Eliminarea facilităților fiscale: ce impact are asupra unei afaceri și ce soluții de compensare există
- Diana Maria Nadejde
- 14.01.2025

Măsurile adoptate prin OUG 156/2024 au un impact semnificativ asupra mai multor sectoare în care, până anul trecut, scutirile de taxe și contribuții reprezentau un avantaj competitiv important. Dar ce prevederi exacte aduce această ordonanță? Ce facilități au fost eliminate și ce efecte vor avea aceste schimbări asupra angajaților și antreprenorilor? Descoperă asta în continuare.
- Eliminarea facilităților fiscale în 2025: ce spune OUG 156/2024
- Facilități fiscale eliminate în industria IT: ce se schimbă în 2025
- Facilități fiscale eliminate în agricultură și industria alimentară
- Facilități fiscale eliminate în sectorul construcții
- Ce impact resimt angajații și angajatorii – studiu de caz
- Strategii de adoptat, ca antreprenor, pentru a reduce consecințele eliminării facilităților fiscale
- Cum te poate ajuta Edenred să păstrezi salariul net al angajatului, cu costuri reduse pentru firmă
Eliminarea facilităților fiscale în 2025: ce spune OUG 156/2024
Eliminarea facilităților fiscale în 2025 a adus schimbări majore pentru multe sectoare economice din România, în special pentru IT, construcții, agricultură și industria alimentară. Iată, concret, care sunt acestea.
Facilități fiscale eliminate în industria IT: ce se schimbă în 2025
Iată ce presupune eliminarea facilităților fiscale în industria IT:
- Scutirea de impozit pe venit pentru salariile brute de până la 10.000 lei/lună. Până la finalul anului 2024, angajații din IT cu un salariu brut de până la 10.000 lei/lună beneficiau de scutire totală de la plata impozitului pe venit (10%), ceea ce le oferea un avantaj financiar semnificativ. De la 1 ianuarie 2025, această facilitate nu va mai fi aplicabilă.
- Contribuția redusă la CAS pentru veniturile brute de până la 10.000 lei/lună. Până în 2024, angajații din IT cu venituri brute de până la 10.000 lei/lună beneficiau de o cotă redusă a contribuției la asigurările sociale (CAS), plătind 20,25% în loc de 25%.
- Excepția de la plata contribuțiilor pentru Pilonul II de pensii. Din 2025, aceștia vor fi obligați să plătească această contribuție, ce reprezintă 3,75% din venitul brut. Deși, pe termen lung, acest lucru poate avea un efect pozitiv asupra pensiilor viitoare ale angajaților IT, pe termen scurt, înseamnă o nouă reducere a veniturilor nete.
👉Dacă businessul tău activează în domeniul IT, poți beneficia de deductibilitate TVA pentru echipamente, software și alte resurse necesare în activitatea ta. Descoperă mai multe detalii, în articolul nostru: TVA deductibil: ce este, cum se aplica si in ce afaceri poti beneficia de el.
Facilități fiscale eliminate în agricultură și industria alimentară
În ceea ce privește eliminarea facilităților fiscale în agricultură și industria alimentară, acestea sunt aceleași ca în sectorul IT:
- Scutirea de impozit pe venit pentru salariile brute de până la 10.000 lei/lună.
- Cota redusă de CAS (20,25% față de 25%) pentru veniturile brute de până la 10.000 lei/lună.
- Excepția de la plata contribuțiilor pentru Pilonul II de pensii.
Pe lângă eliminarea acestor facilități, salariul minim brut în agricultură rămâne la nivelul din 2024, adică 3.436 lei. Asta înseamnă un salariu net mai mic pentru angajați, față de anul trecut.
Facilități fiscale eliminate în sectorul construcții
La fel ca în celelalte sectoare, facilitățile eliminate în sectorul de construcții sunt:
- Scutirea de impozit pe venit pentru salariile brute de până la 10.000 lei/lună.
- Cota redusă de CAS (20,25% față de 25%) pentru veniturile brute de până la 10.000 lei/lună.
- Excepția de la plata contribuțiilor pentru Pilonul II de pensii.
Totuși, și aici, salariul minim brut rămâne la același nivel ca în 2024, adică 4.582 lei. Însă, pentru că nu se mai acordă facilitățile fiscale pentru construcții de mai sus, salariul net al angajaților scade.
Ce impact resimt angajații și angajatorii – studiu de caz
Fără nicio îndoială, cel mai semnificativ impact pe care îl resimt angajații, odată cu eliminarea facilităților fiscale, este reducerea salariului net. Iată un studiu de caz fictiv, care arată exact cu cât scade salariul în domeniul IT:
Să presupunem că un angajat din domeniul IT a avut un salariu brut de 10.000 lei, în 2024. Anul trecut, cu scutirile aferente, salariu net s-ar fi calculat după cum urmează:
- CAS: 10.000 lei × 20,25% = 2.025 lei
- CASS: 10.000 lei × 10% = 1.000 lei
- Impozit pe venit: 0 lei (scutit)
- Salariu net: 10.000 lei - 2.025 lei - 1.000 lei = 6.975 lei
În 2025, luând în considerare același salariu brut, salariul net se calculează după următoarea formulă:
- CAS: 10.000 lei x 25% = 2.500 lei
- CASS: 10.000 lei x 10% = 1.000 lei
- Impozit pe venit: (10.000 lei - 2.500 lei - 1.000 lei) x 10% = 650 lei
- Salariu net = 10.000 lei -2.500 lei - 1.000 lei- 650 lei = 5.850 lei
Pe lângă salariul brut, ca angajator, plătești și 2,25% CAM (Contribuție Asiguratorie pentru Muncă), adică 225 lei, în ambele situații.
