Skip to main content
Articole

Plan de afaceri: cum se face, ce trebuie să conțină

Un plan de afaceri este ca o hartă care te ajută să obții succesul în business. Prin urmarea structurii sale, îți poți fixa și atinge obiective pe termen scurt și lung, financiare, de marketing, operațiuni și vânzări. Citește în continuare pentru a afla cum să faci un plan de afaceri, ce rol are, care sunt elementele definitorii, etapele realizării și multe altele.

  • Ce este planul de afaceri
  • Când ar trebui realizat planul de afaceri
  • Ce conține un plan de afaceri
  • Etapele întocmirii unui plan de afaceri
  • Model plan de afaceri
  • Întrebări frecvente despre planul de afaceri

Ce este planul de afaceri

Mulți se întreabă ce este un plan de afaceri. Ei bine, un plan de afaceri (plan de business) este o strategie de business bine documentată, care pune accent pe obiective și pe modul în care le poți atinge. Creionează planul de marketing, proiecțiile financiare, cercetarea de piață, direcția business-ului. 

👉 Intră în Biztro Club! Aici vei găsi soluții și practici de la experți în domenii conexii unei afeceri pentru a-ți dezvolta afacerea. Informează-te din articolele de tip analiză, metode și resurse, care îți stau la dispoziție zi de zi!

Ce este un model de afacere

plan de afaceri

Un model de afacere este o formă prescurtată a planului de afaceri, fiecare secțiune având 2-3 paragrafe. Dacă vrei să realizezi un model de afacere, este necesar să creezi, mai întâi, planul de afaceri. În general, un model de afacere include câteva elemente-cheie:

  • Scopul afacerii;
  • Cine sunt clienții;
  • Ce vinzi/comercializezi;
  • Care sunt sursele de venit;
  • Ce obiective de business ai;
  • Cum plănuiești să atingi obiectivele de business. 

Când ar trebui realizat planul de afaceri

Nu există un moment nepotrivit pentru a realiza un plan de afaceri. Indiferent dacă vrei să lansezi o afacere sau business-ul tău este activ de câțiva ani, un document în care să treci toate informațiile legate de afacere te va ajuta să pui totul în perspectivă. Elaborarea planului de afaceri ar trebui să țină cont de scopul său. Iată câteva momente-cheie când poți realiza planul de afaceri:

Când ai o nouă idee de business

Vor dori clienții să cumpere ce plănuiești tu să vinzi? În cât timp vei face profit? De ce fonduri ai nevoie pentru funcționarea lunară a afacerii? Când este momentul să îți transformi proiectul într-un job full time? 

În acest moment, este important să scrii un rezumat al ideii tale de afaceri. În jurul acestuia, vei vedea care sunt clienții potențiali, cât sunt dispuși să plătească etc. Pe măsură ce aduni noi informații, poți revizui planul de afaceri, pentru a corespunde realității.

Când lansezi un business

Dacă ai deja o idee de afaceri și vrei să o transformi într-un business în toată regula, te poți folosi de planul de afaceri. 

În elaborarea unui plan de afaceri poți vorbi despre nevoile pe care le acoperă afacerea ta, ce plan financiar ai și cum plănuiești să îți atingi obiectivele pe termen scurt și lung.

Când ești în căutare de surse de finanțare

Dacă vrei să aplici pentru un credit bancar sau o altă formă de finanțare, vei avea nevoie de un plan de afaceri bine pus la punct, cu previziuni financiare detaliate (vezi mai jos). 

Fie că îți dorești să obții un împrumut, fie cauți investitori, trebuie să înțelegi de câți bani ai nevoie pentru afacere și pentru cât timp îți va ajunge suma dorită de tine pentru dezvoltarea afacerii. Este posibil ca investitorii să nu îți ceară un plan de afaceri, însă îți vor pune întrebări detaliate, ale căror răspunsuri le poți afla dacă întocmești un astfel de document. Vor dori să afle mai multe informații despre publicul țintă, competiție, vânzări, planul de marketing și multe altele.

Când se schimbă condițiile de afaceri

Trăim într-o perioadă incertă economic. Piața muncii este în schimbare, lanțurile de aprovizionare suferă și ele schimbări, iar prețul materialelor crește. 

Dacă industria se îndreaptă într-o nouă direcție, este important să te asiguri că ai un plan de rezervă pentru schimbările care vor apărea. Vei modifica strategia de vânzare sau pe cea de marketing? Ce cheltuieli poți reduce? Ai la dispoziție un buget de rezervă, dacă viitoarele venituri ar scădea brusc? 

