Acest site foloseşte cookie-uri pentru a furniza vizitatorilor o experienţă mai bună de navigare. Prin continuarea navigării în site, accepți modul în care folosim aceste informaţii. Află mai multe aici.
021 301 33 15 Edenred Online Ticket On-the-Go
RO EN HU
RO
Articole

Articole

Citește articolele si studiile de caz de la Edenred!

Studiu Edenred: obiceiurile alimentare ale angajaţilor români

27.10.2014
Studiu Edenred: obiceiurile alimentare ale angajaţilor români

Angajaţii români mănâncă în grabă, la ore neregulate, nereuşind să consume suficiente fructe şi legume şi să evite mâncărurile procesate, deşi sunt din ce în ce mai preocupaţi de impactul mâncării şi al obiceiurilor alimentare asupra sănătăţii, arată un studiu realizat de Edenred.

Conform studiului « Masa ta ideală », realizat în luna septembrie pentru Edenred România de compania de cercetare de piaţă GfK, 62% din angajaţii români alocă mai puţin de 30 de minute mesei de prânz. Cel mai adesea, salariaţii români mănâncă un pachet adus de acasă sau mănâncă în localuri fast-food.

Deşi, la nivel de percepţii şi atitudini, angajaţii români au tendinţe sănătoase - doresc să mănânce legume şi carne, vor să evite alimentele procesate, vor să mănânce la ore regulate şi să facă din mese momente de socializare şi relaxare, realitatea este departe de idealul dorit.

Mancatul la birou

Atitudinile angajaţilor faţă de principalele mese ale zilei

Românii consideră că micul dejun este o necesitate fiziologică (59%) şi este masa care le dă cea mai multă energie (55%). Cu toate acestea, 61% dintre salariaţi sar câteodată peste micul dejun.

Prânzul este considerat în primul rând o ocazie bună de a lua o pauză de relaxare (67%), masa cea mai variată (66%) şi masa la care se mănâncă cel mai mult (65%).

Iar cina este, în principal, un moment de răsfăţ şi plăcere (54%) şi o ocazie de a socializa cu familia sau prietenii (47%).

 

Cum definesc angajaţii din România masa ideală ?

Ideal Meal

Masa ideală este cea de prânz, fiind selectată de 41% dintre respondenţi, urmată de cină, care este preferată de 30% dintre persoanele salariate. Pentru 45%,"masa ideală" conţine legume, iar pentru 36% conţine carne.

Doar 17% dintre salariaţi au descris masa ideală ca fiind compusă din produse sănătoase sau naturale.
Masa ideală este împreună cu familia pentru 30% dintre angajaţii romani, respectiv cu prietenii pentru 19%. Masa ideală este acasă pentru 39% dintre salariaţi, urmată ca preferinţa de masă la restaurant (27%).

Cei mai mulţi salariaţi romani au declarat că masa lor ideală ar costa 20 de lei sau mai puţin (31% dintre salariaţi).

 

Realitatea diferă periculos

În realitate, varianta cea mai frecvent întâlnită la prânz este aceea a unui pacheţel adus de acasă şi consumat la birou ; 30% dintre salariaţi îşi aduc pachetul de acasă de mai mult de 3 ori pe săptămână, « pauza » de prânz fiind chiar în incinta locului de muncă. În acelaşi timp, 62% dintre salariaţi aloca sub 30 de minute prânzului.

pachetul de acasa

"Deşi asociază în principal prânzul cu ideea unei pauze de relaxare, majoritatea salariaţilor romani nu reuşesc să-şi transpună dorinţa în realitate. A petrece mai puţin de 30 de minute la masa de prânz, a mânca în grabă, « pe tastatura » este un obicei care duce în timp la dezechilibre alimentare, putând genera diverse afecţiuni şi boli ca diabet, stres cronic sau ulcer. Masa de prânz este considerată de medici și nutriționiști esențială pentru a păstra o bună stare de sănătate pe termen lung, precum și pentru a îmbunătăți concentrarea și eficiența în timpul zilei de lucru", declară Iulian Alexe, Director de Marketing & Dezvoltare Edenred România.

