Care este sursa de trafic cea mai bună? Cea mai profitabilă? Primesc destul de des această întrebare sau variațiuni pe această temă. E o întrebare bună cu un răspuns complex dar înainte de toate, e o întrebare care ar trebui să fie precedată de alte întrebări.

Până la întrebarea despre sursa de trafic ar trebui să ne întrebăm care e mixul de digital marketing cel mai bun?

Și să definim acest cel mai bun plecând de la obiectivele pe care le avem setate pentru business-ul nostru și etapa în care ne aflăm, obiective pe care le-am definit în articolul anterior. Altfel, vedem în Google Analytics un mix similar cu cel prezentat în screenshot-ul de mai jos care nu este în niciun caz un mix cu doar 3 canale principale care aduc trafic și cel puțin două dintre ele aduc un trafic relativ cald: google organic și traficul direct. Ce înseamnă un trafic cald: utilizatori care oricum deja au auzit de tine. Obiectivul unui mix sănătos de digital marketing este să ai mereu în vedere aducerea de utilizatori noi pe site-ul tău ca mai apoi ei să te ia în considerare pentru decizia finală și să intre pe site din surse calde (trafic direct, căutări de brand, email marketing).

Cele mai importante 10 surse din care să aduci trafic pentru business-ul tău

Dar să începem totuși cu începutul. Care ar fi cele mai importante 10 surse de trafic pe care business-ul tău ar trebui să le aibă? Și care ar fi proporția potrivită pentru fiecare din ele?

     1. Google organic & paid

În general, pentru un business matur traficul din motorul de căutare este cel mai important. Atât din punct de vedere al volumului de trafic cât și din perspectiva conversiilor motorul de căutare (și în cazul nostru vorbim de Google) ar trebui să aducă cel puțin 50% din traficul unui site. Acest procent se împarte la rândul său în două: trafic organic și trafic paid. Proporțiile aici diferă în funcție și de mărimea business-ului și etapa de dezvoltare în care se află. Un site care aduce constant trafic către site și are o existență de +2,3 ani ar trebui să aducă cam 50% din trafic organic și 50% din paid. La început de drum proporția e mai mică la traficul organic iar la business-urile consolidate proporția este undeva între 30-40% trafic paid și restul organic.

O mică observație aici; începând cu anul 2022, odată cu introducerea secțiunii de Google Shopping și a măririi spațiului de expunere a reclamelor traficul din organic a înregistrat o scădere importantă, de cam 10-20% year over year. Cu toate acestea, motorul de căutare reprezintă o sursă importantă de trafic și cele două surse, paid și organic ar trebui să se afle în top 5 surse de trafic pe site ale oricărui business.

     2. Traficul direct

Traficul direct ar trebui să aibă o proporție de 10-20% din totalul de trafic de pe site. În cazul în care înregistrezi mai mult trafic ar putea fi o problemă de monitorizare corectă a datelor în Google Analytics. În Google Analytics traficul este marcat drept (direct / none); direct înseamnă că a scris direct numele site-ului în browser și a intrat pe site iar none poate însemna că nu interpretează corect sursele de trafic. Dacă ai cumva mai mult de 20% trafic din direct recomand consultarea unui specialist de monitorizare a traficului căci înseamnă că nu înregistrezi corect sursele de trafic și nu poți face corect analiza surselor de trafic.

     3. Meta

Și aici am avea două surse diferite. Meta organic și paid. Când spunem Meta vorbim atât de Facebook cât și Instagram. În funcție de profilul business-ului dar mai ales și a publicului țintă, ponderile între cele două pot varia destul de mult. Recomand mai mult focus în Instagram pentru un public ceva mai tânăr, digitalizat, urban deși există un cost mai mare de promovare și Facebook (încă) pentru campanii mainstream care necesită atingerea unui număr mare de utilizatori. Și aici ar trebui ca sursele să fie împărțite între organic și paid. Pentru a face acest lucru, în cazul campaniilor de ads trebuie folosiți anumiți parametrii. Sursele organic apar de forma facebook.com sau instagram.com referral iar cele paid au de regulă forma de licitație (cpc, cpm) în link-ul de tracking. Oricum, acest lucru ar trebui să fie la agenția care se ocupă de managementul campaniilor de promovare în social media. Dacă nu vezi două surse diferite dar știi că ai ads atunci ar trebui să vorbești cu ei pentru monitorizarea corectă a traficului din campaniile de ads.