Planificarea pentru schimbare implică diferite scenarii financiare și documentarea direcțiilor în care ar putea merge business-ul tău. Realizarea unui plan de afaceri realist, obiectiv și adaptat la condițiile economice, legislative și din industrie este de dorit.

👉 Vrei să fii la curent cu noutățile legislative care țin de afacerea ta? Informează-te din secțiunea Taxe si Legislatie pentru a ține pasul cu legislația, domeniul juridic și fiscal. 

Când îți dezvolți afacerea

Extinderea unei afaceri ar trebui sărbătorită, însă, în același timp, vine cu o serie de provocări. Pentru o afacere care vinde produse, inventarul și creșterea rapidă a numărului de comenzi reprezintă o problemă reală. 

Întocmirea sau actualizarea planului de afaceri te ajută să faci față acestor schimbări ori dacă vrei să introduci noi produse sau servicii (diferite ori complementare). O planificare detaliată te ajută să te asiguri că poți suporta creșterea business-ului și că poți obține finanțare suplimentară, dacă este nevoie.

Când vrei să ai o afacere sănătoasă

Mulți cred că planul de afaceri este necesar doar când lansezi un business sau pentru a obține finanțare. Adevărul este că un plan de afaceri este un instrument esențial pentru buna funcționare a afacerii. 

Te ajută să ai un buget, obiective și să monitorizezi regulat evoluția business-ului. Folosirea regulată a planului de afaceri te ajută să detectezi eventualele probleme înainte de a apărea și să descoperi oportunități de creștere pe care, altfel, le-ai trece cu vederea.

Ce conține un plan de afaceri

Planul de afaceri te ajută să îți vezi business-ul în perspectivă. Poți face acest lucru dacă optezi pentru o structură plan de afaceri bine determinată. Tradițional, un plan de afaceri are o structură standard, care trece în revistă aspecte ce țin de produse/servicii, finanțare, marketing, vânzări, echipa de management. 

De fapt, putem vorbi despre un plan de afaceri proiect care, dacă este realizat corect și realist, te ajută atât în fazele incipiente ale business-ului, cât și mai târziu, când poate îți dorești să introduci noi produse sau servicii. Află mai jos ce conține un plan de afaceri. 

1. Rezumatul executiv

Rezumatul executiv sau sinteza planului de afaceri apare la începutul acestui document, deși trebuie scris la final. Este prima secțiune pe care o vor citi părțile interesate (bancă, investitori etc.). 

Această zonă este un rezumat pentru ceea ce urmează. Include misiunea companiei, ce valori ai și care sunt obiectivele pe termen lung. 

2. Descrierea companiei

Este o altă secțiune relativ scurtă dintr-un plan de afaceri. Tratează subiecte precum:

  • Numele afacerii și cum l-ai ales;
  • De cât timp ai afacerea (dacă este cazul) și dacă ai mai avut afaceri;
  • Ce oferă unic firma ta;
  • Valorile companiei.

Tot în această zonă vei trece date care țin de „oportunitățile” firmei. Cu alte cuvinte, vei spune, în detaliu, ce face firma ta pentru a satisface nevoile pieței și câteva informații, pe scurt, despre publicul țintă. 

3. Analiza competiției

Majoritatea industriilor au mai mulți jucători pe piață. Chiar dacă afacerea ta este revoluționară și deține monopol, tot vor exista competitori, chiar dacă mai mici. 

În această secțiune a planului de afaceri, vei privi industria în ansamblul ei și o vei analiza. Ulterior, trebuie să explici ce loc ocupă business-ul tău în acest mediu. La final, poți introduce o analiză SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunități, amenințări), pentru a prezenta cititorului, într-un mod organizat, ce oferi. 

analiza competitie

4. Publicul țintă

Cine va cumpăra produsele sau serviciile tale și de ce? În această zonă, vei detalia care este publicul tău țintă. Explică:

  • Ce vârstă are acest public;
  • Ce nivel de educație;
  • Ce venituri;
  • Ce hobby-uri;
  • Cum își petrece timpul liber.

5. Plan de marketing

Zona de marketing este diversă și complexă. Poți fi tentat să folosești toate canalele de marketing pe care le ai la dispoziție, însă acest lucru nu este indicat. Optează pentru acele strategii care se adaptează la publicul tău țintă. 

Un plan afaceri bine realizat va include atât date legate de promovarea organică a afacerii, cât și moduri de a genera publicitate rapid (dacă este cazul). 