Așadar, în acest caz, eliminarea scutirilor de impozit IT are un impact de 1.125 lei pentru angajat, adică o scădere a salariului net cu peste 10% vs. anul trecut.
Ca angajator, dacă activezi în domeniile afectate de eliminarea facilităților fiscale, ai de înfruntat două provocări majore:
- Dacă mărești salariile pentru a menține angajatii în companie, atunci vei avea de suportat costuri operaționale mai mari, care îți vor reduce profitul.
- Dacă nu mărești costurile salariale pentru a-ți putea menține aceeași marjă de profit, atunci riști ca talentele din companie să plece către competitori.
Dar dacă ți-am spune că există câteva soluții prietenoase cu costurile businessului tău, care să te ajute să îți menții angajații mulțumiți?
Strategii de adoptat, ca antreprenor, pentru a reduce consecințele eliminării facilităților fiscale
În condițiile actuale, păstrarea talentelor în companie poate necesita ajustări salariale, ale costurilor operaționale sau acordarea de beneficii suplimentare, pentru a compensa pierderile angajaților. Iată câteva soluții pe care le poți pune în aplicare:
- Apelează la consultanță fiscală și legală. Colaborează cu experți în domeniul fiscal și juridic, pentru a înțelege pe deplin noile reglementări și pentru a identifica soluții de optimizare fiscală adaptate specificului afacerii tale.
- Investește în formarea și retenția angajaților. În contextul posibilității migrației specialiștilor către alte piețe, poți începe să investești în programe de formare și dezvoltare profesională, pentru a crește loialitatea angajaților și pentru a-i pregăti pentru poziții superioare în companie.
- Optimizează costurile operaționale. Analizează și redu cheltuielile neesențiale, implementează tehnologii care să eficientizeze procesele și renegociază contractele cu furnizorii, pentru a menține profitabilitatea businessului în contextul unor eventuale creșteri salariale.
👉În acest pas, este important să menții un management cât mai eficient al fluxului de numerar. Află cum poți face asta, în articolul nostru: Ce este cashflow-ul | Managementul fluxului de numerar.
Cum te poate ajuta Edenred să păstrezi salariul net al angajatului, cu costuri reduse pentru firmă
O altă soluție pe care o poți implementa pentru a-ți menține angajații mulțumiți în contextul eliminării facilităților fiscale din 2025 este acordarea tichetelor de masă ca beneficiu extrasalarial.
Începând cu anul 2024, tichetele de masă se impozitează cu 10% impozit pe venit și cu 10% contribuție la asigurările sociale de sănătate (CASS). Astfel, având în vedere că impozitul pe venit se calculează după scăderea contribuțiilor sociale (CAS și CASS, care însumează 35% din venitul brut), impozitarea bonurilor de masă ajunge să fie în total de 19%.
Pentru angajați, e foarte simplu să gestioneze soldul tichetelor de masă și cumpărăturile pe care le fac. Și asta datorită aplicației Edenred. Descoperă mai multe!
În ceea ce privește beneficiile pentru companii, este important să știi că fiecare angajator beneficiază de 100% deductibilitate de la plata impozitului pe profit.
Iată o comparație care să te ajute să înțelegi mai bine ce economii poți face, dacă alegi să le oferi angajaților tăi un card de tichete Edenred:
Să presupunem că în 2024, un angajat din sectorul IT avea salariul net de 6.000 lei și a decis să contribuie la CAS 25%. Asta înseamnă că salariul brut este de 9.438 lei.
În 2025, pentru a menține salariul net de 6.000 lei, ar trebui să compensezi eliminarea reducerilor fiscale și, astfel, să oferi un salariu brut de 10.487 lei. Pentru tine, ca angajator, acest lucru înseamnă un cost suplimentar de 1.049 lei.
Dacă, în schimb, în 2025, alegi să oferi tichete de masă, poți păstra salariul brut de 9.438 lei, iar atunci, salariul net este de 5.400 lei. Diferența de 600 de lei o acorzi sub forma de tichete de masă, pentru care plătești taxe de doar 114 lei. Așadar, costul pentru a menține același venit al angajatului este de 714 lei.
Concluzia e clară: să păstrezi venitul angajatului cu ajutorul tichetelor de masă îți aduce o economie de 335 lei față de situația în care ai păstra venitul angajatului prin creșterea salariului brut.
👉Solicită o ofertă personalizată pentru cardul de masa Edenred și menține-ți angajații mulțumiți și loiali, în timp ce reduci costurile companiei tale.
În final, deși eliminarea facilităților fiscale a generat provocări semnificative, există multiple soluții prin care tu, ca angajator, poți minimiza impactul acestor schimbări. De la ajustarea strategiilor salariale și diversificarea beneficiilor extrasalariale, până la regândirea modelului de business, adaptabilitatea este cheia succesului în noul peisaj fiscal.
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock