Ai pus bazele companiei tale. I-ai setat produsele sau serviciile pe care le oferi. Ai setat și obiectivele de business pentru primul an. Paginile de social media sunt și ele în ordine, iar acum a sosit momentul să pui pe picioare prima ta campanie de digital pentru promovare. 

Cu siguranță te-ai gândit că este un proces dificil și în foarte mulți pași.

Pentru asta ești aici, vrei să știi cum poți seta chiar tu, o campanie în digital. Eu ți-am pregătit câteva sfaturi, tips & tricks mai jos, pentru ca procesul să fie mult mai ușor pentru tine. Ești gata? Hai să punem bazele primei tale campanii în digital.

First things first: KPIs

Fiecare campanie pe care o desfășurăm în digital trebuie să aibă un obiectiv, în funcție de focusul planului de marketing stabilit la începutul anului.

Dacă în primul articol am discutat despre primii pași pe care îi poți face pentru a-ți crea imaginea online a business-ului tău, acum aprofundăm un pic discuția și ne orientăm către campanii. Mai întâi, KPIs.
Ce este un KPI? Este acronimul a „key performance indicator”. Sunt cifrele la care ne raportăm în urma unei activități prelungite de comunicare (campanie) sau la final de an în raportul anual. 

Revenind, spuneam în primul paragraf că fiecare campanie pe care o desfășurăm în digital trebuie să aibă un obiectiv. 
Cum setăm obiectivul? De regulă, acesta vine în urma nevoii pe care o ai la momentul respectiv. Să spunem că îți dorești ca brandul tău să devină mai cunoscut. 


Pentru asta avem un obiectiv de brand awareness. Care se traduce într-un KPI de reach. Dacă îți dorești să generezi cât mai multă notorietate în jurul brandului tău, trebuie să aduci la cunoștința cât mai multor persoane brandul tău, de aici și denumirea de reach.

„You have to reach a number of people and let them know about your brand.”

Prin urmare, setarea obiectivului vine din nevoia pe care o are brandul tău. Mai multă notorietate, un focus mai mare pe servicii, fidelizarea clienților, vânzări, lansare de produs etc. Este extraordinar de important ca pentru fiecare campanie pe care o pui pe picioare, să setezi extraordinar de clar obiectivul. 

O practică pe care o aplic pe fiecare strategie digitală pe care o fac este să apelez la acronimul S.M.A.R.T. atunci când vine momentul unei strategii de comunicare online (fie ea campanie punctuală sau anuală).

Astfel, în traducere liberă, avem după cum urmează:
S = SPECIFIC (trebuie să fii specific cu obiectivul tău); M = MEASURABLE (trebuie să știi prin ce KPI putem măsura acel obiectiv); A = ACHIEVABLE (nu gândim cai verzi pe pereți, ci cât mai aplicat și realizabil); R = RELEVANT (trebuie să comunici cât mai specific brandului tău, iar ceea ce comunici să fie relevant pentru audiența ta); T = TIME-BOUND (trebuie să ne încadrăm într-un timeline precis pentru aceste rezultate).

Te asigur că dacă aplici acest sistem, îți va fi mult mai ușor să îți organizezi campania viitoare. Sau chiar strategia de comunicare. 

Câțiva KPIs de bază:

Pentru a aduce câteva clarificări asupra acestor KPIs, am pus aici câțiva KPIs care sunt de bază și uzuali și i-am asociat cu câteva tipuri de obiective:
REACH = brand awareness (generare de notorietate)
TRAFFIC = generare de traffic în propriul website / landing page unde se desfășoară campania (poate fi folosit și în scop de sales, de exemplu)
LEADS = sales / recruiting (un obiectiv prin care vrei să generezi lead-uri care mai departe să se transforme în potențiali cumpărători sau potențiali viitori angajați)
ENGAGEMENT = interacțiuni (când îți dorești ca utilizatorii să interacționeze mai mult cu paginile tale sociale)
SALES = un obiectiv prin care îți dorești să crești vânzările; acest KPI se poate traduce prin Conversions (conversii prin vânzare) sau Catalog Sales (în cazul în care ai introdus catalogul de produse direct în pagina de Facebook & Instagram)

Creație

Acum că știm ce obiectiv avem pentru campania noastră, e momentul să trecem la acțiune. Cum putem face acest obiectiv realizabil? 
Avem nevoie, bineînțeles, de o metodă prin care să atragem oamenii către brandul nostru. Cum facem asta? 

