PR-ul este un instrument esențial pentru orice antreprenor care vrea să-și construiască un business solid și implică procesul de comunicare cu toate tipurile de public relevante pentru business-ul respectiv – ca să încep cu o definiție simplă. PR-ul este important, pentru că te ajută să construiești o imagine pozitivă companiei tale, care ajută, la rândul ei, la creșterea afacerii și atragerea de noi clienți, investitori și parteneri de afaceri. În plus, te ajută să te diferențiezi de principalii competitori și să-ți construiești o reputație solidă pe piață.

Ce e important în strategie

1: Publicul-țintă.

Trebuie să definești foarte precis publicul țintă căruia te adresezi. Cele mai multe business-uri au cel puțin 2-3 tipuri de publicuri țintă cu care vor să discute – intern (angajații sunt foarte importanți, greu de găsit și greu de reținut în contextul actual al pieței), extern (consumatorul final – persoane fizice sau alte companii, în funcție de tipul de serviciu/produs pe care îl ai; investitori etc).

Ideal ar fi ca, înainte să pornești la construirea unei strategii de PR, să aduni cât mai multe date și informații despre publicurile tale. De ce? Pentru că așa afli pe ce canale sunt prezente persoanele respective, dar și cu ce tip de informație rezonează. Și strategia ta va fi mult mai eficientă.

Cum faci asta? Există tool-uri de agreare a acestor informații, care extrag date demografice, de localizare, dar și date legate de interesele acestora (ce media accesează, ce fac în timpul liber, care este comportamentul de consum, care sunt convingerile personale legate de mediu, politică etc.).

Dacă nu ai acces la un astfel de tool sau la o agenție care are, poți începe să cauți aceste informații online – desk research. Vezi ce informații găsești disponibile pe Google (sunt multe studii care apar în variantă free of charge și după care te poți ghida). Apoi, poți face un sondaj de opinie în rândul prietenilor și al prietenilor prietenilor, în care poți adresa câteva întrebări cheie despre ceea ce te interesează.

Mai departe, poți verifica și competiția, mai ales dacă are canale de social media active. Te poți uita în comentarii – ce fel de oameni sunt interesați de produs/serviciu? Ce fel de comentarii lasă? Au nemulțumiri, ce fel de nemulțumiri? Tu ai putea să acoperi nemulțumirile respective prin produsul/serviciul tău? Dacă răspunsul este da, ai grijă să și comunici acest lucru. 😊

Mai departe, pe baza acestor informații, poți construi personas. De tipul: Produsul meu se adresează lui Vlad. Vlad are 35 de ani, lucrează în IT, are un copil și îi place să meargă în vacanțe exotice.” Când lucrezi cu personas, totul este mult mai ușor. Dacă lucrezi cu termeni abstracți, de tipul „public țintă”, devine dificil să înțelegi ce trebuie să spui, când și cum, astfel încât mesajul tău să fie relevant.  

2: Mesajele-cheie.

Tendința este să vrem să spunem tot despre business-ul nostru, dintr-o dată. Cu speranța că oamenii vor și reține informația, o li se pară interesantă și relevantă. În realitate, studiile arată că ai la dispoziție doar 8,25 de secunde să-i transmiți mesajul tău unui om. Pentru că zgomotul informațional este atât de mare în epoca în care trăim, încât oamenii nu au timp și energie de investit – mai ales în mesajele comerciale.

Deci trebuie să rafinezi și să sintetizezi bine mesajele-cheie. Ideal, câte un mesaj pentru fiecare tip de public țintă pe care l-ai definit. Angajații vor fi interesați să audă un anume tip de mesaj, clientul final va fi interesat să audă alt tip de mesaj, iar investitorul, cu siguranță, urmărește alt tip de mesaj. Pentru fiecare, trebuie să găsești formularea potrivită: scurtă, simplu de înțeles, relevantă și care descrie cel mai bine despre ce este business-ul, produsul sau serviciul tău.

Canalele pe care poți transmite aceste mesaje-cheie

Acum vine, abia, partea cea mai interesantă. Pentru că trăim blestemul, dar mai ales privilegiul de a avea o multitudine de canale din care putem alege, atunci când construim strategia de PR. Dacă am făcut o treabă bună în pasul 1, ar trebui să ne fie simplu acum – pentru că știm deja unde sunt oamenii cu care noi vrem să vorbim și fix într-acolo ne vom îndrepta.

Orișicum, las mai jos doar câteva idei, care te vor ajuta în dezvoltarea strategiei:

  1. Canalele proprii: sunt esențiale

> Ce înseamnă canale proprii? În primul rând, un site al companiei foarte bine pus la punct. Și optimizat pentru mobile – dacă e cazul să mai spun asta -, pentru că, în medie, o persoană petrece peste 3 ore, zilnic, pe telefonul mobil. Deci șanse mari să-l nimerești acolo. Site-ul trebuie să cuprindă toată informația de care un consumator/partener are nevoie, pentru a lua decizia de cumpărare, structurată într-o modalitate cât mai ușor de citit și parcurs.

> Canalele de social media. Dacă nu ai resurse să investești în toate, nu o face. Alege unul – care este cel mai relevant pentru tine - și ai grijă să-l actualizezi în mod constant. O pagină de social media abandonată dă senzația că ceva nu este în regulă, că business-ul s-a închis sau nu mai este de actualitate și nu vrei asta.

