Anul 2023 a început în forță pentru multe business-uri cu trasarea calendarelor de marketing și a bugetelor aferente, care includ, desigur, și activitatea pe platformele de social de media. Au apus vremurile în care te întrebai dacă să fii prezent în social media, focusul fiind acum pe cum poate brandul tău să fie relevant și vizibil în social media. Până la urmă, nu ești singurul care se luptă pentru vizibilitate, dar, dacă ești conectat la ultimele social media trends, ai șanse mai mari în fața competitorilor tăi.
În articolul anterior ne uitam la particularitățile principalelor platforme de social media și decideam care este cel mai potrivit canal de comunicare pentru business-ul tău, iar acum discutăm despre 5 social media trends care te pot ajuta ca în 2023 să stand out in the crowd.

TikTok este noul Google al Generației Z

De ce ar trebui să te intereseze asta? La nivel global, 40% dintre consumatori fac parte din Generația Z și se estimează că până în 2031 vor depăși veniturile Millennialilor. De altfel, în România, ambele generații trăiesc cea mai prosperă etapă a societății, care coincide și cu dezvoltarea accelerată a tehnologiei, ceea ce le oferă mai multe oportunități din toate punctele de vedere.
Conform Google, 40% dintre utilizatorii Gen Z se îndreaptă spre platforme ca TikTok sau Instagram, ca să caute informații despre produse și nu se opresc la primul rezultat, ci continuă într-un periplu de endless scrolling. Fenomentul #TikTokMadeMeBuyIt continuă să strângă miliarde de vizualizări, însă nu doar asta face acest hashtag să fie esențial pentru branduri, ci și impactul asupra brand awareness-ului și a creșterii vânzărilor.

Nano și micro-influencerii vor deveni mainstream

În 2023, vom vedea din ce în ce mai multe parteneriate între branduri și influenceri de nișă cu comunități închegate în jurul lor. Consumatorii caută experiențe autentice și sunt dispuși să interacționeze cu branduri și influenceri care nu încearcă constant să le vândă ceva și care sunt genuine. Nano și micro-influencerii reușesc să răspundă acestei nevoi prin feed-uri mai puțin polished, respectiv prin autoritatea lor în anumite nișe (fitness, food, visual arts etc.).  
Cu toate că nu au comunități extinse, nano și micro-influencerii au un engagement mai mare. De pildă, nano-influencerii au un engagement rate de 3.69%, mai mare decât al macro-influencerilor, și se bucură de o credibilitate mai mare tocmai pentru că sunt relatable. Asta nu înseamnă că nu vom mai vedea macro-influenceri în strategiile de influencer marketing, ci că vom avea de-a face cu un mix care să răspundă obiectivelor de business.

Conținutul video scurt va continua să domine platformele de social media

Dacă până acum nu ai luat în considere dezvoltarea conținutului de tip video... scurt, poate este cazul 
să-ți regândești strategia de conținut. Conținutul video rămâne una dintre cele mai engaging forme de conținut, iar platforme ca Instagram și YouTube au dezvoltat Reels și Shorts ca răspuns la clipurile scurte popularizate de TikTok.
Știm deja că attention span-ul oamenilor este în continuă scădere (puțin peste 8 secunde în prezent), ceea ce înseamnă că brandurile trebuie să capteze atenția utilizatorilor printr-un conținut audiovizual de impact, clar și concis, care atrage în primele secunde. Focusul trebuie să fie pe dezvoltarea clipurilor pe format vertical, scurte și la obiect, care să conțină și subtitrări, dat fiind faptul mulți utilizatori se uită la ele fără sunet.

Înapoi la the human touch în comunicare

În ultimii ani, s-a tot bătut moneda pe brand authenticity în diverse studii și rapoarte, însă în 2023 vor avea cu adevărat succes brandurile care vor valorifica the human touch în relația cu consumatorii. Construirea unor relații autentice cu consumatorii are un impact direct asupra vânzărilor și a loializării clienților: 57% dintre consumatori sunt dispuși să cheltuiască mai mult pe un brand dacă se simt conectați cu acesta.
Cum poți să te conectezi mai ușor cu consumatorii? Prin conținut care să răspundă nevoilor lor, dar și prin adoptarea unui ton mai relaxat și mai multă interacțiune cu consumatorii în social media (ții minte acele comentarii pe care le-ai ignorat?).

Oamenii vor cumpăra din ce în ce mai mult din social media

Conform Data Reportal, 40,4% dintre utilizatorii de internet din România cu vârsta peste 16 ani folosesc social media pentru a căuta activități sau a cumpăra lucruri. 
În timp ce platforme ca Meta au renunțat la feature-uri de social commerce, TikTok a redefinit modul în care utilizatorii caută informații și cumpără produse (iar aici ne întoarcem la primul trend). În ultimul an, platforma a devenit mai shoppable, înlesnind procesul de cumpărare. Sigur, nu suntem la nivelul Chinei sau al SUA, însă deja asistăm la acest shift de paradigmă și la un interes crescut pentru experiențe ca live shopping.

Surse:

- Social Media Marketing Trends 2023 - report by thenetworkone x kurio

-  https://sproutsocial.com/insights/social-media-trends/
https://influencermarketinghub.com/social-media-trends/
https://panorama.ro/romania-generatiilor-puterea-demografica-politica-si-economica-a-fiecarei-categorii-de-varsta-din-populatia-tarii/
https://datareportal.com/reports/digital-2022-romania