Creație. 

Dar nu am talente de copywriter sau graphic designer. Nu-i nicio problemă, în 2023 avem o serie de Tools, unele chiar gratuite, pe care le poți folosi pentru a-ți atinge și acest obiectiv. 

Cu Canva, de exemplu, poți genera atât clipuri, cât și imagini atractive cu care poți comunica campania. Canva este un serviciu de creație care te ajută să generezi assets pentru mediul digital. Și partea bună este că te poți folosi de abonamentul free, ca să comunici destul de închegat. 
Recomandarea mea, mai ales dacă nu ai skills de designer, este să te folosești de template-uri ready-made cu care vine serviciul. În felul acesta, scutești atât timp, cât și frustrarea că elementele nu se așază cum trebuie în cadru. Dar Canva este acolo să te ajute cu fiecare pas. Este foarte intuitiv și ușor de folosit, iar pentru o prima campanie poți obține rezultate la nivel vizual chiar foarte bune. Atenție însă, abonamentul free îți limitează imaginile și formatele pe care le poți folosi. Dacă prinzi încredere, poți trece și la varianta paid. 
Partea și mai bună? Nici nu trebuie să cauți dimensiunile imaginilor, deoarece serviciul are formate predefinite de social media de unde să începi. 

Pentru text, look no further: Chat GPT chiar este o unealtă de ajutor. Recent, tool-urile de generative AI au prins tot mai mult elan și sunt tot mai folosite.  Capacitatea lor de a participa la conversații, de a genera texte de diferite tipologii, de a ajuta în procesul creativ și chiar a urma template-uri de documente oficiale le face de-o importanță semnificativă.  Și chiar și în limba romană, Chat GPT oferă variante exact așa cum le cauți. Cheia succesului? Depinde extraordinar de mult câte detalii îi dai ca el să-ți poată oferi ceea ce îți dorești. 


Prompts precum: „Creează un copy pentru o postare de Facebook de maximum un paragraf prin care să exprimi pe un ton empatic faptul că în caz de orice defecțiune a mașinii, noi, X Asigurări, suntem aici pentru tine 24/7”, iar el va veni cu o sugestie de copy pe care ulterior o poți prelucra.

Și iată cum reușim, la nivel de startere, să avem și un proces creativ de care să ne ajutăm.  

Implementare

Avem creația, avem obiectivul campaniei, acum e momentul s-o implementăm. Dar cum?
Cel mai corect mod de lucru este cel în care ești organizat. Iar o organizare exemplară duce și la rezultate foarte bune. 

Așadar, cum putem să organizăm o campanie? Ei bine, aici intră în acțiune prietenul nostru Microsoft Excel. Sau, după caz (și acesta ar fi cazul free și ușor pentru toată lumea) Google Sheets. 

Este foarte important să ai la îndemână un Campaign Flight. Adică un timeline care să conțină întreaga perioadă de comunicare, alături de activitățile ce vor fi întreprinse în cadrul ei. 

Iar asta se poate face cel mai bine cu Google Sheets, după cum scriam anterior. Există, pentru businesses prin programul Workplace, chiar și modele de Google Sheets gata pregătite pentru campanii în digital, dar de asemenea poți și descărca gratuit de pe internet astfel de modele. 

Să ne întoarce la campaign flight-ul nostru: implementarea ține de punerea în aplicare a acestui plan. 
Să zicem că ai creat deja o serie de 10 postări pe care să le transmiți mai departe pe canalele tale. Ai ales datele calendaristice în care ele să apară. 

Acum e momentul să trecem la implementare. Cum mai poți face asta?

cum setezi o campanie de social media
Poți alege să le programezi în Meta Business Suite, iar de acolo poți administra atât Instagram, cât și Facebook. Sau poți merge către un third-party app, cum ar fi, de exemplu, Buffer. În Buffer poți aronda un număr de 3 canale din care îți poți administra conținutul creat. Practic, este un scheduling tool, dar foarte de ajutor pentru a știi că ai tot conținutul programat într-un planner și la locul lui. Și mai mult decât atât, Buffer vine cu un AI assistant care te poate ajuta să generezi copy-uri mai catchy pentru postările tale.