În ceea ce privește ponderea traficului din această sursă de trafic, datele pot varia destul de mult în funcție de tipicul business-ului. Sunt business-uri mai potrivire pentru social media cu focus mare pe B2C și altele mai degrabă potrivite pentru motorul de căutare sau altor platforme sociale cum ar fi LinkedIn. Dacă ar fi totuși să adaug o pondere, aș zice în jur de 5-10% trafic din Meta organic și încă 5-10% din paid.

Cele mai importante 10 surse din care să aduci trafic pentru business-ul tău

     4. Tiktok

Fie că ne place sau nu, TikTok a devenit o rețea socială mainstream. Are peste 7 milioane de conturi active luanar în România și este a treia platformă socială ca număr de utilizatori după Youtube și Facebook. E bine să lăsăm la o parte prejudecățile pentru această platformă și să gândim un plan de conținut și comunicare pentru această platformă. TikTok nu este doar o platformă pentru GenZ sau tineri ci poate avea un reach destul de bun inclusiv pentru 55+ unde sunt în jur de 700K de utilizatori în România.

Este o platformă în primul rând video dar din TikTok poți aduce trafic și către site. Ceea ce și recomand; e un loc bun în care să ai prim contact cu publicul tău țintă. Setează corect așteptările și obiectivele pentru acest canal; nu măsura numărul de conversii aduse ci mai degrabă numărul de noi utilizatori care au ajuns pe site. Și dacă nu aduci încă trafic pe site îți poți propune să aduci undeva între 3-5% din totalul de trafic.

Cele mai importante 10 surse din care să aduci trafic pentru business-ul tău

     5. Alte rețele sociale

Mai sunt alte rețele sociale de unde poți aduce trafic bun către site-ul tău: LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Reddit și multe altele. Doar că aici ar trebui să răspunzi la două întrebări:

  • Îmi pot asuma o comunicare constantă și consecventă (organic) pe acel canal? Sau doar îmi construiesc un cont și postez o dată la câteva luni? Dacă nu poți susține o prezență constantă îți recomand să nu începi comunicarea

  • Publicul meu țintă este prezent pe acele rețele sociale? LinkedIn, de exemplu, este o rețea socială foarte bună pentru B2B dar nu neapărat și pentru B2C. Pe Pinterest avem peste 75% din conturi active femei. Business-ul tău are acel public țintă? Atunci da, merită să fii prezent. Altfel, poți găsi alte rețele sociale sau să te axezi pe cele mainstream (Youtube, Facebook, Instagram, TikTok).

Din toate aceste rețele sociale mai poți aduce undeva între 1-3% trafic către site, în funcție și de numărul de platforme pe care îți dezvolți prezența.

      6. Email marketing

Este pe poziția 6 dar din punctul meu de vedere ar trebui să fie în top 3 canale ca atenție și distribuție a atenției și priorității task-urilor tale de marketing. Este un canal cu un ROI foarte bun și care poate fi unul din motoarele de creștere a business-ului tău. Dar cel mai important aici mi se pare consecvența. Multe business-uri fac greșeala de a avea un plan de conținut foarte bine pus la punct atât calitativ cât și cantitativ, cu o frecvență bine definită în social media dar nu și pentru campaniile de email markering. Ar trebui aici să construiești o relație cu acei utilizatori iar pentru a construi această relație ai nevoie de o frecvență dată, stabilită. Construiește un plan de content, o predictibilitate (primesc mail-ul tău în fiecare zi de luni, de vineri, în fiecare lună, etc.) o structură corentă a newsletterului în care și oferi lucruri (nu doar discount-uri ci și informații utile, conținut non-branded) astfel încât utilizatorul să aibă mai multe motive pentru care să deschidă newsletter-ul tău. Dar despre strategiile de email marketing vom discuta mai mult într-un articol separat căci este un canal foarte important. De aici recomand să aduci un 3-5% din totalul de trafic care va genera probabil peste 10% din totalul de conversii dacă există un astfel de plan consistent de comunicare.