6. Sumar financiar (inclusiv plan financiar)

Banii nu curg la robinet și, chiar dacă ai un business online, tot vei avea cheltuieli. În sumarul financiar vei vorbi despre cum stai cu finanțele și ce obiective ai din acest punct de vedere. Un plan de finanțare model completat va include:

cardul de masa edenred
  • Obiectivele financiare - ce venituri speri să obții în viitorul apropiat (6-12 luni) și în cel mai îndepărtat (5-10 ani). Notează pentru fiecare interval o sumă orientativă la care vrei să ajungi;
  • Declarația de avere netă - de la ce sumă pleci. Poți include aici împrumuturile bancare, conturile de investiții, proprietățile (dacă există);
  • Bugetul lunar pentru funcționarea optimă a afacerii (producție, tranzacții și salarii);
  • Planul de finanțare - îți poți crește șansele de a obține un credit bancar, dacă îți faci un plan de finanțare. Cum vei folosi fondurile pe care le primești? Detaliază;
  • Cum plănuiești să plătești datoriile;
  • Fonduri de urgență - pentru situații spontane, neașteptate. De exemplu, dacă oferi servicii de turism și vine o pandemie.

7. Echipa de lucru

Anterior, ai vorbit despre produse, marketing și aspecte financiare, însă, pentru a atinge astfel de obiective, ai nevoie de angajați. Cine sunt angajații și ce va face fiecare?

Este indicat să nu sari peste acest pas, dacă încă nu ai făcut angajările. În această fază, este important să știi de câți angajați ai nevoie și care sunt sarcinile fiecăruia. Nu uita să incluzi și detalii legate de echipa de management, ce roluri va deține și ce experiență anterioară are. Un bun plan de afaceri specifică și aceste aspecte.

👉 Vrei să îți dezvolți afacerea și să atragi oameni valoroși? Zona Starea de bine a angajatilor din Biztro Club te poate ajuta. Descoperă informații utile despre recrutare, sănătatea psiho-emoțională și fizică a angajaților. 

Etapele întocmirii unui plan de afaceri

Un plan de afaceri eficient și util te ajută să îți dai seama ce vrei să facă afacerea ta. De aceea, este important să parcurgi toate etapele întocmirii unui plan de afaceri. Iată, mai jos, cum se face un plan de afaceri. 

Cum se face un plan de afaceri

Când realizezi un plan de afaceri, este important să ții cont de câteva aspecte. Iată cum faci un plan de afaceri:

  • Introspecție, documentare și perspective - în prima etapă, strângi date cantitative și calitative. Caută informații la nivel macroeconomic, informații despre piață, din industrie și date care țin de afacerea ta (dacă există deja). Obiectivul este să înțelegi în ce direcție merg economia și industria în care activezi și să înțelegi ce puncte forte, puncte slabe, oportunități și amenințări (analiza SWOT) există. Încearcă să înțelegi ce relație ai cu piața, cu alte companii concurente și cu potențialii clienți. Te poți interesa ce funcționează în alte industrii;
  • Generarea de idei - a doua și, poate, cea mai importantă dintre etapele unui plan de afaceri. Odată ce ai adunat multe informații, este momentul să treci la pasul următor: identificarea strategiilor pentru business. Ce fac competitorii? Ce planuri ai pentru afacerea ta? Unde vrei să ajungi? Cum plănuiești să ajungi la publicul tău țintă?;
  • Agregarea și execuția - ordonează informațiile care îți sunt utile, pe structura planului de afaceri;
  • Evaluare și rafinare - pe măsură ce avansezi în afacere, va fi nevoie să faci mici ajustări ale planului de afaceri, pentru a corespunde mai bine realității.

Model plan de afaceri

Un model de plan de afaceri ia multe forme și are multe roluri, însă există un punct comun important: trece în revistă obiectivele afacerii și te ajută să le atingi. Un plan de afaceri exemplu include structura clasică a planului de business și informațiile care trebuie introduse. 

Bineînțeles că e necesar să adaptezi planul de afaceri la situația afacerii tale și la punctul în care te afli (lansarea business-ului, noi produse/servicii, solicitarea unui credit etc.). Intră aici pentru a vedea un plan de afaceri model PDF. 

Modele de planuri de afaceri

Un exemplu plan de afaceri are o structură fixă, însă există anumite particularități în funcție de domeniul în care activezi. 

Plan de afaceri start up

Un start-up este axat pe inovație, iar atunci când creezi un plan de afaceri start up, acest lucru ar trebui să fie evident încă din sumarul executiv. Cum plănuiești să ieși în evidență pe această piață în schimbare rapidă? 

