Skip to main content
Articole

Cum să setezi obiective SMART pentru o afacere

La baza succesului unui business stă o viziune pe termen lung care poate fi transformată în realitate cu ajutorul îndeplinirii unor obiective corespunzătoare. Dar, până la îndeplinirea obiectivelor, este important să definești în mod clar care sunt acestea. Aici intervin obiectivele SMART. Dacă nu ai auzit încă de ele, este momentul perfect să le aduci în atenție, iar dacă ai auzit, atunci e timpul să le pui în aplicare cu adevărat. Descoperă în continuare tot ce trebuie să știi.

  • Ce sunt obiectivele SMART și ce înseamnă „SMART”
  • De ce sunt importante obiectivele SMART pentru o afacere
  • Cum se setează corect obiectivele SMART
  • Studiu de caz - setarea și urmărirea obiectivelor SMART

Ce sunt obiectivele SMART și ce înseamnă „SMART”

obiective SMART

Fiecare dintre noi, atunci când își dorește mai mult decât ceea ce are în prezent, setează anumite obiective, indiferent că vorbim despre viața personală sau cea profesională. Dar câte dintre aceste obiective ajung să fie îndeplinite? Cel mai probabil, și tu ai întâmpinat la un moment dat dificultăți în procesul de atingere a obiectivelor tale, fie din cauza lipsei unei planificări adecvate, fie din cauza unor obstacole neprevăzute apărute între timp. Ca să eviți astfel de dificultăți în viitor, aplică metoda SMART pentru îndeplinirea obiectivelor viitoare.

Așa cum poți deduce și din denumire, SMART este o metodă inteligentă de setare a obiectivelor, aplicabilă atât în plan personal, cât și în cazul obiectivelor profesionale, care te ajută să-ți focalizezi eforturile și resursele într-un mod eficient pentru atingerea lor.

Dacă te întrebi ce înseamnă SMART în contextul setării unui obiectiv, ei bine, află că SMART este acronimul de la:

  • Specific. Pentru a fi SMART, obiectivele pe care le setezi trebuie să fie specifice, adică definite într-un mod clar și focalizate pe un scop comun.
  • Măsurabil. O altă caracteristică a obiectivelor SMART este dată de capacitatea lor de a fi măsurabile. Fiecare obiectiv pe care îl setezi trebuie să fie cuantificabil, astfel încât să îi poți monitoriza progresul.
  • Accesibil, adică realist și realizabil cu ajutorul resurselor și capacităților disponibile.
  • Relevant. Această caracteristică a obiectivelor SMART se referă la faptul că acestea trebuie să aibă o legătură semnificativă cu viziunea de ansamblu pe care o ai asupra companiei sau asupra vieții personale.
  • Limitat în timp. Ultima caracteristică a obiectivelor SMART se referă la stabilirea unui interval de timp precis în care obiectivul să fie atins.

Obiectivele unei firme: exemple de obiective SMART 

Dacă ești antreprenor sau ai o funcție de conducere într-o companie și îți dorești să aduci o valoare adăugată semnificativă succesului firmei, iată câteva exemple de obiective SMART pe care le poți propune.

Exemple de obiective SMART pe termen scurt:

  1. Creșterea cifrei de afaceri cu 20% în următorul an fiscal prin dezvoltarea portofoliului de produse.
  2. Reducerea cu 20% a cheltuielilor generale și administrative în următorul an, prin renegocierea contractelor cu furnizorii și optimizarea proceselor interne.
  3. Creșterea cu 10% a ratei de participare a angajaților la programele de formare și dezvoltare profesională în următoarele 6 luni, prin promovarea și diversificarea ofertei de traininguri și seminarii.

Exemple de obiective SMART pe termen mediu:

  1. Implementarea unei strategii de sustenabilitate pentru a reduce amprenta de carbon cu 25% în următorii 3 ani.
  2. Îmbunătățirea ratei de retenție în următorii 3 ani cu 45% prin identificarea factorilor care determină plecarea angajaților în primele 6 luni de la angajare.

