Studies arată că succesul unui lider se datorează, în proporție de 85%, inteligenței sale emoționale, IQ-ului și abilităților tehnice revenindu-le un procent de 15%.
De ce are inteligența emoțională acest rol atât de important în leadership și care sunt trăsăturile comune liderilor cu o inteligența emoțională crescută?
Avem tendința, de foarte multe ori, atunci când ne aflăm în poziții de conducere, să ne lăsăm conduși de cifre, de rapoarte, de KPIs și să neglijăm propriile nevoi emoționale și, implicit, pe cele ale oamenilor pe care îi ghidăm, iar asta nu poate funcționa pe termen lung pentru că leadership-ul, înainte de orice, presupune interacțiune umană.
Ce este, de fapt, leadership-ul?
Conceptul a fost și încă este îndelung dezbătut, dar nu vom face un sumar al dezbaterilor și al părerilor, ci ne vom raporta la esență: leadership-ul este un skill, este arta de a-i inspira și de a-i motiva pe ceilalți pentru a-și atinge potențialul maxim și pentru a împlini, ca echipă, un scop comun. Leadership-ul nu are legătură cu funcția pe care o deții pentru că oricine poate fi un lider, atâta timp cât este carismatic, inspiră și reușește să îi îndrume pe ceilalți într-o anumită direcție.
Lider vs Manager?
De regulă, noțiunile de leadership și lider sunt conotate pozitiv, fiind sunt asociate cu viziunea, inspirația și carisma, iar managementul și managerul cu autoritatea formală, procedurile și subordonarea.
Gallup e de părere că cele două roluri trebuie să rămână delimitate și diferite pentru că sunt complementare: liderul este strateg, atent la concurență, vizionar și are privirea îndreptată spre exterior, pe când managerul se concentrează pe a observa organizația din interior, pe a monitoriza parcursul fiecărui individ și pe a seta reguli și proceduri. Dar bineînțeles că există și cazuri în care cele două roluri coexistă.
Care sunt trăsăturile unui lider
Conform celor mai recente studii, managerii viitorului sunt aceia care știu să construiască echipe de succes și care au următoarele competențe specifice unui lider:
-
Să poată să construiască relații interumane pentru a câștiga încrederea oamenilor care să îl urmeze și să îndeplinească o sarcină cu succes;
-
Să reușească să îi ajute pe oameni să se dezvolte personal și profesional;
-
Să genereze schimbare pentru a reuși să adapteze munca la viziunea companiei;
-
Să îi inspire pe ceilalți pentru a-i motiva și pentru a le spori performanțele;
-
Să apeleze la gândirea critică pentru a rezolva eficient problemele;
-
Să fie capabili să comunice în mod clar: liderii știu să asculte, transmit informația clar și sunt deschiși să audă și alte păreri diferite de ale lor;
-
Să reușească să îi motiveze pe oameni să fie responsabili.
Dar lăsând competențele la o parte, să ne aplecăm asupra unui alt lucru pe care îl au în comun liderii de succes: o inteligență emoțională dezvoltată.
Care este importanța inteligenței emoționale în leadership
Metaforic vorbind, inteligența emoțională este ca un lipici care face ca relațiile să dureze pe termen lung. Din punct de vedere științific, este capacitatea de a reuși să înțelegi și să gestionezi atât propriile emoții, cât și pe ale celorlalți. Conceptul a fost pentru prima dată folosit în anii ’90, de către cercetătorii John Mayer și Peter Salovey și popularizat de către Daniel Goleman, psiholog și scriitor american, prin cartea sa Inteligența emoțională, publicată în anul 1995. Goleman explică și teoretizează existența a cinci dimensiuni care îi ajută pe lideri să facă față cu bine situațiilor stresante care pot apărea și care demonstrează au o bună inteligență emoțională: conștiința de sine, autogestionarea emoțiilor, abilitățile sociale, motivația și, nu în ultimul rând, empatia.
Le voi descrie, pe scurt, pe fiecare, pentru a vedea cum te ajută:
- Autocunoașterea - te ajută să îți conștientizezi emoțiile și să știi care îți sunt valorile, ce te motivează, care îți sunt punctele tari și care îți sunt slăbiciunile. Astfel, un lider care se cunoaște foarte bine, va avea mai multă încredere în sine, va vorbi deschis despre propriile emoții și va reuși să recruteze oamenii potriviți și să evalueze obiectiv.
- Autocontrolul – să reușești să îți gestionezi emoțiile și să nu te lași condus de ele contribuie la crearea unui mediu de lucru plăcut, care inspiră siguranță și încredere.
- Motivația – se referă la dorința intrinsecă de fi mereu mai bun decât versiunea ta anterioară pentru a reuși să-ți atingi obiectivele. Astfel, prin exemplul propriu, vei seta standarde de performanță și vei ghida echipe la fel de motivate și de performante.
- Empatia – să fii capabil nu doar să înțelegi emoțiile celorlalți, ci și să ții cont de ele și să îți expui propriile temeri într-o situație mai puțin facilă. Empatia ta va contribui la îmbunătățirea procesului de retenție pentru că atunci când îți pasă în mod real de oamenii pe care îi conduci, este puțin probabil ca aceștia să decidă că părăsesc organizația.
- Abilitățile sociale – toate dimensiunile descrise mai sus contribuie la antrenarea abilităților sociale și te ajută să dezvolți relații personale și profesionale sănătoase.
În afară de toate cele enumerate mai sus, inteligența emoțională te mai poate ajuta și să:
-
previi eventualele conflicte în echipă pentru că un lider inteligent emoțional este atent la oameni și la emoțiile și reacțiile lor
-
construiești și menții un mediu de muncă pozitiv, bazat pe încredere și pe încurajarea comunicării, un mediu în care oamenii nu se tem să greșească
În concluzie, să fii un lider inteligent emoțional înseamnă să fii un lider uman, pe care oamenii își doresc să îl urmeze pentru că îți pasă de ei și de nevoile lor profesionale.