Concepand acest articol imi imaginez ca tu cititorule esti un antreprenor sau un conducator de companie. Pentru tine il scriu in primul rand. Sau daca esti un lider de top, membru de board, director sau alta pozitie inalta intr-o companie, atunci si pentru tine este acest articol. Iar daca doar conduci o echipa ce trebuie sa produca valoare, o sa te ajute si pe tine acest articol.

Sa zicem de asemenea ca esti intr-o afacere cu succes mediu. Intr-un domeniu in care sunt 10 jucatori mari si voi sunteti jucatorul #6 din piata voastra. Sa mai zicem ca va propuneti ca obiectiv (strategic) sa intrati in top 5. Ati facut deja prima greseala. Daca veti juca sa fiti in top 5, veti fi mai mult ca sigur invinsi de cei care vor dori sa fie numarul 1. Si poate ca din acestia unul va reusi sa manance “pranzul” tuturor pana ce numerele 2-10 din piata insumate vor fi mai mici decat numarul 1, incat va fi irelevant ca sunteti nr. 2 sau nr. 8. Uitati-va la multe sectoare de business. Acesta este un sablon care tinde sa se repete. Si daca vi se pare ca sunteti intr-o piata care e departe de aceasta dinamica, treziti-va, s-ar putea sa nu apucati micul dejun 🙂. Orice domeniu de business evolueaza azi cu o asemenea viteza incat nu va mai permiteti sa stati intr-un loc caldut la pozitia 4. Dupa aceasta tirada, sper eu inspaimantatoare, poate v-am convins sa trageti la primul loc. Caci daca va propuneti asta aveti sanse sa prindeti macar un loc 2-3 solid, sau, mai bine,: medalia de aur.

Asa ca daca vreti primul loc s-ar putea sa fie nevoie sa rostiti in compania voastra acest cuvant si mai inspaimantor (pentru toti cei care stau linistiti la locul 6): INOVATIA.

Ce este si ce are ea cu locul in clasament? (pentru o perfecta paralela cu sportul chiar va recomand un film foarte bun: Moneyball).

Ce este inovatia?

Un prieten de-ai noștrI zice foarte simplu: a face ceva nou sau a face lucrurile intr-un maniera noua care are valoare in piata. Atat. Nu inventie, nu brevete, nu tehnologie (blockchain haha), nu digitalizare, nu revolutie, nu genii in laboratoare si alte mituri asociate in mod eronat cu inovatia. Referinta cu reverenta pentru Gijs van Wulfen proponentul acestei definitii: https://youtu.be/rhQi6R7ntzI?si=WpUqxC7gh9mmMh3c. Ca exemple: modul de productie lean al japonezilor nu este o inventie cu brevet, dar este desigur o inovatie. Este Starbucks o inovatie?, probabil ca da, cel putin cand a aparut a fost, o inovatie in modul de a servi si experimenta in mod social cafeaua. Sau cafeaua pe laptop 🙂.

Ce are inovatia cu locul #6 si cu locul #1? Sper ca e destul de evident ca locul #1 poate sa existe doar daca e mai tare ca locurile 2-6…, și, de obicei, diferenta o face o inovatie: poate fi de cost (o sursa de materii prime mai ieftina), de produs (o formula chimica noua patentata), de proces (o aranjare mai eficienta a resurselor si legaturilor dintre ele), de experienta (servicii de exceptie la client) samd. Insa, s-ar putea ca aceste exemple sa vi se para insurmontabile, daca nu aveti resurse. Insa, dupa acum am aratat in alt articol (aici) - lipsa de resurse poate fi un declansator grozav de idei inovatoare.