timpul petrecut la pranz

Spre comparaţie, doar 46% dintre salariaţii belgieni aloca sub 30 de minute prânzului, procentul scăzând la 41% în cazul germanilor şi la 31% în cazul italienilor. Comportamentul românilor este similar cu al polonezilor, unde 77% mănâncă la prânz în mai puţin de 30 de minute. (sursa : studii interne «Masa ta ideală» Edenred)

În preferinţele de prânz ale romanilor, după pachetul de acasă, pe locul al doilea se clasează localurile fast-food, unde 35% dintre salariaţi ajung cel puţin 1 data pe săptămână. Celelalte opţiuni pentru masa de prânz sunt prezente în aproape aceeaşi măsură : 32% mănâncă cel puţin 1 data pe săptămână la cantina firmei sau la autoservire, 32% comanda mâncare la birou, în timp ce 27% merg la un restaurant clasic cel puţin 1 data pe săptămână.

În alegerea localului pentru un prânz în afara biroului, salariaţii romani au criterii clare : cel mai important criteriu este ca mâncarea să fie proaspăt gătită, lucru menţionat de 73% dintre salariaţi. Al doilea criteriu important este ca personalul să fie prietenos şi politicos (49%), iar pe locul al treilea se afla preţurile rezonabile (48%).
Foarte diferit de mai pragmaticii belgieni sau germani, pentru care proximitatea este cel mai important criteriu în alegerea localului unde mănâncă la prânz (85%), urmată de rapiditatea servirii şi de preţuri (60%). (sursa : studii interne «Masa ta ideală» Edenred)

 

« Preţul corect »

Salariaţii din România cheltuiesc în medie 167 de lei pe săptămână pentru mâncarea din timpul zilelor de lucru (produse alimentare preparate acasă sau mese în afara casei).


Preţul mediu perceput ca fiind rezonabil pentru masa de prânz este de 13 lei într-un fast-food (echivalentul a 1,4 tichete de masă), 17 lei în cazul mâncării livrate (1,8 tichete de masă) şi de 27 de lei (2,9 tichete) pentru un prânz la restaurant. Valoarea zilnică a unui tichet de masă în România este în prezent de 9.35 lei.
Prin comparaţie, salariaţii germani (cei mai productivi din Europa), unde valoarea zilnică a unui tichet de masă este de 4.85 €, considera rezonabil un preţ de 1,2 tichete pentru un prânz la fast food, 1,3 tichete pentru mâncare livrată şi doar 1,9 tichete pentru un prânz la restaurant.

 

Cum cumpărăm produsele alimentare

Majoritatea salariaţilor recurg la magazinele din retailul modern pentru a-şi cumpăra aproape toate produsele alimentare (carne, lactate, produse de bază), cu o excepţie notabilă : fructele şi legumele, pe care le cumpăra în pieţe tradiţionale.
Astfel 76% îşi cumpără carne, mezeluri şi peşte din marile reţele, 71% cumpăra de aici produsele lactate, iar 91% cumpăra produsele de bază. În cazul fructelor şi legumelor însă, doar 47% se aprovizionează în marile magazine, în timp ce 45% aleg să cumpere fructe şi legume din pieţele tradiţionale.
Cu acest trend, salariaţii romani marchează mult mai « verde » decât cei din Belgia (unde doar 12% cumpăra fructe şi legume în pieţe) şi din Germania (20%). Suntem aproape egalaţi de italieni, 40% cumpărând fructe şi legume din pieţe tradiţionale.
Criteriile de cumpărare sunt, în ordinea importanţei, termenul de valabilitate (33%), preţul (18%), ingredientele (16%) şi, abia pe locul al patrulea, provenienţa locală a produselor (13%).

 

O viaţă sănătoasă ?

Aproape jumătate, respectiv 46% dintre salariaţii romani considera că au un stil de viaţă sănătos.
Conform declaratiior proprii, 42% dintre salariaţi fac sport în mod regulat, 47% mănâncă alimente cât mai puţin procesate şi un îmbucurător 68% beau zilnic cei 2 litri recomandaţi de lichide (apa /ceai).
Însă doar 39% dintre salariaţi mănâncă la ore regulate, doar 39% mănâncă dulciuri cât mai puţine, doar 38% mănâncă zilnic fructe şi legume şi doar 35% iau zilnic 3 mese principale cu 3 gustări.