> Blog. Dacă ai foarte multă informație interesantă de împărtășit sau ai un business care implică și partea de educare a publicului, poți investi și într-un blog de companie. Ca orice canal, are nevoie de timp și de atenție, astfel încât materialele de acolo să aibă tracțiune – oamenii să le citească și le împărtășească cu alții.

  1. Canalele media

În mod cert, presa reprezintă un vehicul extraordinar de răspândire a informației. Ca să ajungi în presă, însă, ai nevoie de o pregătire temeinică în prealabil. Nu orice subiect va fi interesant pentru jurnaliști, deci nu orice subiect va fi preluat.

Cum știi că informația ta este o știre? Există câteva criterii generale care o califică (sau o descalifică):

  1. Importanța subiectului & implicațiile lui: subiectul trebuie să fie relevant pentru publicul larg sau pentru societate, în general.

  2. Noutatea: dacă subiectul este deja cunoscut publicului, este foarte puțin probabil să devină o știre.

  3. Actualitatea: subiectul trebuie să fie actual și să reflecte evenimente sau situații recente.

Odată ce ai stabilit că subiectul tău este o știre, există mai multe modalități prin care o poți pregăti pentru emitere:

  • printr-un comunicat de presă, scris după regula „piramidei inversate”: informațiile cele mai importante la început și cele mai puțin importante, la final; stilul de scriere să fie clar și accesibil (fără jargon tehnic greu de înțeles);

  • printr-un eveniment de presă (conferință, media brunch), dacă subiectul este foarte important și merită o atenție specială;

  • printr-un interviu -  acordat unei anume publicații, cea mai relevantă pentru publicul țintă;

  • printr-un parteneriat media – advertorial (articol plătit) sau proiect special.

3. Influencer marketing

Influencer marketing are din ce în ce mai multă tracțiune și campaniile dezvoltate cu ajutorul și prin intermediul influencerilor sunt foarte populare în rândul companiilor. Pentru că influencerii au deja o comunitate activă de fani – oameni interesați de conținutul postat de aceștia – și asta te poate ajuta să obții vizibilitate pentru produsul/serviciul tău. În plus, acolo are loc și un transfer de credibilitate și încredere – oamenii tind să aibă mai multă încredere în alți oameni care folosesc și recomandă un produs/un serviciu decât într-un simplu mesaj comercial.

Alegerea influencerului potrivit nu este un proces simplu și trebuie să ai în vedere câteva criterii importante:

  • audiența: cifre – are influencerul respectiv o audiență suficient de mare, cât să justifice colaborarea cu el? Dar mai ales relevanța - se află publicul tău țintă în comunitatea influencerului respectiv? De multe ori, un influencer cu o comunitate foarte mare (ex: 500.000 de urmăritori) poate fi mai puțin eficient în transmiterea mesajelor decât un influencer cu o comunitate mică (ex: 10.000 de urmăritori), pentru că publicul lui nu este interesat de un anumit tip de produs/serviciu.

  • calitatea conținutului & autenticitate: ce fel de conținut promovează? Este în linie cu valorile serviciului/produsului tău? S-ar potrivi produsul/serviciul tău în context sau ar ieși imediat în evidență, într-un mod total nenatural și nedorit de către urmăritori?

  • engagement: urmăritorii interacționează cu postările influencerului? În ce mod? Se arată interesați de produsele/serviciile promovate de influencer? Sunt deschiși la mesajele cheie transmise de acesta?

  • rezultate: întotdeauna trebuie să pleci la drum, în campaniile de influencers marketing, cu o serie de KPIs (indicatori cheie de performanță), pe care să-i evaluezi la final și să poți determina matematic dacă o campanie a fost de succes sau nu. În funcție de obiectivele campaniei respective, vei avea KPIs de awareness (likes, comments, shares, calitatea comentariilor etc.) sau de business (click to website, numărul de utilizări a codului de discount etc.).

  • buget: un aspect important în colaborarea cu influencerii este și bugetul pe care îl ai disponibil și îl poți investi. Pornind de la acest aspect, poți optimiza mixul de oameni folosiți în campanie, astfel încât să obții maximum de vizibilitate cu cel mai înalt grad de relevanță.

Înainte să închidem acest material, îți mai las câteva teme importante de gândire:

  • cine este reprezentantul oficial al companiei, care poate fi interfața cu presa? Acesta trebuie să facă un media training înainte, să știe don’t & dont’s în raport cu jurnaliștii, să fie pregătit să răspundă și la întrebări mai delicate, să poată livra mesajele concis și corect.

  • angajații tăi trebuie să fie ambasadori ai brandului – înainte să cauți influenceri externi, nu uita de cei interni 😊. Angajații trebuie să cunoască viziunea și misiunea companiei, să știe mesajele cheie și să creadă în produsul/serviciul tău. Sunt primii ambasadori ai brandului – atât în raport direct cu clienții finali, cât și indirect – în comunitățile din care fiecare face parte. Deci nu-i ignora în mixul de comunicare pe care-l pregătești.

Sperăm să îți fie de folos aceste resurse și să începi să le aplici, pas cu pas!