👉 Deseori, dacă primesc o ofertă mai bună, angajații tind să demisioneze chiar și în primele 6 luni de la angajare. Pentru a evita acest lucru, asigură-te că oferi salarii competitive și beneficii extrasalariale moderne care să îi motiveze. Unul dintre aceste beneficii este și cardul de tichete de masa Edenred. Angajatorul este scutit de la plata CAS, CASS și CAM. În plus, este și 100% deductibil de la plata impozitului pe profit.

  1. Creșterea notorietății afacerii cu 30% în următorii 2 ani prin lansarea unei campanii de brand awarness la nivel național.

Exemple de obiective SMART pe termen lung:

  1. Creșterea ratei generale de retenție a angajaților la cel puțin 90% în următorii 5 ani, prin implementarea unui sistem de recunoaștere și recompensare a performanței.

👉 Arată-le angajaților tăi că ești recunoscător pentru eforturile depuse în cadrul companiei și oferă-le un card cadou Edenred cu ocazia evenimentelor importante din an. Acesta poate fi utilizat în cea mai dezvoltată reţea de parteneri cu prezenţă naţională, care acoperă toate tipurile de produse și servicii: modă, bijuterii, IT&C, sport, amenajări interioare etc. 

  1. Reducerea cu 50% a emisiilor de carbon și a deșeurilor generate în următorii 5 ani prin implementarea unui sistem de producție eco-friendly.
  2. Reducerea cu 100% a incidentelor de securitate cibernetică în următorii 5 ani prin modernizarea infrastructurii IT.

De ce sunt importante obiectivele SMART pentru o afacere

obiective SMART

În mod clar, setarea obiectivelor SMART în cadrul unei companii contribuie la succesul acesteia pe termen lung datorită caracteristicilor acestor obiective. Acestea diferențiază obiectivele SMART de obiectivele „tradiționale” care, de cele mai multe ori, nu sunt definite în mod clar. Cu ajutorul obiectivelor SMART știi exact unde vrei să ajungi și cum să faci asta.

De asemenea, obiectivele SMART nu te lasă să visezi cu ochii deschiși, ci îți permit să stabilești țeluri care chiar pot fi atinse în cadrul companiei. Totuși, este bine să fii ambițios, dar nu uita să fii și realist. Iar dacă alegi să setezi obiective SMART, îndeplinești ambele calități.

👉 Dacă îți dorești să dezvolți o afacere, pe lângă setarea obiectivelor SMART, te invităm să descoperi și BIZTRO Club – o platformă cu mai mulți experți din diferite domenii, care te ajută să găsești soluții practice la provocările tale de zi cu zi în business.

Cum se setează corect obiectivele SMART

Ca să beneficiezi de toate avantajele setării obiectivelor SMART, este important să știi că formularea acestor obiective este mai mult decât o simplă declarație de intenții. Acest proces necesită o abordare strategică și inteligentă pe care o poți descoperi în continuare.

Ce să faci înainte să setezi obiective SMART pentru o afacere

Înainte de a seta obiective SMART pentru o afacere, este esențial să cunoști în detaliu viziunea și misiunea acesteia pentru a obține un cadru general în care să stabilești obiectivele. De asemenea, încearcă să identifici și prioritățile strategice ale companiei – acestea ar trebui să reflecte cele mai importante aspecte ale dezvoltării și succesului pe termen lung.

Ultimul pas, dar cu o importanță deosebită pe care ar trebui să îl faci constă în efectuarea analizei SWOT a afacerii. Aceasta presupune următoarele:

  • identificarea punctelor tari ale afacerii (strengths);
  • identificarea punctelor slabe (weaknesses);
  • evaluarea oportunităților de afaceri (opportunities);
  • evaluarea amenințărilor (threats);

👉 Descoperă mai multe despre analiza SWOT: cum o poti realiza in 3 pasi.

Dacă te întrebi de ce este importantă analiza SWOT pentru setarea obiectivelor SMART,, aceasta îți permite să iei în considerare atât resursele și capacitățile companiei, cât și factorii externi care pot influența succesul obiectivelor pe care dorești să le stabilești.

👉 Analiza SWOT este utilă și atunci când realizezi un plan de afaceri necesar în momentul în care vrei să lansezi un business sau chiar și atunci când afacerea ta activează de câțiva ani. Descoperă mai multe despre planul de afaceri: cum il poti realiza si la ce te ajuta.