 

Îngrijoraţi de impactul alimentaţiei asupra sănătăţii

67% dintre persoanele salariate sunt preocupate de impactul produselor consumate asupra sănătăţii (cancer, afecţiuni cronice, diabet), aceasta fiind cea mai frecventă cauza de îngrijorare privind alimentaţia.
Mult mai puţini, respectiv 55% dintre salariaţi, sunt conştienţi şi preocupaţi şi de impactul obiceiurilor alimentare asupra sănătăţii Pentru 41%, un motiv de îngrijorare este gustul alimentelor (cel autentic faţă de cel standardizat al alimentelor procesate).

 

Recomandările medicilor şi nutriţioniştilor

« Cu toate că ne dorim cu toţii să avem o viaţă sănătoasă, nu reuşim întotdeauna să respectăm în viaţa cotidiană principiile unei alimentaţii echilibrate. Atât calitatea alimentelor pe care le mâncăm, cât şi adoptarea unor obiceiuri alimentare sănătoase şi  a unui stil de viaţa echilibrat, sunt esenţiale în menţinerea une bune stări de sănătate pe termen lung, pentru a nu mai aminti de starea de bine şi de productivitatea pe termen scurt. Este îmbucurător faptul că romanii tind să cumpere legume şi fructe proaspete din pieţe, că încep să fie cu adevărat preocupaţi de a cumpăra alimente de provenienţa locală, sau alimente bio, că devin interesaţi de păstrarea gusturilor autentice şi de evitarea, pe cât este posibil, a alimentelor procesate.
Însă, în păstrarea stării de sănătate, obiceiurile alimentare au o importantă la fel de mare cu calitatea alimentelor. Renunţarea sistematică la micul dejun, mâncatul în fugă la prânz şi excesele la cină sunt puternic destabilizatoare pentru organism. Mâncatul la birou (aşa numitul "desk-dining"), un fenomen din ce în ce mai întâlnit, este nociv atât pentru sănătatea fizică, dar şi pentru sănătatea mentală, întrucât este un factor agravant în alienare socială şi depresie.»
, spune Dr. Alin Popescu, medic primar medicina sportivă, medic cu multiple preocupări în zona de nutriţie şi în promovarea unui stil de viaţa sănătos.

 

Pauza de prânz, mai aproape de masa ideală

Studiul « Masa ta ideală » a fost realizat de Edenred, compania care emite tichete de masă Ticket Restaurant şi activează în 42 de ţări, pentru a identifica obiceiurile alimentare ale persoanelor salariate din România.

"Ca partener al companiilor şi salariaţilor, pentru care asigurăm soluţii şi beneficii extra-salariale care cresc calitatea vieţii, Edenred este în mod firesc o voce puternică în sprijinul alimentaţiei sănătoase, echilibrate. Atunci când am creat tichetele de masă, cu peste 50 de ani în urmă, scopul era să ajutăm companiile să le asigure salariaţilor o alimentaţie îndestulătoare. În 2014, menirea tichetelor de masă Ticket Restaurant este să sprijine companiile să asigure salariaţilor o viaţă echilibrată şi o alimentaţie sănătoasă.
Aşa cum reuşim de peste 15 ani în România să fim puntea de legătură între cei 800.000 de salariaţi care primesc bonuri Ticket Restaurant şi cele peste 40.000 magazine alimentare şi restaurante afiliate, ne propunem şi să reunim în programul "Masa ta ideală" producători şi comercianţi de alimente sănătoase, care să vină în sprijinul idealului de viaţă echilibrată pe care îl au salariaţii români"
, concluzionează Iulian Alexe, Director de Marketing & Dezvoltare Edenred România.

 

 

Parteneri Ideal Meal

Parteneri Ideal Meal

Citiți și alte articole despre: studiu Edenred , obiceiuri alimentare , tichete de masa , nutritie
Cere Ofertă personalizatăCere Ofertă personalizată
x
Cod verificare reload
Reîncarcă
Sau contactează-ne la telefon 021 301 33 15