Pe ce vrei să pui accent? Cum te deosebești? Oferi un produs/serviciu nou sau intri pe o piață existentă și trebuie să cauți altfel de soluții pentru a fi disruptiv? Reține că planul de afaceri va trebui actualizat pe măsură ce afacerea crește, precum și la schimbările majore din industrie. 

Plan de afaceri firmă IT

Mulți antreprenori sar peste planul de afaceri, când vor să lanseze o firmă în domeniul IT. Într-un mediu atât de competitiv ca tehnologia, lipsa pregătirii poate crește șansele de eșec. 

Un plan de afaceri firmă IT te ajută să obții credite bancare sau finanțare din partea unor investitori. De asemenea, dacă ai mai mulți parteneri de afaceri, oferă o imagine unitară asupra business-ului și identității companiei. 

Plan de afaceri magazin de haine

Indiferent dacă te afli la prima afacere sau ești antreprenor cu experiență, chiar și un magazin de haine poate câștiga avantaj competitiv dacă întocmești un plan de afaceri. Obiectivul tău este să ajuți clienții să găsească noi articole vestimentare. 

Cum există o concurență mare, plan de afaceri magazin de haine va fi ca un ghid pentru a-ți atinge obiectivele. Detaliază care sunt produsele pe care le vei vinde, cine va cumpăra de la tine și descrie sarcinile angajaților. Salariații joacă un rol primordial, pentru ca potențialii clienți să fie mulțumiți, să cumpere de la tine, să revină și să te recomande și altora. 

Plan de afaceri magazin online

Comerțul online a devenit înfloritor, în ultimii ani. Atunci când realizezi plan de afaceri magazin online, este recomandat să pui un accent mai mare pe zona de marketing. Pentru a avea succes cu un magazin online, trebuie să fii prezent acolo unde sunt și potențialii clienți. 

De exemplu, dacă vinzi mobilier și accesorii, este recomandat să fii prezent pe rețelele sociale folosite cel mai des de publicul tău și să ai un blog, unde poți oferi sfaturi cu privire la amenajarea locuinței sau idei pentru a alege anumite piese de mobilier.

Plan de afaceri firmă de construcții

Domeniul construcțiilor este unul dintre cele mai promițătoare și profitabile. Un plan de afaceri firmă de construcții ar trebui să țină cont de faptul că această industrie este în continuă dezvoltare, apar periodic tehnologii inovatoare, materiale și moduri diferite de a realiza anumite activități. 

Gândește-te bine și la ce tipuri de clădiri ai dori să construiești (case, ansambluri rezidențiale, clădiri de birouri etc.). Un accent major în realizarea planului de afaceri va cădea pe produse, materiale și tehnologii. 

Întrebări frecvente despre planul de afaceri

cum construiesti un plan de afaceri

Planul de afaceri ridică antreprenorilor numeroase întrebări. Iată câteva întrebări frecvente și răspunsuri despre planul de afaceri. 

Chiar este nevoie de un plan de afaceri?

Răspunsul este „da”. În loc să vezi planul de afaceri ca pe o corvoadă, gândește-te la el ca la o oportunitate să pui pe hârtie (computer) cum se prezintă afacerea în prezent și cum va arăta business-ul tău pe viitor. 

Partenerii de afaceri, bancherii sau investitorii vor fi mai impresionați de un proiect plan de afaceri bine pus la punct, decât de abilitățile tale oratorice. 

Cât de lung ar trebui să fie planul de afaceri?

Nu există un răspuns corect sau greșit. Un plan de afaceri poate avea între 10 și 100 de pagini. Totuși, dacă îl prezinți la bancă sau unor investitori, este recomandat să nu depășească 30-40 de pagini. 

Lungimea sa depinde de obiectivele planului de afaceri și de cine îl va citi. Dacă îl realizezi pentru a-ți face o idee despre unde se îndreaptă compania, nu este necesar să fixezi un număr de pagini. 

Ce informații conține un plan de afaceri?

Primul contact cu un plan de afaceri este rezumatul executiv, care conține punctele principale ale documentului și o descriere a companiei. 

Mai apoi, vei include informații despre publicul țintă, profilul clienților, ce produse/servicii vinzi, cum le promovezi, ce obiective financiare ai, care sunt angajații și ce rol au în companie. 

Ar trebui să angajez pe cineva să scrie planul de afaceri?

Nu este greșit să cauți ajutorul unui consultant, pentru a realiza planul de afaceri. Cu toate acestea, un exemplu de plan de afaceri de calitate, realizat de tine, are mai multe avantaje.