Mai departe, dacă dorești să investești bani în postările tale din campaign flight (atenție, nu ads), lucru pe care ți-l recomand atunci când creezi conținut cu obiectiv de brand awareness, apelăm la Meta Ads Manager. Pentru setarea contului de ads, nu trebuie să faci altceva decât să urmezi pașii din linkul anterior. De curând, orice pagină de business vine și cu un ad account atașat. Așadar, un pas un minus pentru tine. Este foarte important, în acest pas, să știi care este audiența ta. Cum arată cumpărătorul tău. Către cine vrei să te adresezi. Cu siguranță atunci când ai pus bazele companiei tale, ai avut în gând un customer: grupă de vârstă, venit, educație, interese. Spun asta deoarece primul pas, în Ads Manager este să creăm o audiență relevantă pentru brandul tău. 

Vom selecta grupa de vârstă de interes, ne vom interesa de zona geografică în care vrem să amplificăm comunicarea noastră, iar în zona de detailed targeting vom insera toate interesele pe care audiența noastră le-ar avea în legătură cu produsul sau serviciul sau brandul pe care le avem.

setare campanie social media

Pro TIP: Dacă bugetul este unul redus, încearcă să reduci aria de targetare într-o zonă cât mai mică și concentrată. În felul acesta îți mărești șansele să ajungi exact la oamenii pe care îi cauți.

Pro TIP: Investiția minimă, la nivel de buget, pentru ca un boosted poost să ruleze pe obiectiv de reach corespunzător, ar fi de cel puțin 50-70 de euro, pe o perioadă de 3-4 zile. 

setare campanie social media

De asemenea, keep in mind, nu se pot amplifica postări pe Instagram care sunt în format carousel, dar au și video și foto în interior. Trebuie să fie de un singur tip. 

De asemenea, un alt trick aici este să-ți organizezi campaniile în ads pe obiective: poți crea o campanie cu obiectiv de reach, sub care să bagi toate ad-seturile care au acest obiectiv, respectiv poți face un alt obiectiv de engagement sub care să bagi aceste ad-seturi. 

Astfel vei avea ad-urile mult mai organizate în Ads Manager. Îți recomand să ai ambele pagini de social media conectate la Ads Manager pentru ca reclamele să ruleze.

Analiză / Raportare

Finalul oricărei campanii este și momentul când analizăm rezultatele. Și n-ar trebui să te sperie acest pas, deoarece este, din punctul meu de vedere, și cel mai satisfăcător.  De ce? Pentru că este momentul să culegi roadele muncii tale și să-ți iei, bineînțeles, o serie de learnings de pe urma ei. 

Ok, ok, dar cum pot analiza aceste date?

Există o serie de tools pe care eu le recomand pentru un overview cât mai simplu și ușor de înțeles: Emplifi sau Hootsuite. Personal lucrez cu ambele platforme, iar ambele oferă analize în detaliu, pe perioade de timp de interes pentru tine, iar prin utilizarea de hashtags poți sorta strict comunicarea de campanie, pentru a observa doar rezultatele din urma ei. Cu siguranță, poți apela și la rezultatele native ale platformelor sociale. Ele nu sunt alambicate, dar cu siguranță nu-ți oferă o perspectivă ușor de înțeles a rezultatelor.

Dacă nu știi la ce rezultate să te uiti, întoarce-te la discuția noastră despre KPI. Ei sunt metricii care îți spun povestea performanței campaniei tale. În cazul în care obiectivul este de generare brand awareness, atunci reach-u este KPI-ul care te interesează. Să vedem câți oameni au văzut brandul nostru în urma comunicării din campanie. 

Aceasta ar fi câteva sfaturi pentru a pune pe picioare o campanie de digital la început de drum. 


Imagini:
https://unsplash.com/photos/qwtCeJ5cLYs
https://unsplash.com/photos/Ebb8fe-NZtM