      7. Marketing afiliat

Este teoretic o sursă de trafic risk-free. De ce risk-free? Pentru că plătești doar atunci când utilizatorul face o conversie pe site-ul tău după ce a fost adus pe site de un afiliat. Sună bine, nu? Dar cum funcționează? În primul rând avem platformele de afiliere care intermediază relația dintre business-uri și afiliați (cei care preiau mesajele comerciale și aduc traficul către site-ul business-ului). Cum arată acești afiliați? Pot fi site-uri mari de publishing (de exemplu știrileprotv.ro este un afiliat și de acolo trimite trafic către diferiți clienți), un influencer sau o persoană care face campanii de promovare pe cont propriu și este plătit doar la comision. Este un canal bun pentru a crește numărul de conversii dar aduce cu adevărat rezultate (volum și eficiență) atunci când ai un brand destul de cunoscut. Poate aduce până la 10% din trafic către site.

      8. Media campaigns & programmatic media

O altă variantă în afară de campaniile paid din Google, Youtube, Meta, TikTok, Pinterestn TikTok, etc. ar fi campaniile de media și cele de programmatic media. În cazul campaniilor de media cumperi un inventar de bannere cu formate ceva mai atractive și cu o vizibilitate mai mare cu rol principal de awareness. La nivel de costuri nu ar trebui să compari cu o campanie de Google Ads Display sau Meta Ads Traffic pentru că rezultatele nu vor fi niciodată la fel de bune. Aici ar trebui să măsuri reach-ul, viewability rate și numărul de useri noi care interacționează cu aceste bannere și ajung către site. Probabil 1% din totalul de trafic ar fi suficient pentru un test inițial.

      9. Referrals (blogs, alte site-uri)

Într-o altă epocă blogurile erau mai importante ca în prezent în mixul unui business online. De când creatorii de conținut s-au mutat în social media traficul către site ajunge de pe aceste platforme. Dar în continuare este important acest volum de trafic și mai ales varietate pentru a influența pozitiv mai apoi și poziția în motorul de căutare. Cu cât ai mai multe trimiteri de pe alte site-uri, bloguri către site-ul tău, cu atât google interpretează că ești mai relevant pe acel subiect și vei fi plasat mai sus în motorul de căutare. Dar despre eforturi SEO și link building vom vorbi într-un articol următor. Și aici 1% din trafic ar fi suficient.

      10. QR și alte eforturi offiline

Last but not least ar fi sincronizarea campaniilor din offline. Sau mai bine spus, măsurarea traficului care ajunge pe site din eforturi offline. Ai bannere la metrou? Sau în autobuz? Sau panouri prin oraș? Sau ai o campanie co-branded pe paharele de cafea? Poți măsura impactul acelei campanii prin adăugarea unui QR code în care să măsori traficul venit din acele surse de trafic.

Cam acestea ar fi principalele 10 surse de trafic pentru business-ul tău. Ele ar trebui să îți ofere un număr cât mai mare de touchpoint-uri cu publicul țintă pe canale cât mai diferite astfel încât utilizatorul să te cunoască, interacționeze, ia în considerare și în cele din urmă să facă achiziția. Sau poate nu ar trebui ca achiziția să fie în cele din urmă ci un program de loialitate. Dar despre cum îți loializezi publicul țintă vom vorbi într-un articol viitor.