Totusi, trebuie neaparat inovatie ca sa ajungem la locul #1? Parerea mea este ca niciun lider de piata nu poate sa ajunga acolo fara sa inoveze in ceva, chiar si daca e doar comunicare inovatoare. In multe cazuri, insa, inovatia nu poate fi doar rezultatul unei comunicari istete a ceva ce nu are totusi un dram de inovatie. Iar acest dram mai putin vizibil este o combinatie intre mai multe elemente de business: produse, servicii, procese, sisteme, capabilitati, si alegeri strategice care poate altfel nu erau legate. Un exemplu drag noua: trollerul: existau geamantane fara roti de sute de ani si roti fara geamantane de mii de ani. Pana cand cineva a reusit sa le puna impreuna si a facut o inovatie: combinand doua obiecte care existau deja.

Ati putea zice ca nu e nimic inovator aici, ca nu s-a inventat nimic, dar de fapt s-a inventat o modalitate mai confortabila de a calatori cu bagaje. Inovatii de combinatorica de elemente de business sunt cateva si in Romania: de exemplu BT sau Dedeman. Companii romanesti care au cucerit piete foarte concurentiale. Daca va intreb care este inovatia lor nu puteti sa imi spuneti exact, adica nu e un produs revolutionar sau un serviciu de exceptie. Nici macar preturile nu sunt cheia succesului lor. Cheia succesului lor este sigur o combinatie dintre elemente de business mai putin evidente: poate la ambele este o combinatie intre spiritul intreprinzator romanesc, brand si comunicare, prezenta geografica si altele care nu ne sunt atat de evidente, dar i-au ajutat sa cucereasca pietele lor.

Acest tip de inovatie este de fapt strategia companiei, adica a face un set de alegeri de combinare a acelor elemente care te ajuta sa castigi intr-o piata pe care o tintesti. Aceste elemente diverse se incadreaza in urmatoarele categorii: segmente de clienti si nevoile lor, produse sau serivicii oferite lor, canalele de distributie, aria geografica, si stadiul din lantul de valoare pe care il ocupa compania. Plus modul in care castiga: diferentiere sau cost: adica avantajul competitiv. In cele din urma inovatia este un avantaj competitiv. Si cum in lumea de azi niciun avantaj competitiv nu tine pe vecie, inovatia e un joc pe care trebuie sa il joci continuu, ca sa ramai in piata cel putin, sau sa castigi piata - premiul suprem.

Fara inovare veti fi redusi la un jucator de pluton si pe masura ce piata se satureaza, veti fi din ce in ce mai atacati, si concurentii mai inovatori va vor elimina chiar si din pluton. Asa ca alegerea este clara, dupa parerea mea, puteti fi Dedeman care a cucerit piata, sau Bricostore care a disparut din Romania. La orice scala ganditi, in orice sector, aceasta este povestea de cand lumea. Inovatorii cuceresc si conduc (piete, tari etc.).

Daca ai ajuns pana aici si esti decidentul numarul unu din compania ta si nu esti suficient de speriat ca sa vrei sa iti pui oamenii la inovat, atunci fa urmatorul exercitiu: gandeste-te ca cel mai bun angajat al tau isi da demisia si porneste o afacere ca a ta. Ce ar putea sa faca ca sa te scoata din piata? Raspunsul la aceasta intrebare iti va da cea mai evidenta idee de cum ai putea sa inovezi, plus ca daca il pui pe cel mai bun angajatul al tau sa raspunda la intrebarea asta, il poti pune sef peste primul tau proiect de inovare.

Daca ai ajuns aici si nu esti decidentul numarul unu din compania ta, atunci pur si simplu trimite-i cui este decidentul numarul unu linkul la acest articol. S-ar putea sa te cheme la o discutie interesanta despre inovatie. Iar daca nu te cheama, poate e timpul sa vezi ce companii au pedigri de numarul unu si sa te interesezi de pozitiile vacante din organigrama lor ;-).

 

Daca vreti sa aflati mai multe despre cele de mai sus, chiar cu mult mai mult, cateva recomandari:

  1. Gijs van Wulfen: The Innovation Expedition si canalul lui pe youtube: e doldora si fun

  2. Roger Martin & AG Lafley: Playing To Win

  3. Larry Keely: Ten Types of Innovation

  4. Strategyzer: The Invincible Company