Ce să ai în vedere pentru a seta corect obiectivele SMART

După ce ai parcurs pașii de mai sus, poți să treci la stabilirea efectivă a obiectivelor SMART. Iată câteva aspecte pe care să le ai în vedere pentru a seta obiectivele în mod corect:

  • Evită formulările vagi sau generale și asigură-te că răspunzi la întrebări-cheie, cum ar fi: Ce vrei să realizezi? În cât timp? Ce resurse sunt necesare?
  • Asigură-te că obiectivele aduc o valoare semnificativă companiei. Pentru asta, ține cont de valorile și misiunea despre care am vorbit mai sus.
  • Planifică o evaluare regulată pentru a monitoriza progresul și pentru a face ajustări, dacă este necesar. Acest lucru te va ajuta să rămâi pe drumul cel bun și să optimizezi eforturile tale și ale echipei.

Studiu de caz - setarea și urmărirea obiectivelor SMART

Pentru a exemplifica mai bine modul în care poți să setezi obiective SMART pentru compania ta, ne imaginăm compania ABC SRL care are misiunea de a oferi clienților săi servicii personalizate de marketing digital care să contribuie la succesul afacerilor. 

În urma analizei SWOT, ABC SRL a constatat următoarele:

  • Puncte tari: echipa de specialiști cu experiență și competențe solide în domeniul marketingului digital și prețuri competitive;
  • Puncte slabe: dependența de anumiți clienți-cheie pentru veniturile companiei și portofoliul limitat de servicii;
  • Oportunități: creșterea cererii pentru servicii de marketing digital odată cu digitalizarea continuă a afacerilor și a consumatorilor și dezvoltarea portofoliului de servicii;
  • Amenințări: concurența acerbă din partea altor agenții de marketing digital și schimbările frecvente în algoritmul și politicile platformelor de social media și motoarelor de căutare;

Având în vedere toate aceste lucruri, obiectivul SMART al companiei este următorul: creșterea portofoliului de clienți cu cel puțin 10 noi colaboratori în următoarele 12 luni. Motivul setării acestui obiectiv este de a elimina punctul slab al companiei, și anume dependența de un număr limitat de clienți pentru veniturile companiei.

Acesta este un obiectiv definit clar și precis deoarece este specificat un număr de 10 noi colaboratori. Este specificat și intervalul de timp stabilit pentru atingerea obiectivului, respectiv următoarele 12 luni.

Pentru atingerea obiectivului, sunt setate strategii măsurabile, precum: derularea unor campanii de promovare, abordarea potențialilor clienți aflați într-o bază de date etc. Având în vedere acțiunile necesare, resursele și capacitatea agenției, acest obiectiv este considerat a fi unul fezabil. De asemenea, conform rezultatelor analizei SWOT, obiectivul de creștere a numărului de clienți se dovedește a fi și unul relevant pentru succesul companiei pe termen lung.

Pentru a asigura îndeplinirea obiectivului SMART stabilit, echipa monitorizează lunar progresul, analizând performanța fiecărei acțiuni și implementând măsuri corective și strategice dacă este necesar. De exemplu, în cazul în care contactarea potențialilor clienți prin telefon se constată că nu are succes, echipa de proiect poate revizui modul de abordare a clienților și baza de date folosită. În ceea ce privește campaniile de promovare, acestea sunt monitorizate constant pentru a fi ajustate în funcție de rezultatele pe care le oferă.

Concluzionând, stabilirea obiectivelor SMART reprezintă o abordare strategică esențială pentru orice afacere, indiferent de dimensiunea sau industria în care activează. În același timp, monitorizarea lor și motivarea echipelor nu numai că optimizează performanța și eficiența organizațională, dar contribuie și la consolidarea culturii organizaționale și la creșterea angajamentului în cadrul companiei.

Sursă foto: ShutterstockShutterstock

  • Etichete :
image

Încă nu oferi carduri de masă angajaților tăi? Solicită o ofertă personalizată pe nevoile afacerii tale

Solicită oferta

Sau discută direct cu un consultant financiar Edenred pentru a primi mai rapid o ofertă personalizată.

Contactează-ne