Din lucrul cu sute de antreprenori am descoperit ca evolutia se intampla intotdeauna pe doua planuri: unul interior si altul exterior.
La ce ma refer, mai exact?
Ma refer la a conduce business-urile constient!
Multe dintre afacerile din Romania au fost, initial, construite pe baza unei oportunitati si rareori cu tipare mentale si comportamentale constientizate. Dar nu este nimic in neregula cu asta, atat timp cat ne dam seama ca ceea ce ne-a adus aici nu ne duce si mai departe.
Avem o oportunitate unica sa acceleram si sa ardem etape in cresterea ecosistemului antreprenorial daca incepem sa conducem constient, sa inovam, sa creem produse si sa colaboram mai mult.
Astfel, poate ca am un business care creste frumos de ceva ani si brusc ceva nu mai merge. Ori nu mai creste la fel, ori stangeaza, ori chiar apar probleme. Acesta este un moment critic de constientizare. Oare stiu cu adevarat ce a generat acea crestere? Este ceva ce am identificat, observat si ceva ce faceam constient? Erau diferentiatorii reali? Am suficiente date despre activitatile din business astfel incat sa trag concluzii? Conduceam pe o piata in crestere care acum se contracta sau erau anumite decizii si actiuni cheie care ne duceau acolo?
In astfel de momente, si nu numai, antreprenorul este central!
El poate fi catalizatorul, frana, motivul sau limita pentru care sistemul de business creat de el evolueaza asa cum evolueaza.
Etapele de crestere ale unui business
O paralela interesanta se poate face daca le comparam cu etapele dezvoltarii unei echipe propuse de Bruce Tuckman, mai ales la nivel de cashflow si, eventual, profit.
Dupa cum spunea si Jack Ma, co-fondatorul Alibaba Group: prima zi in antreprenoriat este o zi grea. A doua zi este si mai grea. Dar a treia zi, este o zi minunata. Daca prima zi este astazi, majoritatea moare maine seara.
Daca ne gandim la etapa imediat premergatoare primei zile de antreprenoriat ca fiind ziua in care am luat decizia de a incepe o afacere, atunci aceasta poate fi frumoasa. Realitatea si greul incep, insa, o data cu primele etape ale complexitatii businessului.
In aceasta etapa 0 este despre idee, entuziasm, incredere si proiectii pozitive pentru viitor. Dupa cum spune si literatura de specialitate, in aceasta etapa ne uitam mult la identitatea antreprenorului, la dezvoltarea ideii de business si la planificare.
Etapa 1, de altfel si prima in acest grafic, este lansarea businessului. In aceasta faza este importanta definirea pietei si dezvoltarea produselor/serviciilor. Tot aici se intampla comercializarea si validarea in piata a primelor servicii si produse. Aceasta este corelata si cu etapa de start-up, care la nivel de cashflow este reprezentata de “valea mortii”. Tema de rezolvat aici este supravietuirea la nivel de business, dar si identitar, ca antreprenor.
In jocul interior, aceasta etapa este cruciala. Este despre rezilienta, despre managementul crizelor si despre a trece prin toate nivelurile de baza si de validare identitara. Aici se rescriu convingeri, credinte, valori care sa ajute. Aici trebuie rezolvate primele lupte interioare cu incertitudinea si cu siguranta, se testeaza increderea in sine, ideea si modelul de business. Aici se decide si nivelul la care un antreprenor poate sa-si gestioneze energia jongland cu sarcini dintre cele mai diverse (tot lantul de valoare dar si toate sarcinile corespunzatoare unor “niveluri ierarhice” diferite).
Etapa 2 este despre crestere.
In aceasta etapa, tema de rezolvat este despre rapiditatea cresterii si cota de piata. Acest lucru se intampla in proportii diferite, in functie de industrie, in functie de momentul intrarii in piata, in functie de ordinea in care ai intrat (daca esti primul jucator cu un produs/serviciu sau diferentiere importanta sau nu) etc. La nivel intern de business este despre invatare, standardizare si accelerare.
Poate deloc intamplatoare este sincronizarea cu graficul etapelor de dezvoltare ale unei echipe unde intervine etapa de norming. Provocarile la nivelul jocului interior al antreprenorului sunt de a lucra cu gestiunea echipelor, a complementaritatii si a diversitatii. Aici antreprenorul trebuie sa realizeze ca felul in care se poate rezolva o problema este diferit si corelat cu personalitatile membrilor echipelor pe care le creste. In aceasta etapa, antreprenorii pot accelera masiv si scala sau pot creste mai usor si asta depinde de paradigmele proprii despre incredere, control, perfectionism etc.
O etapa mica si legata de aceasta este cea de “shake-out” in care practic apar competitorii importanti pe aceleasi niveluri de produs, serviciu si diferentiere. In aceasta etapa este provocat nivelul de profit si businessul trece testul de fidelitate si promovare fata de brand si NPS (net promoter score)
Etapa 3 reprezinta maturizarea.
In aceasta etapa businessul cunoaste stabilizarea cash-flow-ului si acumulari de cash si marjele de profit se stabilizeaza sau chiar scad. In aceasta etapa se pot pune bazele unor curbe de dezvoltare subsecvente sau urmeaza declinul. Acumularile de cash, maturitatea si stabilitatea companiei pot permite achizitii, inovatii si/sau o reinventare.
La nivelul echipei, aceasta faza presupune consolidarea acesteia, un management al performantei structurat si fluxuri si procese delegative. La nivelul jocului interior al antreprenorului este despre a consolida o structura puternica cu o cultura proprie. Antreprenorul, daca nu a facut-o in etapele precendente, este recomandat sa tranziteze spre pozitii mai putin executive. Spun daca nu a facut-o pentru ca numai un antreprenor care a avut de gestionat un exit intelege profund ce se intampla cand iese din propria afacere sau alege sa numeasca executivi in locul lui. Intr-un fel, este ca si cum te-ai desparti de propriul copil cand pleaca pe cont propriu si incepe sa isi ia propriile decizii si sa-si construiasca propria viata. Este extrem de dificil sa lucrezi cu nevoia de control si sa faci aceasta tranzitie. Dupa aceste decizii apare un vid la nivel personal. Sunt provocate valorile, convingerile si credintele care au asigurat cresterea pana la acel moment. Este mai putin despre actiune cat este despre inactiune, incredere, observare, ghidare, etc. Este nevoie de o reconstructie de identitate.
Etapa 4 este despre declin sau reinventare.
Pe acumularile de branding, expertiza, structura, procese, cash si alte avantaje competitive din etapele precedente se pot gasi oportunitati de extindere catre o noua curba de dezvoltare sau nu. Si este nevoie de o noua viziunea care raspunde unor nevoie curente capitalizand pe trecut. Ganditi-va la momentul in care parea ca Microsoft este in declin si Satya Nadela a repropulsat compania pe o curba de dezvoltare.
Daca mai conduce business-ul in aceasta etapa, jocul interior al antreprenorului este despre “letting go”.
Ca antreprenor, este esential sa imi dau seama in ce moment este businessul meu si sa imi dau seama cine trebuie sa fiu eu in fiecare dintre aceste etape. Calatoria antreprenoriala este dura. Este bruta. Este autentica. Este reala. Este emotionala. De aceea este si cel mai bun exercitiu pentru dezvoltare personala.
A fi antreprenor este si despre cum joci jocul interior!