocratic conduce o echipă neexperimentată și care necesită o ghidare fermă pentru a-și duce la îndeplinire obiectivele.

Dintre toate aceste stiluri de leadership, stilul autocratic este considerat cel mai demotivant pentru angajați, deoarece liderul se concentrează pe rezultate și eficiență, mai mult decât pe motivarea echipei.

Leadership democratic

stiluri de leadership

La polul opus, liderul democratic încurajează implicarea angajaților în procesul de luare a deciziei. Acesta își expune adesea planurile și își prezintă strategia, solicitând feedback constant din partea echipei. Angajații sunt stimulați să-și prezinte ideile și opiniile, iar liderul va ține cont de părerea acestora, ori de câte ori va fi nevoit să ia o decizie.

Principalul avantaj al acestui stil de leadership este gradul mare de implicare al membrilor echipei, fapt care stimulează cooperarea dintre angajați, spiritul de echipă și încrederea față de lider. Mai mult decât atât, o implicare directă a salariaților va spori creativitatea acestora și va susține dezvoltarea lor profesională.

Dezavantajul acestui stil de leadership apare mai ales în situațiile de criză, când procesul de luare a deciziilor ar putea fi mult întârziat de consultarea generală a membrilor echipei. Totodată, acest proces poate da naștere unor opinii contradictorii, fapt care creează confuzie și întârzie stabilirea unui plan de acțiune.

Leadership transformațional

Liderul transformațional este adeptul comunicării clare și al setării unor obiective înalte. Această tipologie de leadership se remarcă prin puterea de a-i inspira, de a-i ghida și de a-i motiva pe angajați să atingă obiective înalte și să se perfecționeze constant.

👉 Un factor motivator important este reprezentat de beneficiile extrasalariale oferite angajaților. Dacă îți dorești să motivezi echipa pentru a se implica în îndeplinirea obiectivelor, pune accent pe echilibrul dintre viața personală și cea profesională, oferindu-i cardul de vacanta Edenred.

Liderul transformațional este pregătit să aducă schimbări în organizație, acolo unde sistemele sau procesele sunt disfuncționale. Exemplul personal reprezintă baza acestui stil de leadership.

Avantajele practicării unui stil de leadership transformațional sunt numeroase. Acesta creează echipe solide și stabilește un mediu de lucru sănătos, bazat pe motivare și inspirație. Angajaților li se permite să lucreze autonom, să-și folosească creativitatea și să contribuie cu idei la îmbunătățirea procesului de muncă.

Leadershipul transformațional vine și cu o serie de dezavantaje, care se răsfrâng în cea mai mare măsură asupra persoanei care decide să-l practice. Liderul poate resimți o presiune destul de mare izvorâtă din necesitatea de a conduce după puterea exemplului personal și de a fi un factor care inspiră entuziasm și încredere la tot pasul. Totuși, recompensa unui lider transformațional este o echipă solidă, motivată și pregătită să îndeplinească obiective înalte.

Leadership tranzacțional

Acest tip de leadership se bazează pe oferirea de recompense care să determine angajații să îndeplinească obiective importante din cadrul organizației. Principalul obiectiv al liderului tranzacțional este obținerea performanței, iar în acest sens, stabilește roluri clare pentru membrii companiei.

În acest model de leadership, obiectivele sunt setate pe termen scurt, iar angajații primesc diferite stimulente care să-i determine să acționeze în vederea obținerii performanței. Pentru a eficientiza acest tip de conducere, liderul trebuie să înțeleagă care sunt factorii motivatori importanți pentru salariați.

👉 Pentru că fiecare angajat are priorități și nevoi diverse, un card cultural Edenred poate fi un instrument util de motivare al întregii echipe. Acesta acoperă contravaloarea multiplelor bunuri și servicii culturale, precum bilete la film sau la concert, cursuri de limbi străine, cărți și altele.

Principalul avantaj al acestui tip de leadership este fidelizarea angajaților, prin motivarea și recompensarea permanentă a acestora.

Pe de altă parte, dacă beneficiile promise nu sunt acordate la timp, liderul tranzacțional poate risca pierderea credibilității în fața angajaților.

