Ce este reziliența organizațională?

Probabil că acest cuvânt a avut foarte multe căutări în DEX și cred că e potrivit să încep explicația chiar definind sensul denotativ al cuvântului. Rezilient, în DEX, se referă la capacitatea unui corp de a reveni la forma și la dimensiunea inițială după deformare, proprietate a unui metal sau aliaj de a rezista la șocuri.

În psihologie, reziliența a fost denumită de către cercetători drept capacitatea de a te adapta cu succes la dificultățile vieții datorită flexibilității și adaptabilității mentale, emoționale și comportamentale. 
Ei bine, nici în contextul organizațional lucrurile nu sunt departe de cele două explicații prezentate mai sus. The British Standards Instituion definește reziliența organizațională ca fiind capacitatea unei companii de a anticipa, de a se pregăti și de a se adapta la schimbare, cu scopul de a rezista și de a prospera.

Observăm, deci, că în toate cele trei situații, firul roșu care aduce rezolvarea este capacitatea de adaptabilitate. Iar aici îmi vin în minte două exemple. Primul este afirmația lui Charles Darwin, din „Originea speciilor”: Nu supraviețuiesc speciile cele mai puternice, nici cele mai inteligente, ci cele mai ușor adaptabile. Cel de-al doilea este un citat din Victor Frankl, psihiatru celebru și unul dintre supraviețuitorii lagărelor de concentrare naziste, care, în urma experiențelor proprii groaznice prin care a trecut, dar și observând suferințele celorlalți oameni care se aflau în aceeași situație, a afirmat că totul poate să-i fie luat omului, în afară de un singur lucru: să aleagă atitudinea pe care o are în orice situație, să-și aleagă propria cale.

Cu alte cuvinte, ce învățăm din cele două citate este faptul că ce ne salvează întotdeauna și din cele mai negre scenarii este atitudinea pe care alegem să o adoptăm. În cazul de față, vorbim despre adaptarea la noua realitate pe care au adus-o schimbările geopolitice, pandemice, economice, climatice etc.


Cu ce te ajută reziliența organizațională

Având în vedere tot ce am afirmat mai sus, putem să spunem, fără niciun dubiu, că o organizație rezilientă este o organizație sănătoasă și pregătită pentru orice schimbare, care investește în starea de bine a oamenilor săi și îi ține motivați. Pe scurt, o organizație rezilientă poate face față aproape tuturor schimbărilor și crizelor.


Dacă ar fi să enumăr câteva beneficii, cele mai importante ar fi:
-    Productivitatea crescută
-    Buna gestionare a provocărilor
-    Comunicare mai eficientă
-    Setarea de așteptări realiste
-    Crearea unui mediu competitiv
-    Îmbunătățirea relațiilor de muncă dintre colegi
-    Reducerea burnout-ului

Mai mult, concluziile unui survey Denison Consulting, efectuat în contextul pandemiei și care are drept scop să vină în ajutorul liderilor, arată că acele companii cu o cultură organizațională puternică, bazată pe adaptabilitate, au făcut față cel mai bine acestei crize.

rezilienta organizationala - beneficii studiu

Ce trebuie să faci pentru a avea o organizație rezilientă

Reziliența organizațională nu este ceva care se obține ușor și repede, dimpotrivă: necesită mult timp și concentrarea eforturilor managementului și ale leadershipului, o gândire agilă, o strategie bună și un interes real pentru binele oamenilor din companie.

Primul pas pe care trebuie să îl faci este să fii atent la nevoile oamenilor și să îi asculți. La fel de important este să fii la curent cu ce se întâmplă în companie și lume (mediul geopolitic, economic etc.) pentru a fi pregătit să faci față schimbărilor inevitabile care ar putea apărea. Având toate acestea în vedere, îți poți  creiona o strategie solidă.

Următorul pas este chiar cel despre care vorbeam la începutul articolului: adaptarea. Ce presupune adaptarea? Să implementezi acele acțiuni și procese, pe care le stabilești în baza celor descrise anterior. Aceste acțiuni și procese trebuie să le ofere oamenilor posibilitatea de a lucra și de a colabora în moduri diferite, adaptate noului context. Nu există o formulă universală pentru că fiecare companie este diferită, așa că, din acest motiv, deciziile pe care le iei în baza propriilor observații și a discuțiilor cu oamenii tăi sunt extrem de importante.

Și nu în ultimul rând, evaluarea. Ea este necesară pentru că te ajută să măsori progresul și să construiești noi acțiuni, bazate pe lecțiile învățate anterior, care să vă ducă mai departe pe drumul rezilienței.

Alte aspecte la fel de importante, care vor contribui la crearea unei reziliențe organizaționale:
●    Comunicarea clară și permanentă
●    O cultură organizațională puternică, în care valorile sunt înțelese și puse în practică de echipă
●    Alinierea strategiei cu managementul riscului
●    Interesul real față de angajați, prin investirea în programe de well-being și dezvoltare personală și profesională

Câteva gânduri de final: reziliența organizațională este dată și de capacitatea fiecărui angajat în parte de a fi rezilient. Vestea bună este că ea se construiește în timp, cu ajutorul programelor de well-being, care au devenit o necesitate. Pentru a fi eficiente, ele trebuie să fie susținute continuu și mutate din paradigma intervenției punctuale în cultura organizațională. Pentru inspirație, îți recomand să citești acest eBook, din care vei afla, printre altele, ce înseamnă o organizație sănătoasă și care este importanța well-being-ului în compania ta.

Să îți dorești o companie rezilientă poate fi alegerea unui drum anevoios, însă este unul care te va duce fără nicio îndoială către performanță și succes pentru că reziliența organizațională te va ajuta să treci cu bine peste toate obstacolele și perioadele de criză.