Cât de greu este să începi o afacere? Majoritatea antreprenorilor spun că nu este greu să începi o afacere, ci este greu să îți menții competitivitatea și relevanța. Iar cifrele confirmă asta, pentru că doar 1 din 1.000 de companii înființate în România ajunge la venituri de peste 1 milion de euro după 10 ani. De asemenea, doar 4 din 100 de companii din România reușesc să înregistreze venituri de peste 1 milion de euro. Ce se întâmplă cu ideile bune de business, dacă antreprenorii nu reușesc să scaleze și de ce are nevoie mediul de afaceri local pentru a construi dezvoltare economică durabilă?
Ce este managementul financiar și provocări
În primul rând, una dintre cele mai importante abilități ale unui antreprenor ține de un management financiar solid, de adecvare la realitate și de obișnuința de a lucra cu scenarii de business multiple.
Pe de altă parte, printre principalele provocări cu care se confruntă IMM-urile în managementul financiar este accesul limitat la resurse. De obicei, aceste afaceri nu dispun de capitaluri semnificative, ceea ce le face mai vulnerabile în fața fluctuațiilor economice și a dificultăților financiare neașteptate – iar dacă ne uităm la ultimii trei ani, aceștia au testat reziliența IMM-urilor prin prisma crizelor suprapuse din societate. De aceea, administrarea cu grijă a fondurilor devine crucială pentru supraviețuirea și dezvoltarea unei afaceri. Iar antreprenorii trebuie să acorde importanță planificării de business, înțelegând aplicat indicatorii pe care au nevoie îi monitorizeze și evalueze constant: de la cash flow, la analiză de lichiditate, solvabilitate, rentabilitate și EBITDA.
Care sunt indicatorii financiari
Ce înseamnă acești indicatori, pe scurt:
-
Cash flow-ul este indicatorul care arată excedentul sau deficitul financiar generat de activitatea companiei. Ne uităm la cash flow pentru că oferă informații valoroase pentru planificarea financiară și luarea deciziilor strategice. El permite antreprenorilor să identifice perioadele în care afacerea se confruntă cu scăderi sau creșteri de numerar, să anticipeze nevoile de finanțare și să planifice în mod corespunzător cheltuielile și investițiile viitoare. Cash flow-ul sau diferența dintre intrările si ieșirile de numerar este esențial în prioritizarea și alocarea eficientă a resurselor financiare.
-
Lichiditatea reprezintă capacitatea firmei de a-și onora datoriile pe termen scurt. Practic, IMM-urile trebuie să monitorizeze îndeaproape intrările și ieșirile de numerar, asigurându-se că au suficient capital pentru a-și desfășura activitatea curentă și pentru a face față unor situații neprevăzute. Lipsa lichidității poate avea consecințe grave, precum incapacitatea de a plăti furnizorii sau salariile angajaților, ceea ce poate afecta reputația și stabilitatea afacerii. In concluzie, pentru a fi considerataă lichidă, o companie trebuie să dețină suficiente active de tip numerar, conturi curente sau alte active ce pot fi convertite rapid în numerar pentru a-și plăti datoriile imediate.
-
Solvabilitatea ne arată măsura în care o companie poate să-și îndeplinească obligațiile financiare pe termen lung. De altfel, solvabilitatea este un criteriu esențial în evaluarea și obținerea de finanțare suplimentară de la instituțiile financiare sau investitori. Când o afacere este solvabilă, are mai multe șanse de a obține împrumuturi și credite cu dobânzi mai mici și condiții de acordare favorabile. Deci, pentru a fi considerată solventă, o companie trebuie să dețină suficiente active (lichide sau imobilizate) pentru a-și acoperi datoriile și pentru a-și continua afacerile.
-
Ratele de rentabilitate arată profitul net al companiei pe parcursul unui exercițiu financiar și, de cele mai multe ori, ne arată și implicarea acționariatului și direcțiile strategice de dezvoltare. În plus, rata de rentabilitate oferă o perspectivă asupra cât de eficientă este afacerea în utilizarea resurselor financiare și în generarea de profit și permite antreprenorilor să evalueze dacă investițiile și eforturile lor sunt transformate în rezultate financiare favorabile. Compararea ratei de rentabilitate cu performanța altor companii din aceeași industrie poate oferi indicii asupra eficienței de business și poate ajuta la identificarea punctelor forte și a oportunităților de îmbunătățire.
-
EBITDA (prescurtarea din engleza a sintagmei „Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization”) permite o evaluare directă a performanței operaționale a unei afaceri, separând rezultatele activității principale de impactul costurilor de finanțare, impozite și alți factori mai puțin relevanți pentru operațiunile curente.
Managementul fiscului financiar
În plus, IMM-urile trebuie să acorde o atenție deosebită managementului riscului financiar. Acestea ar trebui să identifice și să evalueze riscurile potențiale cu care se pot confrunta, precum fluctuațiile valutare, evoluția inflației și impactul asupra prețurilor sau riscul de insolvență a clienților. Prin dezvoltarea unui plan de gestionare a riscului financiar, antreprenorii pot lua măsuri de prevenție și pot pune în aplicare diferite strategii pentru a minimiza impactul negativ al acestor riscuri.
Surse de finanțare externă
De asemenea, IMM-urile se confruntă cu provocări specifice în obținerea finanțărilor externe, iar recomandarea noastră pentru antreprenorii este să-și diversifice sursele de finanțare – băncile joacă rolul lor, însă e important să urmărească și programele de sprijin guvernamental, fondurile de capital de risc și alți investitori privați. Noi, la BCR, credem că este foarte importantă zona de consiliere și în discuțiile cu clienții noștri încercăm să oferim perspectiva personalizată, pe termen lung, adaptată business-ului clientului. Pentru că, mai departe de a vinde produse și servicii, este important să avem antreprenori bine pregătiți, care au planuri sustenabile pentru următorii 5-10-15 ani. În acelasi timp, Banca Comercială Română și-a asumat de ani buni rolul de educare în spațiul antreprenorial și, prin intermediul platformei BCR Scoala de Business, vine cu lecții și sfaturi practice de business pentru antreprenori la început de drum, dar și pentru cei experimentați.
Există dorință de dezvoltare și există antreprenori cu viziune, foarte bine pregătiți, însă importanța unui management financiar eficient în cadrul companiilor nu poate fi subestimată, fie ele micro sau IMM. O abordare bine structurată în acest domeniu poate oferi multiple beneficii, de la optimizarea utilizării resurselor financiare limitate, creșterea eficienței operaționale, reducerea riscului financiar și asigurarea sustenabilității pe termen lung a afacerii.
Însă, cel mai important este faptul că IMM-urile sunt oxigenul economiei. Iar promovarea IMM-urilor și educația antreprenorială sunt de fapt pilonul pentru dezvoltarea economică durabilă în România.