Leadershipul tranzacțional este potrivit unor echipe cu obiectivele specifice și care trebuie atinse într-un termen destul de scurt. Totuși, acest stil de conducere nu stimulează creativitatea și nu încurajează obiective de carieră pe termen lung pentru angajați, care sunt obișnuiți să primească recompense imediate.

Leadership de tip ,,laissez-faire” sau delegativ

Acest tip de lider nu se implică în activități de supraveghere excesivă a angajaților și nu practică micromanagementul. Oferă echipelor autonomia necesară de a-și gestiona munca exact cum doresc și are încredere că angajații își cunosc activitățile și pot lucra independent.

Pe de altă parte, liderul de tip „laissez-faire” sau delegativ este dispus să ofere sprijin, dar numai în momentul în care angajații solicită acest lucru.

Această tipologie de leadership este funcțională în organizațiile în care echipa este înalt calificată și deține o expertiză dovedită în domeniul de activitate. Avantajul este că angajații obțin un grad mare de independență și au ocazia de a-și exersa creativitatea și capacitatea de luare a deciziilor pe cont propriu.

Dezavantajul acestui stil de leadership vine din faptul că liderul poate părea mult prea distant și neimplicat în problemele organizaționale, iar productivitatea angajaților poate scădea simțitor. Leadershipul de tip „laissez-faire” nu este potrivit echipelor fără experiență sau demotivate, care necesită o coordonare strictă.

Factorii care influențează stilul de conducere

stiluri de leadership intr-o firma

Pe de o parte, factorii care influențează stilul de conducere sunt personalitatea liderului și experiențele pe care le-a avut de-a lungul carierei sale.

Dacă a fost nevoit să îndrume echipe neexperimentate, acesta a dezvoltat, cel mai probabil, un stil de leadership autocratic, care i-a permis să supravegheze îndeaproape activitatea angajaților și să-i ghideze pas cu pas. În situația unei echipe înalt calificate, acest tip de conducere nu doar că este nepotrivit, ci poate să conducă la demotivarea salariaților și la fluctuații de personal.

Adaptabilitatea este o trăsătură extrem de importantă pentru un lider. Acesta trebuie să-și ajusteze în permanență stilul de conducere în funcție de oamenii cu care lucrează și pe care trebuie să-i îndrume.

Echipa aflată în subordinea unui lider influențează în mod cert stilul de leadership abordat. De pildă, o echipă autonomă și motivată permite un stil de leadership delegativ, iar echipele cu obiective specifice și de termen scurt se pot preta unui leadership tranzacțional.

Cum îți alegi și îți dezvolți stilul de conducere

Un lider poate experimenta mai multe stiluri de conducere, pentru a identifica o tipologie potrivită cu personalitatea sa, dar și cu echipa pe care o conduce.

Ba mai mult, liderul nu trebuie să urmeze o singură tipologie de conducere pentru a avea succes în activitatea sa. Acesta își poate adapta stilul în funcție de componența echipei sau de lucruri specifice care se petrec în organizație la un moment dat.

Un atu important în dezvoltarea stilului de conducere este flexibilitatea. Aceasta permite liderului să ia în considerare diferite abordări pentru a observa care dintre stiluri funcționează cel mai bine pentru echipa în cauză.

Nu în ultimul rând, feedbackul este un element util în alegerea și dezvoltarea stilului de conducere. Liderul poate solicita părerea angajaților pe parcursul experimentării diferitelor stiluri de leadership, pentru a afla care dintre acestea este în acord cu echipa și cu nevoile ei.

În ceea ce privește alegerea diverselor stiluri de leadership, nu există o singură variantă corectă, care să ducă la funcționarea sănătoasă a echipelor și la productivitatea angajaților. Tipul de leadership aplicat trebuie să se adapteze organizației, echipei și angajaților, în mod particular. Scopul final este acela de a construi o echipă funcțională și de a avea angajați motivați, capabili să obțină performanțe și să atingă obiectivele propuse la nivel general.

Sursă foto: Shutterstock

  • Etichete :
image

Încă nu oferi carduri de masă angajaților tăi? Solicită o ofertă personalizată pe nevoile afacerii tale

Solicită oferta

Sau discută direct cu un consultant financiar Edenred pentru a primi mai rapid o ofertă personalizată.

Contactează-ne

Cu ce te putem ajuta?