În lumea profesională de azi, paradigma tradițională a salarizării este într-o schimbare evidentă. Nu mai este suficient să oferi cel mai mare salariu de pe piață; angajații caută și apreciază tot mai mult beneficiile non-financiare, cunoscute sub numele de "salariu emoțional", respectul pe care l-il arăți alegând beneficii care să li se potrivească și valorizarea timpului și implicării lor, prin metode de protejare a sănătății lor fizice și mentale.

În acest articol descriem pe larg care sunt, conform studiilor, principalele lucruri pe care oamenii și le doresc azi de la jobul lor, plus de ce au ajuns să fie atât de importante și care sunt efectele acestei noi realități asupra contextului global al muncii:

1. O nouă paradigmă în piața muncii. Salariul emoțional: mai mult decât bani

Un studiu realizat de Randstad, parte din seria anuală Workmonitor, arată că 57% dintre angajați ar refuza un loc de muncă care le-ar perturba echilibrul dintre viața profesională și cea personală, chiar dacă ar veni cu un salariu mai mare. Acest studiu global cuprinde opinii din 34 de țări și demonstrează o tendință clară: echilibrul vieții personale este acum la fel de important ca salariul.

Salariul emoțional include recunoașterea, cultura organizațională centrată pe oameni, un mediu de lucru pozitiv și programe de wellbeing. Aceste avantaje joacă un rol crucial în atragerea și loializarea  talentelor. De exemplu, un studiu de la Ford Motor a arătat că mai mult de jumătate dintre angajați ar accepta chiar și o reducere de 20% a salariului lor, dacă ar obține la schimb o mai bună calitate a vieții.

 top trei beneficii job

Sursa foto: Ford Motors 2024

Desigur, asta nu înseamnă să începi să tai din salariile oamenilor pe promisiuni de împlinire personală, ci doar să fii mai atent și la cine sunt ei și să stabilești o relație de reciprocitate și colaborare, pe baza poveștii care v-a adus împreună.

Cultura organizațională, care include valorile, comportamentele și modul în care companiile își tratează angajații, este de asemenea parte din acest tip nevăzut de recompensare. Studiile arată că o cultură organizațională pozitivă nu doar că îmbunătățește satisfacția angajaților, dar reduce și fluctuația personalului. De asemenea, recunoașterea eforturilor oamenilor joacă un rol esențial în motivarea acestora. Un raport Deloitte subliniază că organizațiile care pun mai mult accent pe recunoaștere reușesc să-și păstreze talentele cu 31% mai des decât cele care nu o fac.

top trei beneficii job

2. Flexibilitate și autonomie: cheia recrutării moderne

Implicarea angajaților a atins un minim istoric în ultimii 11 ani - doar 30% dintre angajați se simt azi implicați cu adevărat la job, potrivit Gallup. Flexibilitatea și autonomia sunt, așadar, nu doar dorite, ci esențiale în creșterea satisfacției legate de muncă.

Pe măsură ce carierele devin mai dinamice și mai diverse, angajații caută locuri de muncă care le oferă posibilitatea de a învăța și de a avansa. Un studiu realizat de LinkedIn arată că 94% dintre angajați ar rămâne mai mult timp la o companie dacă aceasta ar investi în dezvoltarea lor profesională. Astfel, programele de training, mentoratul și perspectivele de avansare devin unele dintre cele mai la îndemână metode de a te asigura că oamenii nu pleacă nicăieri prea curând.

Mai mult de jumătate dintre angajații români cred că nu au parte de suficiente oportunități de dezvoltare și sunt nemulțumiți de salariul pe care îl primesc, conform unui studiu realizat de Up România și eJobs. Este clar că angajații doresc nu doar salarii competitive, ci și respect și recunoaștere din partea șefilor. Cu toate astea, 41% dintre angajatori cred că angajații percep preocuparea firmei pentru bunăstarea lor, în timp ce un procent egal de angajați simt contrariul. Poți vedea ironia?

top trei beneficii job

Deși nemulțumirile sunt evidente, mulți angajați aleg să rămână la actualul loc de muncă. 32% nu au găsit încă o alternativă mai bună, 11,8% cred că piața nu le oferă alte opțiuni, iar 26,4% sunt activi în căutarea altor joburi. Mai mult, 5,9% și-au dat deja demisia și sunt în proces de tranziție, în timp ce 7,6% preferă să aștepte un moment mai propice pentru schimbare.

3. Beneficii care răspund nevoilor reale

37% dintre angajați ar fi dispuși să demisioneze dacă ar fi forțați să petreacă mai mult timp la birou, însă flexibilitatea programului de lucru a devenit chiar mai importantă decât opțiunea de a lucra de acasă. La nivel global, cele mai dorite beneficii pentru angajați includ tichete de vacanță, tichete de masă și cumpărături, al 13-lea salariu, asigurări de sănătate extinse, teambuildinguri, prime pentru performanță, decontarea transportului, abonamente la bibliotecă și cursuri de dezvoltare profesională.

Specific, românii au opinii bine definite despre ce ar trebui să includă orice ofertă de angajare. Cardurile de masă (52,5%) ocupă primul loc în top, urmate de abonamentul medical (35,1%), programul flexibil (33,5%) și asigurarea medicală (29%).

Modul în care lucrăm se schimbă. Dar cum?

Este necesară o revizuire a modului în care este perceput și gestionat locul de muncă. Conform Randstad Workmonitor 2024, echilibrul dintre muncă și viața personală este o prioritate pentru 60% dintre angajați și devine la fel de important ca salariul în deciziile privind cariera.

În lumina acestor tendințe, relația dintre angajatori și angajați se transformă. Angajații nu mai sunt simpli executanți, ci parteneri ai căror input și bunăstare sunt vitale pentru succesul organizațional.

Astăzi, trăim o revoluție silențioasă în modul în care definim succesul profesional și în ceea ce angajații valorizează cel mai mult la un loc de muncă. Liderii care înțeleg aceste schimbări și reușesc să creeze un mediu de lucru adaptat noilor realități nu doar că vor atrage talentele de top, dar le vor și păstra pe termen lung, reușind să-și îndeplinească obiectivele de business și poate chiar să vadă potențialul de dincolo de ele. Astfel, ne aflăm la un punct de cotitură în care respectul reciproc și înțelegerea nevoilor reale ale angajaților pot transforma fundamental viitorul muncii.

Angajatorii trebuie să fie atenți la nevoile și dorințele angajaților, adaptându-și ofertele pentru a corespunde cerințelor acestora. Factori precum flexibilitatea, recunoașterea și un salariu competitiv, alături de un pachet de beneficii atrăgător, sunt esențiale pentru a-ți asigura cel mai important element din strategia ta: oamenii.

Asigurându-te că răspunzi acestor cerințe, poți construi un mediu de lucru în care angajații îți devin ambasadori, performează și sunt bucuroși să construiască, cu resursele proprii, misiunea care v-a adus împreună.