Îți permite să îți transpui într-un document personalitatea și pasiunea pentru afaceri și pentru industria în care lucrezi sau vrei să lucrezi. 

Este un exercițiu fantastic să afli mai multe informații despre business-ul tău și să cunoști care sunt punctele forte și punctele slabe ale companiei. Dacă nu ai încredere în propriile abilități de a scrie, poți realiza o ciornă, apoi să rogi pe cineva să transcrie într-un limbaj potrivit (pentru a solicita credit, pentru a atrage investitori/parteneri). Cum arată un plan de afaceri va influența rezultatele pe care le obții: un împrumut acceptat, o investiție, un parteneriat. 

De unde mă apuc?

Scrierea unui plan de afaceri poate părea o sarcină complexă, însă începutul este cel mai dificil. Odată ce aduni toate documentele și informațiile de care ai nevoie, vei fi surprins de cât de repede intri în ritm. 

Abordează lucrurile pas cu pas (fiecare capitol). Poți chiar să te uiți pe un model plan de afaceri completat. 

Cât timp durează să scrii un plan de afaceri?

Durata de scriere depinde de mai mulți factori. Unul dintre ei este timpul. Dacă ai câteva zile libere, poți dedica 6-8 ore pe zi pentru a scrie și a finisa planul de afaceri. În cazul în care lucrezi după program, îți va lua mai mult timp. Durata depinde și de cât de repede faci rost de informațiile de care ai nevoie (date ce țin de afacerea ta, de concurență, de publicul țintă, marketing, financiar etc.). 

De asemenea, dacă ai parteneri de afaceri și lucrați împreună, îți va lua mai puțin timp. Totodată, vei avea nevoie de o perioadă mai mare, dacă dezvolți o idee complexă de afaceri. 

Unde găsesc informațiile necesare pentru planul de afaceri?

În funcție de informațiile de care ai nevoie, poți consulta diverse surse, pentru a întocmi un plan de afaceri. 

De exemplu, un plan de afaceri completat va include statistici din industrie, diverse studii, rapoarte. Mai apoi, poți colecta informații privind preferințele consumatorilor prin chestionare. 

Prețurile produselor și ale unor procese de manufactură, de exemplu, le poți obține de la furnizori. Pe baza tuturor acestor date, vei stabili obiectivele de business și cum va arăta situația financiară pe termen scurt și lung. 

Planul de marketing face parte din planul de afaceri?

Mulți oameni de afaceri includ un plan de marketing detaliat, ca parte a planului de afaceri. Acest plan de marketing este util pentru a te ajuta să plănuiești cum să vinzi produsele sau serviciile publicului-țintă. 

Poți chiar include provocările de promovare și să propui soluții. În funcție de preferințe, poți include planul de marketing ca parte a documentului principal sau ca anexă la model de business plan. 

Ce vor să vadă investitorii?

Investitorii citesc planul de afaceri, pentru a-și da seama dacă business-ul tău este profitabil. Fondurile de investiții se așteaptă să primească de 3-5 ori suma investită, în 5-7 ani, în funcție de industrie. De aceea, este important ca planul de afaceri să demonstreze că înțelegi mediul antreprenorial și industria, precum și că ai planificat moduri de extindere, pentru a crește profitul într-un anumit interval de timp. De asemenea, investitorii apreciază modul în care îți vei promova produsele și serviciile pe piață. 

Cum poți ieși în evidență? O modalitate este să pui accent pe atributele care fac produsele și/sau serviciile tale să fie unice, să acopere o nevoie specifică de pe piață.

Un alt plus este dacă tu, un partener de afaceri și/sau un alt membru al echipei de management ați contribuit la succesul unei alte afaceri. Astfel de informații îți cresc șansele de a obține investiția. Bineînțeles că, dacă dorești să folosești planul de afaceri pentru a atrage investitori, este indicat să incluzi un capitol în acest sens sau chiar un plan de investiții model, în zona de anexe. 

Un plan de afaceri este ca o hartă care îți arată direcția în care se îndreaptă business-ul tău. Din fericire, tu ești cel care îl creează. Acest lucru vine cu responsabilitatea de a fi realist, cu privire la informațiile pe care le deții, dar și visător, în legătură cu viitorul. 

Sursa foto: Shutterstock

 

image

Încă nu oferi carduri de masă angajaților tăi? Solicită o ofertă personalizată pe nevoile afacerii tale

Solicită oferta

Sau discută direct cu un consultant financiar Edenred pentru a primi mai rapid o ofertă personalizată.

Contactează-ne

Cu ce te putem ajuta?